Gamle Bøker

Alt det andre
Post Reply
Big666
Posts: 2
Joined: 29 Sep 2009 22:09

Gamle Bøker

Post by Big666 »

Jeg har en del gamle bøker, men finner lite info om de her på nett. Er det noen som vet noe om disse verkene så vil jeg gjerne få vite litt.
Attachments
skann0010.jpg
skann0010.jpg (120.12 KiB) Viewed 11284 times
skann0009.jpg
skann0009.jpg (101.63 KiB) Viewed 11284 times
Goethe.jpg
Goethe.jpg (74.48 KiB) Viewed 11284 times
book.jpeg
book.jpeg (176.54 KiB) Viewed 11284 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gamle Bøker

Post by hertervig »

Den første boken er første bind (av 2) av en fransk ordbok (ny utg. 1772) Verdi kpl. sett, avhengig av innbinding og stand ca 1000 - 1500 kr. Enkeltbind mindre verdt enn halvparten og ikke helt enkle å selge.
Bok nr. 2 er bind tre i en seksbindsserie om engelske og franske soldaters liv i den spansk - portugisiske krig 1806 - 16 med en innledning av Goethe. Kpl. sett på 6 bd, også her avhenging av innbinding og stand ca. 4000,-. Enkeltbind kanskje 5 -600,-.
Bok nr. 3 er så vidt jeg kan forstå en hebraisk ordbok og grammatikk over det gamle testamente. 1 kobberstikk (kpl.) Utg. i Leipzig 1756. Verdi kanskje så mye som 5-600,- også for denne
Big666
Posts: 2
Joined: 29 Sep 2009 22:09

Re: Gamle Bøker

Post by Big666 »

Takk Takk. Det var gode svar. Er du boksamler selv. Hvilke bøker er det som har mest verdi.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gamle Bøker

Post by hertervig »

Av gamle bøker så tar gjerne reisebeskrivelser med fine kart og kobberstikk gode priser. I tillegg så er de bøkene de STORE forfatterne skrev før de ble kjent gjerne utgitt i små opplag, noen ganger også under pseudonym, de er som regel verdifulle. Eldre lokalhistorie er etterspurt, enkelte barnebøker er sjeldne og kriminalromaner på originalspråket, helst før 1920 er snaskens.
Dette som en begynnelse...
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gamle Bøker

Post by ramazotti »

hertervig wrote:Av gamle bøker så tar gjerne reisebeskrivelser med fine kart og kobberstikk gode priser. I tillegg så er de bøkene de STORE forfatterne skrev før de ble kjent gjerne utgitt i små opplag, noen ganger også under pseudonym, de er som regel verdifulle. Eldre lokalhistorie er etterspurt, enkelte barnebøker er sjeldne og kriminalromaner på originalspråket, helst før 1920 er snaskens.
Dette som en begynnelse...
De siste bøkene i Hardyserien oppnår gode priser,det samme gjelder enkelte utgaver av
Frøken Detektiv.
Hardyguttene fra nr.100 til 109 kom i lave opplag,og jeg har funnet flere på loppemarked .
Om du er innom et loppemaked,så finner du ofte flere slike,og du betaler gjerne en femmer.
Innkjøp til 5 kroner,og salg til 400kroner er jo hyggelig !
Sigtrygg
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2011 18:41

Re: Gamle Bøker

Post by Sigtrygg »

ramazotti wrote:De siste bøkene i Hardyserien oppnår gode priser,det samme gjelder enkelte utgaver av
Frøken Detektiv. Hardyguttene fra nr.100 til 109 kom i lave opplag,og jeg har funnet flere på loppemarked .
Om du er innom et loppemaked,så finner du ofte flere slike,og du betaler gjerne en femmer.
Innkjøp til 5 kroner,og salg til 400kroner er jo hyggelig !
Interessant. Har selv noen slike i Hardyserien (fra 50-tallet), men var ikke klar over at de hadde særlig markedsverdi. Og hvor får man solgt slike? Antikvariatene er nokså påholdne mht. å kjøpe inn bøker for en pris det er interessant å selge for.
Ellers har jeg lagt merke til at bokutvalget på loppisene er blitt betydelig bedre de senere år, men det er vanskelig å vurdere hva som er mulig å selge videre (og i så fall hvor/til hvem).
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gamle Bøker

Post by vivavegas »

ramazotti wrote: De siste bøkene i Hardyserien oppnår gode priser,det samme gjelder enkelte utgaver av
Frøken Detektiv.
Hardyguttene fra nr.100 til 109 kom i lave opplag,og jeg har funnet flere på loppemarked .
Om du er innom et loppemaked,så finner du ofte flere slike,og du betaler gjerne en femmer.
Innkjøp til 5 kroner,og salg til 400kroner er jo hyggelig !
Har roet seg BETYDELIG. Var i en periode enkelte bøker som ble solgt for over kr. 1000. Nå er det vel skjeldent over hundrelappen (også for de høye numrene).

Frøken detektiv virker også som ett ganske dødt marked.

(Uten at jeg har fulgt så veldig mye med i det siste).

Dette er forøvrig ett par eksempler på det jeg omtalte som trender/topper på QXL. Det var en periode stor omsetning på Hardy/Frøken detektiv og tilhørende høye priser. Nå virker det som de samlerne som er har det de skal ha. Det er jo ett marked som det tilsynelatende ikke kommer så mange nye samlere til.

Fant forøvrig Sangen om den røde rubin på loppis her om dagen (1. utgave).

Men synd at bokmarkedet på QXL tilsynelatende fungerer veldig dårlig. Trur faktisk en bokinteressert kan gjøre gode kupp der.

På antikvariater er det jo en bok som jeg finner til f.eks. kr. 850. På QXL ble den solgt for kr. 55!
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”