Gamle fakturaer

Alt det andre
Post Reply
Metallsøker1974
Posts: 1
Joined: 30 May 2014 23:53

Gamle fakturaer

Post by Metallsøker1974 »

Lurer på om det er no samleverdi på gamle fakturaer fra sent 18, tidlig 1900 tallet. De er utrolig dekorative, og er vel en del av Norsk industrihistorie ?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gamle fakturaer

Post by Olav K »

Man skal aldri si aldri, men jeg ser ikke for meg noen stor samlerbevegelse for fakturaer - selvom de er vakkert utformet.
Derimot kan de være av interesse for museer - også de "private", bedriftene som vil bevare spor av sin egen fortid. Er fakturaen utskrevet av en lokal landhandler, skipshandler e.l. kan by/bygdemuseet være interessert, er den en fabrikk som senere (gjennom kanskje mange ledd) er en del av dagens Orkla, eller Aker - kan de være interessert. Det er endel slike private industrisamlinger, og siden de skriver jubileumsbøker med jevne mellomrom trenger de illustrasjoner, helst slike som ikke var med i forrige jubileumsbok.
Nasjonalmuseet samler også på mye rart.
Jeg tror neppe du kan forvente store verdier, men fra de skikkelige vil du møte velvilje. Dette er dokumenter som forteller en historie. Om historien er så spesiell at noen vil betale noe for den vet jeg ikke - men ikke gi det til papirinnsamling før du har sjekket. Kanskje er det beste du kan oppnå at det utstilles med merkelapp: "Gave fra metallsøker1974". Det er hyggeligdet det og.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle fakturaer

Post by tho »

Jeg vil tro at det er en tematisk samlerinteresse. Det burde i alle fall være slik.
Eks. de som samler på gamle sykler vil sikkert fatte interesse for gamle fakturer
fra DBS Øgeland i Sandnes. På samme måte som postkort, noen samler på
fotografier av togstasjoner, gamle skib osv.
Som Olav nevner lokale forhold, f.eks. bygdehistore. Det er private entusiaster,
helst det, som i førstehånd er kjøperne.
Gamle aksjer har vært annonsert på QXL, så hvorfor ikke gamle dekorative
fakturaer. men det er ikke tiden for dette nå. Evt. kan du lage en annonse
på Finn.no.
NB! Det finnes ikke priskurant som for mynter og frimerker, så gamle fakturaer
kan ikke betraktes som et verdipapir. Det er omstendighetene rundt salget,
hvordan man markedsfører og hvorvidt man finner rette kjøper.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”