Medaljer fra Kina

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer fra Kina

Post by Arve »

God påske til deg også. Og igjen takk for interessante innblikk i en kultur som vi kan altfor lite om her i landet. Serien om kinesiske hager kunne nesten friste meg til å starte en ny samling, men jeg får holde meg til republikkdenarene. Jeg ser frem til nye innlegg i denne tråden.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Takk for det Arve! Jeg ser at det er mange som leser posten, så det er motivasjon god nok for meg, men alltid hyggelig med en hilsen. Og så er det jo faktisk slik at jeg lærer noe selv også når jeg går i dybden av et tema. I tillegg må jeg takke for all interessant info om norske medaljer som jeg nå er godt igang med (litt hemmelighetsfull inntil videre).

Angående Classical Garden som du nevnte, går de siste ryktene ut på at den siste medaljen blir stor, ca 8 cm. Sikkert en bra pris på en slik klump sølv i lavt opplag. Står nok over den... :D
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

The times they are a changin

En amerikansk mynthandler var på en av sine mange turer til Kina og tok blant annet turen til kjente mynthandlerne i Shanghai. Denne gangen var det imidlertid ikke som vanlig. De ellers så imøtekommende handlerne satt på bakrommet og ville tilsynelatende helst ikke bli forstyrret. De satt rødøyde og stirret på dataskjermen. Hadde de gitt beng i mynter og kastet seg på aksjespekulasjon alle som en? Noe hadde skjedd, men dette «noe» var så visst ikke aksjer.

Året var 2015 og det begynte å svirre rykter i vesten om noen kinesiske investorer som flyttet kapitalen fra aksjer og over på en ny investeringsplattform. Samtidig opererte agenter i markedet som kjøpte store mengder av spesifikke kinesiske mynter, så stille som mulig. Spekulasjoner oppstod, men sannheten var at dette egentlig startet 2-3 år tidligere idet den første exchange ble opprettet; Nanjing Coin Exchange.

2015 var imidlertid året da samlere og handlere i vesten fikk øynene opp for hva som skjedde. Og tilsynelatende var det også da de store massene av vanlige investorer og gamblere, for ikke å snakke om de tidligere nevnte handlere, fikk øynene opp. Da var det imidlertid for de fleste, for sent. De tidlige og tunge investorene tok sin fortjeneste og overlot markedet til små investorene. Og det var ikke småpenger de hadde tjent fram til toppen ble nådd.

Nanjing Coin Exchange 2015.png
Nanjing Coin Exchange 2015.png (157.18 KiB) Viewed 2890 times

Man skulle tro at boblen da ville briste og Nanjing og alle de andre Coin Exchanges som hadde poppet opp som paddehatter, ville gå stille i graven. Men historiene om alle de som hadde tjent store penger på gamblingen, var seiglivede og det samme var håpet om lettjente penger. Fortsatt er det liv i de, men nedturen har bare fortsatt.

Toppen ble nådd i april 2015 men en notering på 5539, og de seneste data jeg har er fra januar i år med en notering på 1624. Alle disse tallene er fra Nanjing Coin Exchange, men jeg vil anta dette gjenspeiler markedet generelt som den største aktøren. Siste tall jeg har sett er 750.000 medlemmer.

Så hvordan foregår dette? Det begynner med at en investor tar kontakt med en agent og fremlegger en investeringsplan. Dvs at han legger fram en plan om å deponere et visst antall av en mynt hos en exchange. På dette tidspunkt opererer agenten som en mellommann mellom investor og exchange. Dersom planen oppfyller bestemte krav, vil planen havne hos exchange for godkjenning.

Investor må nå inngå kontrakt, og det blir da satt en markedspris på mynten. De forskjellige exchanges har en minimum markedsverdi som må oppfylles, og for Nanjing Coin Exchange er denne ca 2,5 millioner NOK. Dvs at 2,5 mill / markedsverdi = minimum antall mynter som må deponeres.

