Støren & Holst 88

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Støren & Holst 88

Post by arnetech »

for ca 18 mnd siden var det en medalje på samlerbørsen auksjon, Medalje 150 års jubeleum 1742-1892 Fiskeri & Turistutstilligen i Kristianssund (S&H 88 A ) sølvforgylt bronse kv 0/01.

http://www.samlerborsen.no/auksjoner.as ... n%3D210/16

denne er så vakker og kristiansund medalje og i tillegg Throndsen. (som jeg samler). jeg stoppet by på 600kr og den gikk for 900kr ++.

det jeg lurte på er om noen her har sett flere slike til salgs noen plass? ønsker sterkt å kjøpe\bytte.

setter pris på svar
1345_1.jpg
1345_1.jpg (66.46 KiB) Viewed 2332 times
1345.jpg
1345.jpg (74.61 KiB) Viewed 2332 times
Live long & prosper
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Støren & Holst 88

Post by perfulator »

Ai, denne var flott! Tror ikke jeg har sett denne før i de kataloger jeg har (mulig jeg tar feil), men så har jeg da heller ikke Støren & Holst. Hadde det ikke vært å tide å få samlet alle kjente medaljer i ett standard verk?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Støren & Holst 88

Post by Askeladd »

Ja, perfulator, det hadde vært flott, men en kjempeoppgave. Du nevner Støren & Holst. Denne er av og til på auksjoner og prisen varierer fra 1000-3000. I tillegg har vi boka til Tore Z. Trosdahl "Norges medaljer 1920-1995" Jack Antonsen sin bok om 17.mai medaljer "Norges grunnlovsdag i metall". Videre brødr. Kvists "Medaljekatalogen 1804-1905" og Kjetil Kvists "Medaljer og merker fra H. Rui, del 1 1899-1919". Det som mangler er en oversikt for perioden 1905-1920,(bortsett fra sistnevnte) her har jeg ikke funnet noen bok/katalog. Noen som vet?? Kjetil Kvist har også en oversikt over 17.mai medaljer.
Tar man med Harald Hallbergs "Norske dekorasjoner" skulle vel det meste være dekket? Skjønt lite å finne etter 1995.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Støren & Holst 88

Post by perfulator »

Ja jeg har vært inne på tanken om å skaffe meg Støren & Holst katalogen, men det er liksom litt mer fristende å bruke de pengene på en flott medalje eller to. Nå har jeg de andre katalogene du nevner, så det er hullet 1905 - 20 jeg mangler, forutsatt at de andre katalogene lister alle som også finnes Støren & Holst. Nå er ikke dette et stort problem. Jeg har laget min egen "katalog" over mitt samleområde ved å tråle både samlerforum og diverse nettbutikker, auksjoner (mye å finne i historiske data!). Den blir vel aldri komplett men nå fikk jeg feks lagt til medaljen over, så hull fylles både i "katalog" og samling :D

Du nevner oversikt over nyere medaljer. Spent på hvordan de vil utvikle seg når de får noen år på seg. De blir vel stort sett oversett av de fleste samlere. Ikke sikkert det er så lurt... Mye, og sikkert mye pent, men stort sett lite å sperre øynene opp for. Teknisk sett rett og slett kjedelig etter min mening.

Nei, nå er jeg visst off topic arnetech :)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Støren & Holst 88

Post by Askeladd »

Støren & Holst går jo fram til og med 1930, men omhandler jo kun medaljer gravert eller preget av Throndsen. Ellers har jeg en følelse av at du bl.a. nå samler utstillingsmedaljer av Throndsen? Forventer ikke noe svar, perfulator :lol:
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Støren & Holst 88

Post by perfulator »

... om du stryker det ene, så er du inne på noe :lol:
Post Reply

Return to “Medaljer”