Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Alt det andre
Post Reply
Cillehille
Posts: 2
Joined: 24 May 2015 19:44

Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by Cillehille »

Har arvet en grammofomspiller m plater. Blant andre innspillinger m Kirsten Flagstad. Har dette noen verdi utover den musikalske og historiske?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by tho »

Ja, jeg vil mene at 78-plater av Kirstin Flagstad har verdi, men platene må
være hele uten sprekker og andre defekter.
Platespilleren kan jeg godt gi deg en vurdering på, så vis noen bilder.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by Askeladd »

Kanskje Kirsten Flagstadmuseet på Hamar kan være interessert.

http://www.kirsten-flagstad.no/KirstenF ... fault.aspx
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by tho »

Askeladd wrote:Kanskje Kirsten Flagstadmuseet på Hamar kan være interessert.

http://www.kirsten-flagstad.no/KirstenF ... fault.aspx
Tvilsomt. Museet har sikkert det de trenger, og Kirsis Flagstads historie er godt dokumentert.
De vil neppe betale hverken for platen eller frakten, i beste fall ta imot som donasjon.
Cillehille
Posts: 2
Joined: 24 May 2015 19:44

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by Cillehille »

Tusen takk for svar så langt. Platen (e) er i perfekt stand. Ligget i en kjeller som har vært avlåst siden krigen. Der fant vi også en Ming-vase som var knust under et bombeangrep, forsikringsselskapet betalte i 1940-åra 7500 for vasen som ble skadet. Den kastet jeg. Usikker på om det va klokt. Skjønner det er begrenset verdi av platen foruten den fantastiske verdien de har musikalsk og historisk for oss.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by Arve »

Jeg tror ikke disse platene har noen stor kommersiell verdi. Det er lett å få tak i musikken hennes på CD, kona har ca. 100 stk., så de som er interessert i musikken er godt dekket på andre måter og vil neppe kjøpe på 78 plater. Hvis du skal selge så vil jeg tro at Ebay er stedet du finner flest interesserte. Flagstad er vel mer anerkjent internasjonalt enn i Norge.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by tho »

Arve wrote:Jeg tror ikke disse platene har noen stor kommersiell verdi. Det er lett å få tak i musikken hennes på CD, kona har ca. 100 stk., så de som er interessert i musikken er godt dekket på andre måter og vil neppe kjøpe på 78 plater. Hvis du skal selge så vil jeg tro at Ebay er stedet du finner flest interesserte. Flagstad er vel mer anerkjent internasjonalt enn i Norge.
Jeg har da 78-platerav Kirsten Flagstad i min samlig jeg, kjøpt og betalt.
Det er ikke det samme som en cd-plate. Var det sånn kunne man jo like gjerne
kjøpe kopimynter fra Kina enn de orginale, de ser likedann ut.

Etter min smak vil verdien variere, og hver plate vurders enkeltvis.

Skal man selge på nettauksjon, så går mesteparten av det kjøper er villig til å
betale til porto. Dessuten er det et sabla slit å pakke inn.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by hertervig »

Hvis man kjøper 78-plater for å lytte til dem, så er det vel helst tidskoloritten man søker. Snakket med en som var på jakt etter musikkassetter, en ganske ung fyr. Når jeg lurte hvorfor han endelig skulle ha et såpass utgått produkt, så fikk jeg vite at det var på grunn av båndsuset. :shock: Det var han på jakt etter. Også sånn som vi styrte på 70-tallet for å få bukt med den evinnelige bakgrunnstøyen. :lol:

78-plater har jo et ganske begrenset frekvensområde, toner over 4.500 hz. gjengis vel ikke i det hele tatt. Det er moro å høre på en gang i blant, men neppe mange bruker disse platene daglig.

Jeg kjenner ikke Flagstads utgivelser, men vil tro at enkelte er oftere ute i markedet enn andre. Noen av de tidligere kan gjerne være ganske sjeldne og kanskje endog være liebhaberobjeker. Særlig mange ihuga Flagstadsamlere som skummer internettauksjoner daglig tror jeg dog likevel ikke det er. Litt anderledes da med tidlige Rockeutgivelser og det er vel noe interesse for norske revyting.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by tho »

Det er ikke noe i veien med en 78 rpm-plate. Den dreier fortere enn en 33rpm-LP, og kan dermed ha bedre gjengivelse.
78 rpm'en er dessuten nærmere orginalen enn en senere utgivelse på CD. Man får et bedre lydbilde, men også litt
støy på kjøpet. Begrensningen ligger i avspilleren, spesielt om lydhodet har størkende gummiringer og det benyttes
en slitt stift. Gummiringene kan skiftes og man får en helt ny lydopplevelse hvis man samtidig skifter stift for
hver plate.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Har dette noen verdi? Kirsten Flagstad 78'

Post by vemod »

Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”