Men det er ikke så enkelt at man bare kan kjøpe disse myntene og få de deponert. De må også oppfylle visse kvalitetskrav. De må være gradert av PCGS til en minimumskvalitet på 68 for spesialutgaver og 65 for sirkulasjonsmynt. Det sier seg selv av PCGS ikke kkan kvalitets sjekke millioner av mynter på en gang, så jeg har sett anslag at rundt 2,5% av myntene sjekkes når det er store antall, og så vil da en prosentandel av de ikke være godkjent dersom noe havner under grensen. Dette er nok ikke et stort problem da deponeringene ofte har vært langt over minimum.

Når så kontrakten er oppfylt og de graderte myntene er deponert, vil Exchange offentliggjøre en dato for lansering og man kan da kjøpe andeler i fondet. Selve handelen foregår da som vanlig sanntids aksjehandel, med den forskjellen at det en stop loss på 10% pr dag.

Når så fondet er aktivt, vil ikke investor lenger ha kontroll over myntene, det er det Exchange som har. Så kommer vi til de litt uklare sidene ved dette. Er det noen fare for at disse myntene noensinne kommer tilbake på markedet. En kan jo tenke seg hva som ville skje dersom millioner eksemplarer av en mynt plutselig dukket opp på markedet. Noen avfeier det med at det ikke vil skje, mens andre sier det finnes et smutthull dersom verdien går under markedsverdien. Da kan enten fondet løses ut og myntene returneres, eller det må refylles.

Panda 2010.JPG
Panda 2010.JPG (118.76 KiB) Viewed 2890 times

Hvilke mynter er det så som har blitt listet på Nanjing Coin Exchange? Følgende liste viser hvilke fond/mynter som var listet pr 2015. Jeg tror mange vil sperre øynene opp når de ser hvor store deponier som befinner seg i hvelvene. 1oz panda 2010 tronet da øverst på listen med 33% av opplaget, eller nærmere 27 mill mynter i hvelvet!

Nanjing Coin Exchange fond 2015.jpg
Nanjing Coin Exchange fond 2015.jpg (619.03 KiB) Viewed 2890 times

Det neste naturlige spørsmålet er hvordan dette påvirker prisene I det ordinære markedet. Det har nok slått begge veier, og ofte ingen veier. En må huske at når en mynt først er på Exchange, så er det ikke mynten, men papiret på mynten som handles. For mynter med store opplag, så har det ofte ikke så mye effekt. Selv om verdien i fondet kan ligge høyt, kan markedsprisen holde seg stabil.

En bieffekt er imidlertid alle ryktene om mynter som kan havne på Exchange. Det har ført til midlertidige prishopp, men dette jevner seg ofte ut. Et annet problem kan være når mynten må skaffes i annenhånds markedet, hvor da prisene lett presses over en periode for så å falle tilbake igjen.

Så lurer du kanskje på hva dette har å gjøre i et medalje forum. Vel, etter hvert har det vel blitt vanskelig å finne mynter å spekulere i, og de ville uansett måtte forholde seg til myntverkenes utgivelser, opplagstall og høye premiums. Med pressede marginer var det på tide å tenke nytt, og den nye tanken ble medaljer! Her var de sine egne herrer og kunne styre prosessen selv, kutte kostnader i alle ender og inngå kontrakt med det myntverket som kunne levere billigst.

Nå var det selvsagt ikke alle som tok innersvinger og her er vi tilbake til Classical Garden serien. De observante stusses kanskje over at Geyuan i antikk messing hadde et opplag på hele 10.588 mens det vanlige var noen få hundre. Ganske riktig, 10.000 av opplaget var produsert for å listes på en Exchange for medaljer.

De fleste av disse medaljene ble dog i sin helhet produsert for Exchanges og har aldri sett dagens lys og det ble i en periode i 2016 produsert så mye at mer seriøse prosjekter hopet seg opp i kø hos myntverkene. Jeg har hørt mindre om dette nå, så det var nok et blaff og vi ser også noen av de nå introduseres på markedet. De er ofte av dårlig kvalitet, men ser ut til å selges til høy pris i forhold til de ekstra lave produksjonskostnadene. Her er noen eksempler på medaljer i varierende kvalitet men med store opplag på rundt 100.000 produsert for notering på Exchanges.

