sølvbestikk

Alt det andre
Post Reply
hgt
Posts: 7
Joined: 17 Sep 2014 22:16

sølvbestikk

Post by hgt »

Noen som har sett denne før og hva er evt verdi?
Attachments
IMAG0056_1-800x234.jpg
IMAG0056_1-800x234.jpg (34.22 KiB) Viewed 1304 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: sølvbestikk

Post by Olav K »

Sølv og emalje teskje, David Andersen. Slike skjeer ble laget for firmaer ( og åpenbart også Stortinget) på 1950/60 tallet. Et rederi jeg kjenner ga tilsvarende skjeer til ansatte hver jul, var du lenge og tro i tjenesten kunne du jo få tolv tilsist. Men samme rederi la også ut skjeen ved årsmiddagen, med klar melding om at gjestene kunne ta skjeen med seg hejm som minne. Hvilken praksis Stortinget har fulgt vet jeg ikke, men om de har fulgt samme praksis som rederiet, kan jo en foretaksom kelner ha skaffet en samling fra blaserte gjester som ikke gadd å ta skjeen med seg hjem. Iallfall er der en som prøver å selge 22 slike skjer for kr. 350 på Finn, mens en annen skal ha 100. Om noen av dem får solgt til denne prisen har jeg ingen mening om. For en som har en slik skje fra forelder som har vært stortingsmann/kvinne, vil jeg tro at minneverdien er større enn salgsverdien. For en som ikke har slike aner er det vel en kuriositet, og synes man den er verd 100 kr, så er den vel det.
På 50/60 tallet var slike emaljerte skjeer ( og fat, askebegre etc.) regnet som det store i norsk industriell brukskunst, ofte brukt som gaver.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: sølvbestikk

Post by tho »

Denne var jo billig :D 22 sølvskjer 50 kr. Det er 226 gram 925 sølv for 50 kr.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... s+storting
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”