Hvem er dere??

Alt det andre
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Hvem er dere??

Post by PCL »

Hei, Jeg er 44 år og bor noen mil utenfor Oslo.
Jeg og en kamerat begynte å samle så smått i 13-14 års alderen. Da hadde jeg selvsagt samlet på alt fra servietter og frimerker til Cola-korker og glansbilder. Men så arvet jeg 10-12 mynter fra bestefaren min, og delte interessen med min omtalte kompis, og i tillegg samlet onkelen min på mynter. Dermed var vi igang. Jeg og kompisen har vandret rundt på alt som er av messer og auksjoner i disse 30 årene, og begynner å få noe erfaring og fartstid etterhvert.

Som samler har jeg gått samme veien som så mange andre. Begynte å samle årstall etter 1874 i lav (les "elendig") kvalitet som jeg trodde var minst et par grader høyere enn de virkelig var. Etter mange år nærmet jeg meg så komplett samling i elendig kvalitet. Ukepenger og bursdags-penger og ferielønn gikk til nye mynter på messer og auksjoner. Etterhvert som erfaringene økte, og inntektene gav rom for penere mynter, fikk jeg økende forståelse for kvalitetsvurdering og erkjennelsen av at bare mynter i toppkvalitet greier å følge kostnadsutviklingen og holde seg i pris. Resultatet er at jeg sakte men sikkert har bygget opp en samling i toppkvalitet. Jeg mangler nå bare ca. 10-12 mynter før jeg har komplett Norge etter 1874 i 0 (eventuelt noe 0/01 etter øyet som ser..).

En uunngåelig side ved dette er selvsagt at jeg sitter på en masse dubletter, som er anskaffet på veien opp mot 0-samlingen. Det vil derfor bli lagt ut en masse godbiter på QXL i tiden fremover, så følg med.

Med bare 10-12 mynter igjen til komplett samling, sier det seg selv at det blir vanskeligere og vanskeligere å tilføre objekter til samlingen, og det er blitt litt stillstand... Dermed måtte jeg i fjor - med skrekkblandet fryd - gå til det store skrittet jeg har vegret meg mot lenge: Jeg gikk inn i den store, skremmende Skilling- og Specie-alderen før 1874..! Uuæææhh...

Men denne gangen har jeg begynt på toppen, har ikke tid og råd til å gå veien om utbytting av dårlige kvaliteter. Derfor ser jeg meg ut 1-2 spesielle objekter og 5-10 pene, men mer vanlige objekter pr. auksjon årlig, og konsentrerer meg om det. Første gang hos OMH i vår (Dobbeltspecien 1639 og 24 Skilling 1861). På Heritage-auksjonen nå i september var jeg den lykkelige vinner av Piaster 1777 som bl.a. er omtalt her på forumet. Så får vi se hva som dukker opp på OMH og THA i høst... Hadde passet bra med en Gimsøy-daler nå..

Som man kan se av objektene, så holder det ikke lenger med ukelønn og feriepenger. :lol: Jeg har nok utviklet meg fra småsamler til storsamler og videre mot "investor". Men lidenskapen for myntsamling er like sterk som den alltid har vært. Og jeg er like oppsatt på å gjøre et "kupp" som før, enten prisen er 25 kroner eller hundre tusen. Og jeg hater å betale for mye, å kjøpe "katta i sekken" eller bli utsatt for vurderingsfeil og svindel i samme grad som før. Så jeg følger interessert med på de diskusjonene som pågår her på forumet. Ordtaket vi lagde oss på tidlig 80-tall står fast:
"Hvis mynten(e) stiger i verdi, så er det business, hvis de synker så er det hobby"!

Ellers ser jeg med interesse at det er mange både unge og "mellom-unge" samlere her på forumet. Når man er på auksjoner og visninger kan det jo av og til virke som klientellet er like frynsete, støvete og slitt som objektene vi samler på. Vi trenger stadig påfyll av ungt, nytt blod, så en ekstra honnør til ungdommen som viser aktivitet og initiativ her inne. Så får vi håpe at damene også kommer på banen etterhvert, noe som kan bidra til ytterligere "avgubbing" av bransjen.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Hvem er dere??

Post by Stig Westerhus »

45 år, samleområde ser du i signaturen. Har samlet siden jeg var ung gutt. Men seriøst har jeg vel samlet i 20-25 år omtrentlig. Har utvidet samlerområdet etter behov... Begynte med Norge etter 1874, så ble det Norge etter 1814. Nå er det Norge...
Samt forfalskninger (samtids vel og merke) av Norske mynter.
Og så har det bare ballet på seg....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”