Medaljer fra Kina

Forum for medaljesamlere.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Hei! Jeg er ny her på forumet, og lurer på om det er andre her som samler moderne medaljer fra Kina (ca post 1980). Her en av de sjeldnerer jeg har med en mintage på bare 50 som ikke er så mye for et kinesisk marked. Men mest av alt er den en utrolig medalje å studere på nært hold. Den er 400 gr sølv med innlagt perle, ble utgitt i 2011/2012 av Shanghai Mint og kalles Xi-Shi (Four Beauties) Holding a Pearl.
Attachments
xishi2.JPG
xishi2.JPG (93.29 KiB) Viewed 3034 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Medaljer fra Kina

Post by karstkri »

Hei perfulator og velkommen til forumet :D Det var da en flott medalje, min bedre halvdel ble helt bergtatt , går det an å spørre hva den koster eller verdi ?
karstkri
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Takk for det! Nja, vil vel ikke helt ut med det siden jeg kjøpte den privat hos en kontakt i Singapore, og de er nesten aldri på markedet, men den ligger vel et sted rundt 10.000 tipper jeg. Men jeg glemte å si at den også ble utgitt i kobber og messing, og de ble utgitt i et svimlende opplag på 350 :lol: og de ses fra tid til annen for salg for rundt 1000 til 1500. Like store og like vakre. Under er reversen i kobber. I Kina er store kobber og messing medaljer populære siden de tross alt ikke koster så mye. Nå har jeg ikke så mye erfaring med medaljer fra andre land, men jeg forbløffes ofte over den artistiske og produksjonsmessige kvaliteten.
Attachments
img0000016b.jpg
img0000016b.jpg (791.43 KiB) Viewed 3019 times
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Det har vært interessant å se hvor mye spennende som finnes av eldre norske medaljer, et område jeg ikke vet noen ting om. Jeg håper det også er noen som finner det interessant å lese om kinesiske medaljer når jeg fra tid til annen poster noe her. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg ikke har noen interesser i medaljene annet enn som samler. Primært gjør jeg dette for å øke interessen for mitt samleområde i Norge. Ikke i konkuranse med norske medaljer, men som økt interesse for medaljer generelt.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Goldfish

Denne gangen vil jeg vise noen eldre medaljer som går under navnet Goldfish og som har blitt myteomspunnet pga lite håndfaste fakta som har ført til mange spekulasjoner, på tross av at de ble utgitt så sent som i 1984. De er håndgravert og har en meget høy relieff etter datidens standard og har sikkert bidratt til store problemer under produksjonen, som igjen sannsynliggjør et lavt opplag. Etter mye spekulasjon, så NGC seg nødt til å granske medaljene, og her er hva de skriver:

"For most people that collect modern Chinese medals, the fish sets of 1984 and 1990 has been the area of much discussion, confusion and bewilderment. Unverifiable minting records had set the stage for such lack of clarity and has left only our imagination and presumptions to interfere with the facts".

Vel, resultatet ble at NGC anerkjenner og graderer ikke mindre enn 4 utgivelser. Alle er 36mm.

- sølv (anerkjent av NGC): Det første settet ble utgitt i 0.9 sølv i 1984 og er avbildet her. Det anslås at opplaget er i underkant av 300 sett.
Pearl Scales.jpg
Pearl Scales.jpg (82.08 KiB) Viewed 2936 times
Red High-Head.jpg
Red High-Head.jpg (81.29 KiB) Viewed 2936 times
Dragon Eyes.jpg
Dragon Eyes.jpg (82.02 KiB) Viewed 2936 times
Bubble Eyes.jpg
Bubble Eyes.jpg (78.43 KiB) Viewed 2936 times
- brass (foreløpig ikke anerkjent av NGC): ukjent opplag men synes like sjeldne som sølv men prises ofte litt i underkant av sølv. Det er også godt mulig at denne ble produsert før sølv siden det ofte var den vanlige rekkefølgen.

Så på ett eller annet tidspunkt, sannsynligvis en gang på tidlig 90 tall, ble det utgitt 2 sett som følger:

- gilt brass (anerkjent av NGC): her krangles det ofte om dette er restrikes eller at restopplag har blitt gjenoppdaget etter noen år og pyntet på. Personlig heller jeg til den siste teorien. Dette er den vanligste varianten å finne på markedet og skilles lett fra brass sett. Den prises gjerne fra 1000 og oppover avhengig av om den selges med original boks eller ikke.

- silver plated brass (anerkjent av NGC): som over krangles det om det er restrikes eller restopplag som har blitt pyntet på. Det kan være vanskelig å skille settet fra sølv, men det skal ha en lavere vekt enn 0.9 sølv. Det er vanskelig å si noe om opplag på gilt brass og silver plated brass, men om det stemmer at det er restopplag, er det ikke usannsynlig at opplagene kan være rundt 700. Ihvertfall dukker de opp fra tid til annen, men er tydelig mer populære enn gilt brass og prises ofter litt over. Det er også rykter om at det er minst to forskjellige typer av silver plated, men dette har jeg liten tro på.

Så til den siste varianten som NGC anerkjenner. Dette er uten tvil en restrike, men med ny revers med 2 fisker og året 1990. Denne vet man om mulig enda mindre om, og er minst like sjelden som 1984 sølv utgaven, om ikke sjeldnere.

