Hva samler du på?

Alt det andre
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hva samler du på?

Post by Alex R »

Jeg kan hvertfall si med sikkerhet at PCGS har slabbet 95 10 krone 1902! Hvorav den beste er en ms 63, og hovedparten ligger på AU55 og 58. Kan ikke huske hvor mange NGC har slabbet men en del det også. PCGS har ikke fått så mange 20 kr 1902, men en del. 85 stk.

Det er også en 8 skilling 1785 i ms 66!! :shock: Tenk å hatt den i samlinga a!
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hva samler du på?

Post by Alex R »

rettelse 1788
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Hva samler du på?

Post by ha-rob »

Som samler er det jo litt upraktisk med disse slabbede myntene. Jeg har selv prøvd å få ut myntene derfra. Har lykkes i å få ut mynten ved å sage over med en baufil. Litt krevende er det. Men ikke sag over direkte mot mynten. His man sager over på tvers et bittelite stykke under eller over mynten skal det være mulig å få rivd opp. Men vær svært forsiktig.

Å gjøre dette er kun aktuelt hvis du selv har tenkt å beholde mynten. Skal du selge videre mister du jo verdien av hele kvalitetsvurderingen hvis du bryter opp.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Hva samler du på?

Post by Alex R »

Da tror jeg man skal betale godt over 10.000 hvertfall
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Hva samler du på?

Post by mynten »

Samler på norske minnemynter.Har også noen årgangsmynter igjen,men solgte min komplette årgangssamling 1874> for ei stund siden.Ble aldri fornøyd med kvaliteten på den samlingen.Hadde jo komplett i 0 kvalitet fra etter krigen,men før det var det stort sett i kval.01
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva samler du på?

Post by bengt »

ha-rob wrote:Som samler er det jo litt upraktisk med disse slabbede myntene. Jeg har selv prøvd å få ut myntene derfra. Har lykkes i å få ut mynten ved å sage over med en baufil. Litt krevende er det. Men ikke sag over direkte mot mynten. His man sager over på tvers et bittelite stykke under eller over mynten skal det være mulig å få rivd opp. Men vær svært forsiktig.
PCGS sine er litt pes å få opp, men NGC går bra. Hvis jeg kjøper gull mynter fra eBay kjøper jeg kun slabbede mynter, og da tar jeg de ut for å sette dem inn i HB albumene mine. (Med unntak av hvis jeg får tak i MS66 og MS67 mynter til en "billig" penge som jeg beholder som investering.)

Trikset er å ha en liten hammer og en syl, sett sylen i limekanten og gi den ett lett kakk, så flytter du hammeren noen millimeter og gir den ett til. Når du har beveget deg rundt hele er det bare å løfte den pent fra hverandre i to deler. (PCGS sine har ikke limekanten rundt på endene, men du får den opp med syl hvis du vil...) Har ikke hatt norske mynter fra ANACS så de vet jeg ikke hvordan man får opp.
Roy
Posts: 1
Joined: 07 Nov 2008 17:47

Re: Hva samler du på?

Post by Roy »

Samler på mynter og seddler samt edelt metall. :D
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by maxlimit »

Jeg samler norske mynter, hovedsaklig 0 mynt. Byner og få en grei samling :)
Kjøper og selger Mynter hovedsakligt på qxl men også på sas.tradera og qxl Danmark
niten27
Posts: 36
Joined: 01 Nov 2008 18:03
Location: Litt sør for trondheim
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by niten27 »

:D

Jeg har en svakhet for 20 kr. 2001 med stjerne, og kjøper meg som regel en eller to når jeg har litt til overs, ellers samler jeg norsk årgangsmynt ,norske minnemynter


og er litt svak for nyere USA , også med motiver (vet mange synes det er fyfy, men vi jenter er lettlurte :lol:
Vurderer også å begynne med frimerker, men det får tiden vise om jeg har tålmodighet til det. :oops:

:mrgreen:
http://www.123hjemmeside.no/niten27" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Odd
Posts: 90
Joined: 02 Sep 2008 21:16
Location: Hjemme

Re: Hva samler du på?

Post by Odd »

Myntruller orginale. Komplette sett fra myntverket. HJELP!!
Ser folk skriver at det er noen som sitter på mange av 20 krone med stjerne 2001. Hvor mange er det folk sitter på egentlig? Noen som har noen eksempler på hva folk sitter med rundt om?
Er du en av disse?
og er litt svak for nyere USA , også med motiver (vet mange synes det er fyfy, men vi jenter er lettlurte
Jeg samler også nyere USA, spesielt President dollarer og statequarters i P,D og S
niten27
Posts: 36
Joined: 01 Nov 2008 18:03
Location: Litt sør for trondheim
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by niten27 »

Odd wrote:
Myntruller orginale. Komplette sett fra myntverket. HJELP!!
Ser folk skriver at det er noen som sitter på mange av 20 krone med stjerne 2001. Hvor mange er det folk sitter på egentlig? Noen som har noen eksempler på hva folk sitter med rundt om?
Er du en av disse?
og er litt svak for nyere USA , også med motiver (vet mange synes det er fyfy, men vi jenter er lettlurte :lol:
Jeg samler også nyere USA, spesielt President dollarer og statequarters i P,D og S

Ja er det ikke mye lekkert :) , de president dollarene er jo fine da. så nå skal jeg få tak i meg skrin så jeg får det komplett etterhvert. Nå er snart statequarterene mine komplett også, og det er utrolig artig å vise fram de. de har jeg både i farver og i 24 karat goldplated (gubben rister bare oppgitt på hodet :)

Når det gjelder 20 kr. 2001 med stjerne så er det virkelig gøy å følge utviklingen, for noen måneder siden så betalte jeg 1700 pr. stk , men nå fikk jeg tak i noen til 1300, og det har ikke vært noe problem å fått tak i flere til den prisen, har noen , men vet av flere som har mange mer enn hva jeg har.
http://www.123hjemmeside.no/niten27" onclick="window.open(this.href);return false;
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hva samler du på?

Post by Flash »

og er litt svak for nyere USA , også med motiver (vet mange synes det er fyfy, men vi jenter er lettlurte :lol:
Er ikke det viktigste at man liker det man samler på da. Hva andre måtte mene er vel knekkende likegyldig. Samle i vei!
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by holofire »

Heisann :lol:

Jeg samler på norsk mynt og jo eldre jo bedre.. Eldstre er sverre sigurdson fra 1/4 penning/brakteat fra 1177-1202..

Det blir vel mere enn nok med typer fra 1600 tallet og frem til 1814 da er det årganger+++

fra 1874 er det også årganger og helst opp mot kv 0, så bytter ut litt etter litt!

mangler vel ca 25 mynter nå fra komplett 1814-2008... (specier blir da typesamling)

mvh holofire
hans-g
Posts: 127
Joined: 01 Nov 2008 19:56

Re: Hva samler du på?

Post by hans-g »

Jeg samler på norske mynter, sedler og norsk militaria
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva samler du på?

Post by Kjetil Kvist »

Flash wrote:
og er litt svak for nyere USA , også med motiver (vet mange synes det er fyfy, men vi jenter er lettlurte :lol:
Er ikke det viktigste at man liker det man samler på da. Hva andre måtte mene er vel knekkende likegyldig. Samle i vei!
Skjønner fascinasjonen godt jeg. Hvert eneste år kommer det ut mange flotte mynter. Hadde jeg hatt ubegrensede midler hadde jeg samlet systematisk på moderne mynter. Foreløpig får det holde med sølvavslag av britiske £1-mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”