Verdi på russiske hatter?

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
Farsund
Posts: 6
Joined: 07 Nov 2015 19:20

Verdi på russiske hatter?

Post by Farsund »

Hei. :)
Kunne noen som vet litt om hatter fortalt meg det di kan om disse 2?
Er di eventuelt ekte? Alder? Verdi?
Mvh andreas
Attachments
image.jpg
image.jpg (157.23 KiB) Viewed 1660 times
image.jpg
image.jpg (169.93 KiB) Viewed 1660 times
image.jpg
image.jpg (133.74 KiB) Viewed 1660 times
image.jpg
image.jpg (169.86 KiB) Viewed 1660 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdi på russiske hatter?

Post by Olav K »

Jeg vil tro de er ekte fordi de er så alminnelige at det neppe vil være lønnsom å forfalske dem. De er fra Sovjettiden, paradehatter fra h.h.v. flyvåpen (blå) og hær (brun). De selges fortsatt på gatemarkeder rundt om i Europa, jeg så også slik solgt fra en bod på Youngstorget i sommer. Jeg har ikke vært i russland siden 1990-årene, men da var det flust av dem til salgs sammen med andre uniformseffekter: pelsluer, jakker, støvler m.m. Det kan være at Putin har strammet inn salget i Russland nå (han ønsker å helliggjøre alt som kan assosieres til 2.verdenskrig ("Den store fedrelandskrigen" i russisk historie, krigen i Europa var en europisk borgerkrig, og krigen i Stillehavet et oppgjør mellom kapitaliststatene Japan og USA)). I de tidligere sovjetokkuperte statene i Øst-Europa er det fortsatt lett å få tak slike hatter.
Alder: Før 1991. Verdi: Aner ikke, antagelig lav - se ovenfor.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Verdi på russiske hatter?

Post by Samler »

Det forekommer faktisk forfalskninger av slike hatter -men omfanget vites ikke. En kollega av meg kjøpte
flere slike objekter på et marked og da han fikk sjekket disse var svaret dessverre " forfalskning "


Litt rart at man gjør dette med objekter uten den store verdi.De som er avbildet synes å være ok - men
jeg tar forbehold inntil videre søken.
Post Reply

Return to “Militæreffekter”