Kronings medalje Kong Haakon

Forum for medaljesamlere.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by Flash »

rega65 wrote: Hei,lurte på om alle disse er laget i aluminium,og antall preget,+verdi??? ser det ligger en ute på qxl nå,der oppgir selger at den er i sølv.var nesten alle throndsen sine i aluminium,synes jeg så det en plass på forumet,håper på svar ,da jeg har lagt inn bud på denne og kjøpt jubileumsmedaljen til kongsberg sølvverk 1623-1923 som og ble oppgitt å være av sølv,den er og i.throndsen,men ingen sølv stempel.Kjøpte en det stod Til Minde Om Kong HaakonVII`s besøk i kongsberg 24 aug 1908 i.Throndsen.Oppgitt til å være sølv også nettopp. :roll:
De finnes i sølv. Tipper den på QXL stopper på 400-500 kroner.

Kongsberg sølvverk 1623-1923 finnes bare i sølv. Prisen du ga lå kanskje litt i overkant av hva jeg hadde trodd, men den så ut til å være i fin kvalitet.

Haakon VIIs besøk på Kongsberg i 1908 gikk relativt rimelig, men så ut til å være i atskillig dårligere kvalitet.

Generellt råd: Kjøp litteratur.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by rega65 »

Takker for svar.er det noe oppslagsverk,prisliste på disse medaljene,dette har jeg ikke peiling på. :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by Flash »

rega65 wrote:Takker for svar.er det noe oppslagsverk,prisliste på disse medaljene,dette har jeg ikke peiling på. :roll:
Hvis det er medaljer av Throndsen du er interessert i så kjøp Støren & Holst: Myntgravør Ivar Throndsens medaljer, jetonger og merker.

Er ingen priser, der må du nesten bare følge med på markedet.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by rega65 »

nei,trenger ikke akkurat være throndsen men norske... så du den jeg kjøpte i går dronning maud 1905-1938 sølv i treeske kv 0 :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by kråkerøy »

Boka til Tore Trosdal over medaljer 1920 - 1995 er også flott.
Her står medaljene godt beskrevet, og med opplag på en god del av dem.

Jeg ble overrasket når jeg så hvor mye forskjellig som var laget.

Oslo mynthandel har den til salgs på internettsiden sin.
Løp og kjøp!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by bengt »

Og den siste relevante norske boka er Kjetil Kvist sin bok som vel het Medaljekatalogen, den tar for seg medaljer før Throndsen sin tid.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by rega65 »

Takker og Bukker for gode tips :P
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by rega65 »

Noen som kjenner til dronning maud 1905-1938 sølv,denne er kval.0 ligger i treeske med sertifikat.Lurer på hvor stort opplag og verdi :?: :roll: :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by Flash »

rega65 wrote:Noen som kjenner til dronning maud 1905-1938 sølv,denne er kval.0 ligger i treeske med sertifikat.Lurer på hvor stort opplag og verdi :?: :roll: :wink:
Regner med det er Sporrongs medalje fra 1978. I sølv har den et opplag på 1500 eksemplarer. Verdi - tja - ca 200.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Kronings medalje Kong Haakon

Post by rega65 »

Må nok følge ditt råd,og kjøpe litteratur før jeg begir meg ut på medaljer ja.Mottok den idag og der stod det på sertifikatet som du sier 1500stk i sølv,sporring og utgitt 1978.Jeg trodde den var eldre,men det er slikt man lærer av,og det var en pen medalje på 60gram sølv,men nå skal litteraturen i hus :wink: takk for svar...
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Medaljer”