Hva slags veske/taske er dette?

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Rolly
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2014 00:16
Location: Bamble

Hva slags veske/taske er dette?

Post by Rolly »

Hei, er det noen som kan fortelle meg noe om denne? Hva det er og mulig verdig?

Image
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by Ragnvald E. »

Er vel mest sannsynlig en norsk militær kulepung fra svartkruttvåpenenes tid - om størrelsen rimer? :wink:
User avatar
Rolly
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2014 00:16
Location: Bamble

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by Rolly »

Det kan rime med størrelsen ja, er det noe verdt tro? Ser nå at det gikk en på qxl for kr 1000,- ganske nylig.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by Olav K »

"..gikk en på qxl for kr. 1000 ganske nylig..."
Da kan den vel være verd kr. 1000 på en heldig dag? Dette er ikke noe som omsettes i slike mengder at det er et definert prisnivå. og jeg vil tro at verdien er sterkt avhengig av hva du kan fortelle om den, hvor har den vært i bruk, proveniens (hvem kjøpte du den av, og hvor fikk han den fra osv). Er den bevislig fra en som falt i kampene i Østfold i 1814, har den større verdi enn om den skriver fra lageret som ble til over når man gikk over til Krag-Jørgensen på slutten av 1800-tallet. I tillegg kommer selfølgelig tilstand. Tilsist er det avhengig av å finne den som synes at dette er samlerverdig og samtidig vil betale. Kan den stedfestes vil det lokale museum gjerne ta den i mot som gave (Mm de ikke har 20 stk fra før).
User avatar
Rolly
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2014 00:16
Location: Bamble

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by Rolly »

Skjønner. Denne har min oldefar hatt, hvor han fikk den fra er usikkert. Takker for svar :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by vemod »

Da har den en gedigen affeksjonsverdi! Gratulerer! Ikke selg den! Kan du finne ut hvor han tjenestegjorde i det militære; i det hele tatt mest mulig om din oldefar, og hans liv og levnet: Skriv det på en lapp, og legg nedi veska som informasjon til kommende generasjoner. Det vil de sette umåtelig pris på!
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by ramazotti »

vemod wrote:Da har den en gedigen affeksjonsverdi! Gratulerer! Ikke selg den! Kan du finne ut hvor han tjenestegjorde i det militære; i det hele tatt mest mulig om din oldefar, og hans liv og levnet: Skriv det på en lapp, og legg nedi veska som informasjon til kommende generasjoner. Det vil de sette umåtelig pris på!
Vanskelig å vise noen "tombs up" her,men veldig enig med Vemod.
Slike ting bør tilhøre familien ,en eller annen...
User avatar
Rolly
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2014 00:16
Location: Bamble

Re: Hva slags veske/taske er dette?

Post by Rolly »

Takker for inputs Vemod og Ramazotti, ja den blir nok værende i mitt eie :)
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”