Tomtegatens salonskytterlag

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Tomtegatens salonskytterlag

Post by lrs »

For et par år siden kom jeg over denne skyttermedaljen hos en engelsk handler på ebay, og jeg måtte bare kjøpe den, både fordi den var norsk og pga det spesielle motivet (pingvin ?). Den er ca 32 mm i diameter og veier 16,6 gram, dvs litt tyngre enn en gammel tokrone, og ser ut for å være av sølv, litt rester av ei hempe på toppen. Jeg anslår den til å være fra ca 1920-30-tall. Den er så langt jeg kan se ikke signert, men kanskje noen kan si om dette er en Throndsen-medalje, eventuelt hvem som kan ha gravert den. Han jeg kjøpte den av hadde i 15 år hatt den i sin private samling av medaljer med fuglemotiver (!) og hadde selv kjøpt den av en skraphandler, i en boks med sammen med andre skandinaviske sølvmedaljer.

Mottakerens navn, "h.Tærud", er forøvrig gravert inn på baksida, og jeg gjorde derfor et kjapt søk i folketellingen for 1923. Her fremkommer Haakon Tærud f.1896 og Hans Tærud f.1894, så det er vel ikke usannsynlig at det kan være en av disse. Hva som senere skjedde med mannen vites ikke, men medaljen dukker altså opp i England adskillige år senere. Tomtegata er borte (lå vel omlag der Oslo S ligger i dag, sanert rundt 1960), og borte må man vel anta at den opprinnelige mottaker også er nå, ihvertfall hvis det gjelder en av de to nevnte, og min tidsbestemmelse er noenlunde rett, men hvis noen leser dette og vet at bestefar eller oldefar Tærud skjøt, om ikke pingviner, så ihvertfall med salonggevær i Tomtegata på 20-tallet sender jeg gjerne medaljen fra meg, om den ønskes tilbake i familien!
HPIM1912.JPG
HPIM1912.JPG (1.39 MiB) Viewed 2136 times
HPIM1913.JPG
HPIM1913.JPG (1.25 MiB) Viewed 2136 times
taerud.png
taerud.png (11.86 KiB) Viewed 2136 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Tomtegatens salonskytterlag

Post by Olav K »

Morsom medalje. Jeg kan ikke si om den er laget av Throndsen, Rui eller andre, men fuglen er ingen pingvin - det er en alke. Den kan minne om pingvinen, med vingen som lange "frakkeskjøter" bak. Men alken er ikke flink til å gå, og den bruker vingen som staver eller krykker for å holde balansen - likevel sjngler den, derav begrepet "full som en alke". Om inntak av rusmidler var en del av klubbkulturen i Tomtegatens Salonskytterlag, og derfor har inspirert til motivet har jeg ingen mening om. Forøvrig kan alken, i motsetning til pingvinen - fly.
Slike medaljer er kulturhistorie, vi får håpe at Kjetil Kvist tar seg tid til å se på denne og gir deg detaljer om medaljen.
Ellers har du rett med Tomtegata - den gikk fra Jernbanetorget til Schweigaards bro i Vaterland, hvor trelasttomtene lå. Hovedbanen fra Kristiania til Eidsvold hadde som hovedoppgave å frakte tømmer fra innlandet til utskipning i Bjørvika. Gaten er nå borte sanert med utbyggingen av Vaterland.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Tomtegatens salonskytterlag

Post by lrs »

Hei, Olav og takk for kommentarer!

Kulturhistorie er det utvilsomt med en såpass "lokal" utmerkelse, ja.
Mine ornitologiske kunnskaper er om mulig enda ringere enn mine numismatiske, så alken "så jeg ikke komme" (tror faktisk ikke jeg har sett den "live" heller). Ifølge wiki hekker den fra Mørekysten og nordover, og er således heller ikke naturlig forekommende i Oslo by. Så det kan selvfølgelig være en humoristisk kobling til den andre "ikke flygedyktige" alken som du antyder, det er meget mulig du er inne på noe! Rusmidler var faktisk en del forekommende i den gamle skytesporten, spesielt før krigen. Mener å ha lest at selv de gamle skytterkongene tok seg både en og to drammer før de gikk til aksjon. Det roer jo kanskje nervene litt, men svekker også evnene hvis det blir for mange, og øker faremomentet gjør det nok utvilsomt! Som jeg skrev i en annen post så bor jeg et godt stykke ute i "distriktene" og jeg kan huske fra min barndom at det i nabolaget ble arrangert en årlig skytekonkurranse, også det med salonggevær, og i den forbindelse ble det brygget øl, som ble drukket både før og underveis i konkurransen. Dette var sensommers, og i tillegg til at det mørket etterhvert falt på, "mørknet" det også for flere av deltagerne, og det ble faktisk et problem både å se blinken og finne retningen! Jeg husker godt en eldre nabo som nærmest måtte "bæres av banen" og støttes hjem, det var også siste året det ble arrangert, og det var sikkert det beste :lol:

Men vi får kanskje tro at konkurransen på gamle Vaterland foregikk i noe mer edruelige former! Det blir forøvrig spennende å se hva Kvist eventuelt har å si om denne :)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Tomtegatens salonskytterlag

Post by Askeladd »

Denne medaljen er nevnt i Kjetil Kvist sin bok/hefte om "Medaljer og merker fra H. Rui, del 1 1899-1919" Medaljen har nr 115 og dato 14.02.1911. Med dato menes her enten da ordren på medaljen ble mottatt, utført eller fakturert.
I Kvist sin bok skrives Tomtegaden med d, mens din medalje vises med t. Følgende merknad er notert av Kvist: Stanse levert til gullsmed Finstad. Fuglen på medaljen viser til den gamle skyttertradisjonen om å skyte på en fugl av tre istedenfor en blink.
Kvist nevner ikke noe om vekt og metalltype.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Tomtegatens salonskytterlag

Post by lrs »

Du verden! Takk til Askeladd for interessante opplysninger :) , denne trodde jeg faktisk var så spesiell at den ikke var "katalogført"!

Da er det vel nærliggende å tenke at skytterlaget fikk produsert et visst antall medaljer i 1911 for utdeling de påfølgende år, og at opplaget kanskje kunne holdt helt fram til krigens dager, hvis klubben eksisterte så lenge, og at det ble delt ut en eller noen få hvert år, der det ble gravert inn navn på vinnerne etterhvert, av mer lokale krefter. Etter krigen ble "standardmedaljer" for lokale skytterlagskonkurranser (f.eks de med "skytter i knestående") produsert i regi av DFS, etter det jeg mener å huske min far fortalte, både i gull (dvs forgylt sølv), sølv og bronse, og gravert med lagsnavn og årstall av lokale gullsmeder etterhvert som konkurranser ble avholdt. (Jeg har fortsatt fars mange medaljer fra 50- og 60-tallet hengende på veggen!).
Kan det også tenkes at denne aktuelle medaljen eksisterer i andre legeringer, eller var den kun produsert i sølv, som i tilfelle var "hovedpremien" og den eneste som ble utdelt hvert år, eventuelt at samme "alke" også kan være brukt som motiv på medaljer for andre lag? Dette og mer har kanskje Kvist også teorier om hvis han kommer på banen, og kanskje dukker det også opp noen med kjennskap til den aktuelle klubben, det hadde vært veldig interessant!

Forøvrig var jeg også selv konkurranseskytter i unge år, uten å oppnå medalje :(
Og når det gjelder det veldig lokale "skytterstevnet" jeg nevnte: Her ble det ikke delt ut medaljer, men vinneren og sistemann måtte sammen brygge neste års øl......
Post Reply

Return to “Medaljer”