N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Alt det andre
Post Reply
niten27
Posts: 36
Joined: 01 Nov 2008 18:03
Location: Litt sør for trondheim
Contact:

N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by niten27 »

sitter her med en liten nål som jeg ikke vet noe om, den kjennes tung i handa Det står

a/s Karat 585 bak

Vennlig hilsen Anita
http://www.123hjemmeside.no/niten27" onclick="window.open(this.href);return false;
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by Flash »

Fin liten sak. Er ikke sikker men kan N.A.F. være gamle Næringslivets Arbeidsgiverforening (nå NHO)?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by vemod »

Det er nok "Norsk Arbeidsmandsforbund". Se avsnitt 2 i linken under:

http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/a/a15.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by vemod »

A/S Karat var/er en gullsmedforretning (siden 1919), som produserte mesteparten av nålemerkene ti de ulike organisasjonene. I og med at nåla er i gull (585 = 14 karat) - vil jeg tro det er en æresbevisning for et visst antall år som medlem i foreningen; f.eks. 25 år.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by Flash »

Stemmer visst det ja, ser de bruker samme logo ennå:

http://www.arbeidsmandsforbundet.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan jo kontakte dem og høre.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by Kjetil Kvist »

Dette er den særdeles vanligste gullnåla på markedet i dag. Den er tett fulgt av Jern & Metall. Gullnåla henger høyt i alle LO-organisasjoner. Det finnes en del ulike, men mange av dem er i forgylt sølv. Karat leverte til de aller fleste forbundene, slik vemond skriver. (Butikken ligger i Torggata, bare et steinkast fra Youngstorget. Det har nok vært lett for en forbundssekretær å finne veien dit.) Ulike forbund hadde, og har vel fortsatt, ulike regler. Noen deler dem ut for 25-års medlemsskap, andre for 40-års medlemsskap.

Jeg er usikker på opplagene, men jeg vet at Jern & Metall laget tusenvis av disse allerede i begynnelsen av 1900-tallet. Jeg tror ikke NAF har laget færre. Jeg har et par-tre eksemplarer for dem som er interessert.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
niten27
Posts: 36
Joined: 01 Nov 2008 18:03
Location: Litt sør for trondheim
Contact:

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by niten27 »

Kjetil Kvist wrote:Dette er den særdeles vanligste gullnåla på markedet i dag. Den er tett fulgt av Jern & Metall. Gullnåla henger høyt i alle LO-organisasjoner. Det finnes en del ulike, men mange av dem er i forgylt sølv. Karat leverte til de aller fleste forbundene, slik vemond skriver. (Butikken ligger i Torggata, bare et steinkast fra Youngstorget. Det har nok vært lett for en forbundssekretær å finne veien dit.) Ulike forbund hadde, og har vel fortsatt, ulike regler. Noen deler dem ut for 25-års medlemsskap, andre for 40-års medlemsskap.

Jeg er usikker på opplagene, men jeg vet at Jern & Metall laget tusenvis av disse allerede i begynnelsen av 1900-tallet. Jeg tror ikke NAF har laget færre. Jeg har et par-tre eksemplarer for dem som er interessert.
Hei:)

Takk for mange fine og utfyllende svar, har en håndfull forskjellige nåler her(som vi skal ta vare på) men gøy å få vite hvor de kommer fra, jeg viste ikke at det var gull engang, der ser du hvor blank jeg er :)

de fleste står det karat på,(antakeligvis da noen gull, søll og vanlig metall) men en står det knut larsen på og 925 sp?

dette er arv fra noen som jobbet lang og tro tjeneste ved gruvene i malm, så dette forblir i slekta.
http://www.123hjemmeside.no/niten27" onclick="window.open(this.href);return false;
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by Flash »

Legg ut bilder da.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: N.A.F Nål , noen som vet hva dette er??

Post by Kjetil Kvist »

Gullstempler = 750 og 585, det er for enten 18 karat eller 14 karat.
Sølvstempler = 925 og 830, alltid etterfulgt av en S og kanskje et mestermerke.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”