Online platform.png
Online platform.png (425.9 KiB) Viewed 2890 times

Dessverre, eller heldigvis, er det ikke mulig for oss å investere i disse fondene, men her kan du sjekke dagsferske noteringer http://bbs.jibi.net/dispbbs.asp?boardid=58&Id=278730 Det er vel grunn til å tro at interessen for Coin Exchanges avtar, og det skal vi kanskje være glad for. Det får være alt om Coin Exchanges.

Neste gang blir det presentasjon av den siste av de 3 medaljeseriene jeg for lenge siden lovte å komme med. Lunar Panda fra Shenyang Mint, Classical Garden fra Shanghai Mint og nå vil altså Traditional Culture fra Nanjing Mint komme til etter hvert.

Kilder; Chinese Coin Forum http://china-mint.info/forum/index.php?board=4.0 og personlige kontakter med kjennskap til tema
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Lucky draw, fine premier

Vil bare tipse om at min venn Andy har en promotering av sin nye webshop med fine premier:


Prize 1 temple of heaven panda #1 brass ngc pf69 1 pc without box and coa

Prize 2 temple of heaven panda #1 bimetallic ngc pf69 1 pc without box and coa.

Prize 3 Shanghai mint gold fish 0.2 g .999 Gold

Prize 4 Malaysia coin show copper panda mintage 666 40 mm 1 pc omp

Prize 5 Nanjing mint 5 g monkey silver note 1 pc non Color

Prize 6 Nanjing mint 5 g monkey silver note 1 pc Color

Prize 7 Nanjing mint 5 g monkey silver note 1 pc non Color

Prize 8 Nanjing mint 5 g monkey silver note 1 pc Color

Prize 9 Nanjing mint 5 g panda note silver note 1 pc

Prize 10 Nanjing mint 5 g panda note silver note 1 pc

Prize 11 Shanghai mint rooster test brass medal 1 pc omp

Prize 12 Shanghai mint rooster test brass medal 1 pc omp

Prize 13 Shanghai mint rooster test brass medal 1 pc omp

Prize 14 Shenyang mint rooster brass medal 2 pc omp

Prize 15 Shenyang mint rooster brass medal 2 pc omp


Alt du trenger å gjøre er å melde deg på nyhetsbrevet helt nederst på siden i denne linken:

https://numicconnection.com/

Vil tro det er gode vinnersjanser! Jeg tror fristen er ved månedsskiftet, så ikke mange dagene igjen.

Den annonserte presentasjonen av Trad Culture serien, kommer først til høsten ifm at neste utgave kommer.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Ny Panda serie fra Nanjing Mint

Det har vært stille lenge nå, men det er ikke fordi det er mangel på ting å skrive om, men heller at jeg ikke har hatt tid. Jeg lovet en artikkel om en interessant serie fra Nanjing Mint - Traditional Culture, men den må vente. I mellomtiden tenkte jeg å gjøre en liten verdenspremiere her og informere om en ny serie fra Nanjing Mint, og det dreier seg selvsagt om Pandaer (hva ellers).

Dere kjenner sikkert Panda bullion serien som utgis hvert år. Den er i år designet av Cheng Chao, og det som er litt spesielt, er at dette er femte året han designer årets bullion panda. Dette har ingen andre designere på rullebladet. I den forbindelse vil Nanjing Mint utgi en medalje neste år, som er designet av nettopp Cheng Chao, som en hyllest til han. Nedenfor finner dere detaljene, og skulle noen være interessert, er det bare å ta kontakt. Som sagt, denne info er tidligere bare gått ut på email, så dette er første gang det publiseres offentlig. Info kommer under i løpet av dagen.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Nanjing Mint - New Panda Series

Cheng Chao is one of the Nanjing Mint top designers. He has been honored by the China Government for his 5 years panda bullion coin designs (2010, 2012, 2013, 2017 & 2018).

