Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Alt det andre
Post Reply
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Posthornet »

Det går helst på frimerker og mynter, men jeg har muligheten til å anskaffe sølvbestikk til rimelige priser. Jeg synes å huske at vanligt innhold i sølvbestikk i Norge hadde so m regel .820, som også sto stemplet på baksiden. Vet noen hvordan det er med svensk bestikk. Det påstås fra visse hold at det er høyere. For en tid siden ble jeg tilbudt noen svenskproduserte teskjeer med stempler som påkervet, men ingen nummer hvor mye sølvinnhold. Jeg husker ikke i farten eksakt, men selgeren som nevnte at standardaen var rundt .900

På forhånd takk for svar.

PS Rosenholm sølv er et av merkene jeg vurderer.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Det er nok 830 tusendeler som gjelder for svenskene også i nyere tid, men det er riktig at de i eldre tider hadde noe høyere krav om sølvinnholdet enn de fleste laugene i Norge.. Det var visstnok 13 1/2 loth av 16, som også Trondheimslauget brukte forøvrig. Forskjellen mellom 13 1/4 loth og 13 1/2 loth er fint liten da - må vel opp på sterlingnivå, altså 925 av 1000 deler før det skal monne. Sølvoppkjøpere skiller nok neppe på prisen før finheten bli såpass. :wink:

Den såkalte "kattfoten" (3 stjerner i en sirkel,som minner litt om fotavtrykket til en katt) garanterer altså for et minimumsinnhold av 830 tusendeler rent sølv.
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by verdåeie »

Riktig det som Ragnvald E skriver, men
Den såkalte "kattfoten" (3 stjerner i en sirkel,som minner litt om fotavtrykket til en katt)
For ikke å fornærme våre Svensk naboer,må det korrigers,he he- Det er ikke 3 stjerner i en sirkel
men de 3 svenske kronor i en sirkel
Ser forøvrig ut som tre stjerner når de er litt slitt derav navnet kattefot
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Selvsagt var det kroner jeg mente - lite stjerner å finne i Sverige...også på sølvet! :lol: :lol:
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Alex R »

MERK!

800 er tysk sølvstempel, og kan BÅDE være sølv, eller plett.
Her burde du være ganske flink for å skjønne hva du holder i hånda.
Det jeg har merket meg er at ofte så er det et mesterstempel på de av sølv, men kun tallet 800 på de som er i plett.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Dublett! :lol:
Last edited by Ragnvald E. on 10 Jun 2013 19:56, edited 1 time in total.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Vel - ikke både sølv og plett egentlig. Er stemplet 800, så betyr dette 800 av 1000 deler sølv - altså en sølvrenhet på 80% - noe som er under vår Skandinaviske standard. I praksis betyr det at dette sølvtøyet er hardere og tåler litt mer i bruk. De tyske statene og Østerrike-Ungarn har brukt dette sølvinnholdet en god del, men også 750/1000, 830/1000 og 925/1000 finnes der. "Sølvplett" er uedelt metall (gjerne såkalt nysølv) med et tynt sølvbelegg for at det skal se ut som sølv. Dette er tyngre enn sølv, og om disse gjenstandene er merket med 800 må det i så fall være sølvinnholdet i "kamuflasjen" eller belegget det gjelder.
Tagnar
Posts: 3
Joined: 06 Jul 2013 14:28

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Tagnar »

Jeg arvet noe gullbelagt Sterling sølv bestikk som er gravert inn med d-a 9255 Norway Sterling.
Enkelte av gjenstandene står det årstall på og.
Noen som vet verdi og hvor man får solgt slikt?
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Sannsynligvis D-A for produsent David Andersen, Oslo og 925s for 925 av 1000 deler rent sølv - altså en sølvfinhet på 92,5%. Kan jo selges selv på Finn eller QXL - eventuelt leveres hos en mynthandler/metallhandler til smeltpris. Enkelte av DA's mønstre er jo meget interessante hos samlere da.
Tagnar
Posts: 3
Joined: 06 Jul 2013 14:28

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Tagnar »

Ser detstår m. Grams og asse på en del. Noen er markert med alder og gravering ( gave).
Alt i alt så er det 3 kg sølv.
Noen som kan tipse meg om pris?
Kommer noen å ser på det snart og jeg hakke peiling.
Tagnar
Posts: 3
Joined: 06 Jul 2013 14:28

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Tagnar »

Den eldste skjeen er fra 1891
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Posthornet »

Ragnvald E. wrote:Det er nok 830 tusendeler som gjelder for svenskene også i nyere tid, men det er riktig at de i eldre tider hadde noe høyere krav om sølvinnholdet enn de fleste laugene i Norge.. Det var visstnok 13 1/2 loth av 16, som også Trondheimslauget brukte forøvrig. Forskjellen mellom 13 1/4 loth og 13 1/2 loth er fint liten da - må vel opp på sterlingnivå, altså 925 av 1000 deler før det skal monne. Sølvoppkjøpere skiller nok neppe på prisen før finheten bli såpass. :wink:

Den såkalte "kattfoten" (3 stjerner i en sirkel,som minner litt om fotavtrykket til en katt) garanterer altså for et minimumsinnhold av 830 tusendeler rent sølv.
Hvordan er det med oppkjøpere når det gjelder knivene i sølv? Selver knivbladet er vel bare stål? Jeg kjøpte forøvrig Rosenholm bestikket med godt over hundre enheter til noe under sølvpriset da tråden ble startet, men som vist på foto så finnes det mange kniver og derfor en god del stål. Nå er oppkjøpet egentlig ikke beregnet for videresalg, men som en del av innboet. Likevel det kunne vært godt å vite.
samlerf.jpg
samlerf.jpg (62.61 KiB) Viewed 5686 times
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Sølvbestikk i Norge og Sverige 820?

Post by Ragnvald E. »

Sølv er jo forholdsvis mykt og lite egnet til f.eks skjæring av kjøtt, så det er vanligvis rustfritt stål i knivbladene. Vekten av dette trekkes garantert av ved oppkjøp til smelteverdi. 8)
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”