Hva samler du på?

Alt det andre
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Hva samler du på?

Post by losset »

Sier noe der, lenge siden jeg har sett auksjonene hans også når jeg tenker meg om?
brafin wrote:Ser lenger opp i tråden et innlegg av "maxlimit. Hvor har han blitt av som selger og forumdebattant, mon tro :?:
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Hva samler du på?

Post by 2rhaug »

Jeg har samlet "alt " så lenge jeg kan huske. Min mor fortvilte tidlig 60-tall da jeg kom hjem med hauger av bruskorker...
Fra korker med flotte motiver begynte snart myntene å overta. Min mormor drev en liten forretning, og her gikk jeg systematisk gjennom vekslepengene hver gang vi var på ferie hos henne. Jeg har ennå en pusset 5 øre fra 1876 som kom derfra.
Ellers reiste mange i familien "ute", og jeg har sikkert 50 store og verdiløse?) mynter fra Sør-Amerika preget på 50 og 60-tallet. Disse er til minne om min yngste onkel, som dessverre gikk bort altfor tidlig.

Nå til dags er det mynter med Kongsberghamrene som gjelder. Jeg er gått lei årstall og samler bare typer. Men det er ikke lett å sette grense for hva som er type eller variant. Jeg følger Rønning, men har laget et eget oppsett. Særlig synes jeg det er viktig å få med seg portrettvarianter og ulike myntmestre. Punktum og komma er ikke min stil. Men jeg kommer nok aldri i mål. Da må jeg vel frem med hakke og spade og grave under kjente minnesmerker og bygninger... 8)

Jeg ser innfallsvinklene er ulike på forumet. Og det gjør debattene interessante og til tider underholdende.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva samler du på?

Post by hertervig »

Samler på postkort med H-registrerte biler som er kollisjonsskadede. :oops:
Attachments
014.JPG
014.JPG (292.38 KiB) Viewed 4047 times
013.JPG
013.JPG (281.2 KiB) Viewed 4047 times
012.JPG
012.JPG (280.39 KiB) Viewed 4047 times
011.JPG
011.JPG (253.16 KiB) Viewed 4047 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva samler du på?

Post by Arve »

Er det fordi H er lett å kjenne igjen opp/ned? :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva samler du på?

Post by hertervig »

Nei, det er fordi H er N på russisk. :roll:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Hva samler du på?

Post by madsemann »

Hertervig, dette var det mange vil kalle en snål (rar) hobby. Jeg elsker snåle ting. Kan du si meg hva som gjorde at det ble kolisjonsskadede biler med h?
scuba
Posts: 1
Joined: 14 Jan 2011 19:51

Re: Hva samler du på?

Post by scuba »

Jeg samler på våpen fra norske forsvar/politi. Pluss krigs effekter fra 2vk som stammer fra lokal miljøet.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by holofire »

I tillegg til mynt må jeg legge til transformersfigurer :wink:
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hva samler du på?

Post by vemod »

Svart-/hvitt småformat postkort, gamle brev, konvolutter (m/frimerke!), fotografier og dokumenter fra Grue og Brandval Finnskog/Finskog/Finskov (der slekta kommer fra).
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva samler du på?

Post by Arve »

Ferrari-modeller pluss diverse andre klassiske italienere i skala fra 1:43 til 1:12.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hva samler du på?

Post by Myge »

Brevsamlinger med flere års korrespondanse.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Hva samler du på?

Post by Swede »

Frimärken: Sverige främst stämplat, Svenska Järnvägsstämplar och ortstämplar Södermanlands län, klassiskt Finland, Danzig och Tysk ockupation av Estland. Allting inkluderar brev/helsaker etc.

Mynt: Sverige. Har börjat samla på Norge de senaste två åren.

Köper alltid saker som jag tycker om, så det kan bli lite vad som helst när det gäller antikviteter och samlarobjekt...

Har även samlat på Kalle Anka Pocket (som jag har komplett upp till 2005) och Bamse (där jag saknar 9 olika nummer från 1973-74) men detta ligger på is eftersom det är nästan omöjligt att förbättra samlingen.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Hva samler du på?

Post by Trond i California »

Jeg samler paa norske mynter, truger og gamle treski
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: Hva samler du på?

Post by Runju »

Hovedsakelig samler jeg årgangsmynter norge >1874, norske minnemynter og typesamling norske sedler. Men i skuffer og skap ligger jo også permer med postkort, en periode med kaligrafi-adressert brev med førstedagstempel, noen utgaver av fiskesneller. Jeg holder også på å bygge en komplett Morgan Kane med førsteutgaver, og er litt fasinert av førsteutgaver av diverse magasiner og bøker. Og jeg hadde en plan engang om å samle kalendere hvor det mangler dager/datoer. Men det blei med en ;)

Men noe som forundrer meg litt er at jeg ikke ser noen som samler kleshengere. De er jo fulle av både lokalhistorie og designutvikling. Men de er kanskje litt upraktiske å lagre ....
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hva samler du på?

Post by Arve »

Runju wrote:.......Men noe som forundrer meg litt er at jeg ikke ser noen som samler kleshengere. De er jo fulle av både lokalhistorie og designutvikling. Men de er kanskje litt upraktiske å lagre ....
Kona samler på kleshengere, men det som tar plass og koster penger er det som henger på dem. :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”