Merits of Cheng Chao
Merits of Cheng Chao
cheng_chao.png (907.92 KiB) Viewed 2687 times

He has been given the nick name of China panda king designer from among the local community for his outstanding achievements and contributions to the panda coins. Thus, the Nanjing Mint will mint a new panda non fiat coin series in order to commemorate this occasion.

This new panda series is the flagship of non-fiat panda coin series of the Nanjing Mint designs by Cheng Chao and sculptures by Feng Jie. This panda non fiat coin has many outstanding features as following:

1a.png
1a.png (217.29 KiB) Viewed 2687 times
  • The eyebrows and panda fur are using the same patented technique as 2018 panda fiat coin;
  • As commemorative item from Nanjing Mints to the top panda coin designer Cheng Chao;
  • This is the flagship panda of the Nanjing Mint which accentuates the most advanced coining technologies and techniques of today to bring out the high relief details and effects with special mirror & sand blasting on the surface of the non-fiat coin;
  • 2 varieties of the items are using the 1983, 1984 & 1985 panda fiat coin counterfeit measurement with 180 degree rotation of the reverse of the coin.
1b.png
1b.png (198.37 KiB) Viewed 2687 times

Bimet 1- Obverse panda Brass, Reverse : Copper Greatwall - mintage 99 - one coa
Bimet 2- Obverse panda Copper, Reverse : Brass Greatwall rotation - mintage 99 - one coa
Antique Bimet 1- Obverse panda Brass, Reverse : Copper Greatwall - mintage 64 - comb. coa 1-64
Antique Bimet 2- Obverse panda Copper, Reverse : Brass Greatwall rotation - mintage 65 - comb. coa 65-129

Om noen skulle være interessert, så bare ta kontakt og jeg vil formidle videre. De prisene som blir tilbudt er med god rabatt på det som senere blir offisielle priser.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Årets Lunar Panda medalje - Pekingeser

Årets medalje av samme serie som omtalt tidligere.
Årets Lunar Panda medalje
Årets Lunar Panda medalje
imageedit_2_6457453336.gif (3.17 MiB) Viewed 2597 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

og med antikk behandling
Lunar Panda AF
Lunar Panda AF
combine_images2.png (2.69 MiB) Viewed 2597 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Dette er forresten første gang bilder av AF typen publiseres. De er levert fra Shenyang myntverk og distribueres i disse dager.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Landemerker fra Bejing

Vil vise dere en av mine nyeste medaljer som kom ut i 2017 og er nr 6 i en serie av store bronse medaljer som viser forskjellige landemerker i og rundt Beijing. Den er en liten koloss på 270 gr og 66mm og ligger godt i hånden. Det er selvsagt en casting teknikk som er brukt her, men såvidt jeg har forstått er det kun en mint i Kina som produserer medaljer på denne måten (da antar jeg det betyr i en viss skala).

GW1.jpg
GW1.jpg (860.08 KiB) Viewed 2554 times

Årets medalje viser Juyongguan Great Wall som ligger i utkanten av Beijing og regnet som en av de strategisk viktigste seksjonene av muren, med mange blodige slag på samvittigheten. Enjoy.

Gate tower of Juyongguan pass.jpg
Gate tower of Juyongguan pass.jpg (39.89 KiB) Viewed 2554 times

Noen flere bilder. Jeg kommer nok til å sjekke ut de tidligere utgitte medaljene i serien. OBS, dette er en spesialutgave på 399 eksemplarer, men det utgis også en langt mindre imponerende medalje i samme design og større opplag og 60mm.

GW2.jpg
GW2.jpg (576.5 KiB) Viewed 2554 times
GW4.jpg
GW4.jpg (803.96 KiB) Viewed 2554 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Landemerker fra Beijing forts.

