Vinauksjon i Norge for første gang

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Vinauksjon i Norge for første gang

Post by Myge »

Selv om jeg var med på anbudsrunden, og ikke fikk anbudet fra Vinmonopolet, synes jeg det er greit å henvise til denne linken her, for jeg har til nå ikke sett noe reklame for dette et eneste sted. Usikker på hvordan man skal reklamere for noe slikt, for det er gjerne ikke lov?

Jeg skal i alle fall handle, så jeg ber alle om å ikke kjøpe de flaskene jeg skal ha ;)

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om- ... nauksjoner
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Vinauksjon i Norge for første gang

Post by tho »

Det står "For å besiktige vinene, ta kontakt med Blomqvist på forhånd .."

Hva meg å prøvesmake? :shock:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Vinauksjon i Norge for første gang

Post by Arve »

Ingen konkurranse fra meg her. Jeg kjøper heller vin for å drikke enn vin for investeringens skyld. Mynter holder seg bedre og er lettere å lagre. Et godt glass når man betrakter sine nyinnkjøpte mynter derimot......
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Vinauksjon i Norge for første gang

Post by tho »

Når det ikke er prøvesmaking blir det heller ingen handel på meg.

Man har ingen garanti for at vinene har vært riktig lagret, og
de kan derfor være udrikkelig.

Så lenge man ikke kan prøvesmake har man heller ingen garanti
for at det er forfalskninger. Det skal en god gane til å avsløre det.

Flasken innhold kan f.eks. være tømt og fylt opp med 5 ukers
hurtigvin.

Den vin jeg selv drikker kjøpes ikke på Vinmonopolet, men utenlands
der det ikke er slike blodpriser på alkohol som i Norge.

Svenske Systembolaget er rett over grensen, og enda billigere
i Danmark, der vin selges i dagligvarebutikker til 1/3 av prisen
her i Norge.

Når det attpåtil er strenge restriksjoner med å reklamere for
denne vinauksjonen, så går hele greia rett i glemmeboken for
mitt vedkommende, men takk til Myge engasjementet.

Skål! Vin skal drikkes :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vinauksjon i Norge for første gang

Post by Olav K »

Ja, vin skal drikkes - og nytes!
De som nå går på auksjon er nok i alt vesentlig for investeringsformål, garanti for drikkelighet for du ikke. Derimot er jeg rimelig sikker på at innholdet er inntakt, kontrollen er streng og polet/Blomquist begår markedsmessig selvmord hvis de slipper gjennom en doktorert flaske.
Polet er dyrt, men inntil et visst punkt. Alkoholavgiften er den samme, uansett flaskens pris, og polet kalkulerer ikke sin avanse etter forventet omsetningshastighet. Når polet holder sine årlige slipp av "superviner" i Vika (Oslo) og Valkendorfsgate (Bergen) kommer det folk med fly fra utlandet for å kjøpe. De selger en toppklasset Bordeaux for +/- 6000, mens du i hjemlandet må ut med 10.000++. Dengang polet også hadde monopol på import var det enda bedre: som oppkjøper var de store i internasjonal sammenheng. De kunne kjøpe opp til 50% av produksjonen fra et slott i en årgang - og fikk forhandlet priser som andre vinhandlere bare kunne drømme om. Dernest var avansen tilnærmet fast for flaskeimportert vin, kr. x enten vinen kostet kr. 15 eller 50 i innkjøp (mange penger den gang). Tidlig på 80-tallet fikk de en siviløkonom inn i salgsavdelingen, og hun begynte å orientere mot markedsprising (til noens sorg). Men fortsatt er dyr vin "billig" i Norge, og meget av det som kjøpes på "superslippene" kjøpes nok av investorer.
(Nyrike russere og kinesere er et unntak fra ovenstående, de kjøper det dyreste de kan få og drikker av flasken)
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”