Håper noen av dere fant dette interessant! Neste gang tenker jeg å presentere nye såkalte low mintage medaljer. Det er medaljer som utgis av de 3 offisielle mints i Kina i opplag fra under 20 til noen få hundre. Det vil si omtrent samme opplag som Goldfish.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Og her er reversene til 1984 og 1990 utgavene. OBS; alle varianter av 1984 utgaven har samme revers selv om gilt brass og silver plated brass sannsynligvis ikke ble utgitt før senere.
1984
1984
1b.JPG (58.86 KiB) Viewed 2936 times
1990
1990
5b.JPG (28.35 KiB) Viewed 2936 times
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Medaljer fra Kina

Post by Flash »

Morsomt. Kjør på.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer fra Kina

Post by Arve »

Det er bestandig interessant å lese om noe nytt og sært. Jeg håper du fortsetter å poste bilder av disse medaljene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Medaljer fra Kina

Post by vn2hare »

Arve wrote:Det er bestandig interessant å lese om noe nytt og sært. Jeg håper du fortsetter å poste bilder av disse medaljene.
Helt enig med Arve. :D
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Medaljer fra Kina

Post by Askeladd »

Flott! Kom gjerne med flere når du har noe nytt å berette. Spennende dette.
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Da skal jeg avslutte temaet Goldfish med noe jeg helt glemte i går, og så kommer jeg defnintivt tilbake med mer fra dette samleområdet ved en senere anledning!

Så hva mer er det å si om Goldfish settet? Jo, boksen! Det høres kanskje utrolig ut, men boksen har blitt et ettertraktet objekt i seg selv. Eller skal jeg si boksene. Hver av utgavene har en eller flere offisielle og mindre offisielle bokser og de er ofte små håndlagde kunstverk i tre materiale, så ikke så rart at spesielt den første boksen for sølv medalejene, omsettes for flere tusen kroner tom om man finner den rette kjøperen og at boksen er i god stand, noe den forøvrig sjelden er.

Dessverre er ikke boksen en god nok indikasjon på hvilke medaljer det er, siden de ofte har blitt flyttet mellom boksene. De har også dukket opp i andre lignende bokser utgitt for andre serier.

1984 Silver:
Denne er veldig pen, men ofte er den gule illustrasjonen skadet og/eller skriften blass.
1984 silver.jpg
1984 silver.jpg (839.4 KiB) Viewed 2851 times
Brass:
I tillegg finnes de utgitt i noe som ligner norske hardplas myntsett.
Brass.jpg
Brass.jpg (356.22 KiB) Viewed 2851 times


Gilt brass:
Gilt brass.jpg
Gilt brass.jpg (264.48 KiB) Viewed 2851 times


Silver Plated Brass:
Jeg kan ikke huske å ha sett de med boks, men jeg antar at de bruker samme boksen som Gilt Brass

1990 Silver:
Om denne boksen er produsert av Shanghai mint eller distributør, er jeg usikker på. Etter min mening bryter den litt med den design tradisjon som var vanlig på denne tid, men det er en høyst personlig betraktning. De er også utgitt i spesielle kartong holdere, med en i hver.
1990 goldfish box.jpg
1990 goldfish box.jpg (70.69 KiB) Viewed 2851 times
OBS: alt jeg har skrevet om denne serien er min tolkning av hva jeg finner sannsynlig og må ikke leses som fakta, for fakta finnes nesten ikke :D
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Medaljer fra Kina

Post by as2o3 »

Jeg ser det står gongsi/aksjeselskap på den ene boksen, er det et helprivat myntverk, eller lager de også mynter for People's Bank?
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

as2o3 wrote:Jeg ser det står gongsi/aksjeselskap på den ene boksen, er det et helprivat myntverk, eller lager de også mynter for People's Bank?
Det var interessant as2o3! Hvilken av boksene referer du til? Jeg har ikke kommet over oversettelser av hva som faktisk står på boksene, men det ville være interessant å undersøke. Når det gjelder gongsi så tror jeg det betyr fabrikk, selskap eller noe sånt, og ikke et spesifikt selskap? Uansett underlig tekst å putte på boksen :lol:
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Medaljer fra Kina

Post by vn2hare »

Det er kanskje ikke så underlig å skrive navnet på produsenten på boksen? Jfr. de norske myntsettene som alle er merket med "Det norske myntverket", eller tidligere "Den kongelige mynt".

Ellers, ved googling så finner jeg at det er den første boksen (for sølvmedaljen) der de to siste tegnene i første linje er "gongsi", som betyr "selskap". Se: http://dictionary.hantrainerpro.com/chi ... ompany.htm
User avatar
perfulator
Posts: 82
Joined: 29 Sep 2016 17:56

Re: Medaljer fra Kina

Post by perfulator »

vn2hare wrote:Det er kanskje ikke så underlig å skrive navnet på produsenten på boksen? Jfr. de norske myntsettene som alle er merket med "Det norske myntverket", eller tidligere "Den kongelige mynt".

Ellers, ved googling så finner jeg at det er den første boksen (for sølvmedaljen) der de to siste tegnene i første linje er "gongsi", som betyr "selskap". Se: http://dictionary.hantrainerpro.com/chi ... ompany.htm
Det har du jo rett i når jeg tenker meg om! Jeg venter på tilbakemelding fra mine kontakter og oppdaterer saken.
Post Reply

Return to “Medaljer”