GW6.jpg
GW6.jpg (742.96 KiB) Viewed 2554 times
GW5.jpg
GW5.jpg (1.15 MiB) Viewed 2554 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

....eller hva med denne versjonen på 4,5 kilo. Kan vel knapt kalle det medalje. Skulptur? Jeg står over.
Kobber 4.5 kg.jpg
Kobber 4.5 kg.jpg (82.15 KiB) Viewed 2545 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer fra Kina

Post by Arve »

Godt nytt år og takk for at du bidrar så mye med bilder av disse vakre medaljene. Den store på 4,5 kg blir litt voldsom å ha i stua hvis en ikke har veldig god plass, men jeg likte godt den med tårnet på muren. Mer passe størrelse. Ellers har jeg stor sans for kinesiske landskapsbilder og det er praktfullt å se hvordan det er mulig å få det til i lite format på en medalje.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Godt nyttår til deg også Arve, og alle dere andre samlere som er innom her. Veldig hyggelig at bildene og notisene settes pris på. Prøver å bidra litt og oppfordrer alle til å skrive litt om deres egne samleområder.

Ja, kineserne har mye å ta av og skulle ønske de viste mer variasjon, men hvem kan klandre de når de har slike landemerker som de har.

Jeg har forresten fått vite at det er 3 medaljer og ikke 6 i Landemerke serien. Det hjelper når en som kan kinesisk bedre enn Google, hjelper til. Har også fått se den første som er en 80 mm og nr 2 som minner mer om denne tredje utgaven, men istedenfor å vise photoshoppa bilder, venter jeg til min kontakt har sporet de opp og jeg kan ta bilder selv.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Treasure Bowl

I 2016 kom det en medalje fra Shenyang Mint som fikk ufortjent lite oppmerksomhet utenfor Kina's grenser, men det var nok fordi den var en desto større suksess på hjemmemarkedet. Som dere ser er det en massiv sak vi snakker om, og den er døpt Treasure Bowl.

Shenyang.png
Shenyang.png (2.8 MiB) Viewed 2434 times

Begrepet stammer gammel mytologi om en gryte som rommer ubegrenset rikdom for eieren. Dessverre har ingen funnet den enda, men imens har mange forsøkt å tjene seg noen slanter på å selge charms og også medaljer som på forskjellig vis skal illustrere myten. Her er noen eksempler fra opp gjennom årene.

Treasure 1.png
Treasure 1.png (1.69 MiB) Viewed 2434 times
Treasure 2.png
Treasure 2.png (1.67 MiB) Viewed 2434 times

I 2016 kunne så Shenyang stolt vise fram sin Treasure Bowl i en ganske så ekstrem konveks form. Det var nok allerede da en del eksperimenter med konveks og konkav utforming på mynter og medaljer hovedsaklig fra enkelte Stillehavsland, men da kun en side såvidt jeg vet. Dronningen tar seg vel ikke så godt ut hverken i konkav eller konveks form. Uansett, vis gjerne eksempler som slår denne medaljen i form og utførelse før 2016, og jeg tror du vil slite med det. Det er 600 gram solid messing og den ble utgitt i et opplag på 1000. Det er fortsatt mulig å kjøpe den for vel USD 100.

I de siste årene er det Nanjing Mint som har fremstått som mer nyskapende, så de så nok på dette som en utfordring, og den tok de. I disse dager er de klar med sin egen Treasure Bowl. Jeg vet foreløpig ikke hva det offisielle navnet er, men her er bilder fra den endelige testen.

Nanjing.png
Nanjing.png (2.3 MiB) Viewed 2434 times

De utgir den i to varianter. En bi-metall kobber og messing, og så en ren messing. Vekten ligger på rundt det samme, altså 500-600 gram, 70 mm diameter og antikk utførelse. Opplaget er imidlertid en brøkdel av de 1000 fra Shenyang. Opplagene er 199 for bi-metall og 99 for messing, men pga komplisert prosess og over 20% feilvare, er det nok langt færre bi-metall faktisk produsert (les halvert). Prisen nå fra forhandlere er rundt USD 120/130. Smak og behag hvilken som ble mest vellykket, men jeg synes begge har klart å komme opp med spektakulære medaljer.
Post Reply

Return to “Medaljer”