Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Alt det andre
Post Reply
Pernille
Posts: 3
Joined: 09 Jul 2012 22:07

Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Post by Pernille »

Denne bjellen fant jeg i en myr på Sunnmøre for omlag 20 år siden. Den er støypt og er av messing. Som dere ser har den et riksvåpen. Det jeg lurer på er hvor gammel denne kan være og evnt noe historie bak slike bjeller... Tenker at det er brukt til husdyr selvfølgelig men det var mest vanlig å bruke bjeller av andre billigere materialer før i tiden... Kan denne være verdt noe?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Post by Ask »

Ser den ikke, men jeg vet hvordan de ser ut. :D På gården til min svigerfar ligger det flere av denne sorten,både kubjeller og sauebjeller. Ut fra utformingen til riksvåpenet anslår jeg at de er laget etter 1905, men ihvertfall før 2. verdenskrig. Angående verdien har jeg ingen formening. Heller lite ville jeg tro.

Mvh. Ask
Pernille
Posts: 3
Joined: 09 Jul 2012 22:07

Re: Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Post by Pernille »

Pernille wrote:Denne bjellen fant jeg i en myr på Sunnmøre for omlag 20 år siden. Den er støypt og er av messing. Som dere ser har den et riksvåpen. Det jeg lurer på er hvor gammel denne kan være og evnt noe historie bak slike bjeller... Tenker at det er brukt til husdyr selvfølgelig men det var mest vanlig å bruke bjeller av andre billigere materialer før i tiden... Kan denne være verdt noe?
Her er et bilde av kubjella.
Attachments
IMAG0220_1 (640x383).jpg
IMAG0220_1 (640x383).jpg (361.91 KiB) Viewed 2977 times
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Post by verdåeie »

Hei.
Har sett de gå på auksjon til 300-400 kr. De er mest sannsynlig fra fra perioden 1905-20.Ofte brukt i grensetraktene mot Sverige av praktiske hensyn.
Det er forøvrig en ku-bjelle du har.
Pernille
Posts: 3
Joined: 09 Jul 2012 22:07

Re: Gammel messingbjelle med riksvåpen...

Post by Pernille »

Tusen takk for svar :D spennende å høre hva dere har å si :) da skal den få henge på hytta i nye 20 år :))
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”