Roald Amundsen medaljong i platina

Forum for medaljesamlere.
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Jeg har vært så heldig å arve en medaljong laget av billedhugger Wenche Gulbrandsen. Medaljongen er laget i forbindelse med 50-årsminnet til Roald Amundsen 18. juni 1978. Det hadde vært interessant hvis noen her har noen oppfatninger om hvilken verdi denne kan ha.

Den består av 24 karats platina (999) og veier drøyt 90 gram. Basert på egenvekten alene bør den minst være verdt rundt 30 000 kroner ut fra gjeldende markedspris for platina. I tillegg kommer samlerverdien som jeg håper noen her har oppfatninger om.

Den ble produsert i kun 10 eksemplarer når den ble gitt ut i 1978 og er således temmelig sjelden. Alle ble individuelt nummerert og dette eksemplaret er nummer 5 i rekken. Jeg har også originalkvitteringen fra når den ble kjøpt.

Jeg vedlegger noen bilder. Jeg er veldig spent på om noen her kan gi meg noen kvalifiserte vurderinger.
IMG_5079.JPG
IMG_5079.JPG (236.12 KiB) Viewed 2375 times
IMG_5080.JPG
IMG_5080.JPG (243.05 KiB) Viewed 2375 times
IMG_5081.JPG
IMG_5081.JPG (279.89 KiB) Viewed 2375 times
IMG_5082.JPG
IMG_5082.JPG (314.16 KiB) Viewed 2375 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Kjetil Kvist »

Sporrongmedaljer har generellt ikke verdi ut over edelmetallinnholdet. Alle medaljene finnes i bronse, og det er stort sett nok til å dekke den svært begrensede etterspørselen etter slike medaljer. Sølvmedaljer smeltes ned i flokk og følge.

Platina er et dyrt metall, men ikke like populært som gull, men du kan nok oppnå ca. smelteverdi på en slik medalje om du finner rett kjøper.

Norske medaljesamlere har mye å velge mellom, og foretrekker eldre klassiske medaljer framfor Sporrong. 10 eksemplarer høres lite ut, men overraskende mange medaljer er kjent i færre eksemplarer.

For 30 000 kroner får man en eller flere svært sjeldne klassiske norske medaljer, og det er i dette perspektivet en slik medalje må sees.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Takker for svar. Det du sier innebærer i så fall at kjøp av minnemedaljer eller minnemynter generelt har liten hensikt ut fra et investeringsperspektiv.

Hvilke seriøse aktører bør jeg evt. kontakte dersom jeg skulle vurdere å omsette denne basert på markedsverdi av metallet?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Kjetil Kvist »

Ut fra et investeringsperspektiv, så har aldri Sporrong vært et godt alternativ. Det er mulig å gjøre gode og smarte kjøp, men det forutsetter gode kunnskaper om mynter, medaljer og sedler, eller en dyktig rådgiver.

Du må nok ringe litt rundt til mynthandlere og forretninger som kjøper edelmetaller. Du kan også prøve auksjonshus. Eller annonsere privat.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Takk. Hvor vil du anbefale å annonsere slike ting hvis det skulle bli aktuelt?
HansKristian
Posts: 65
Joined: 19 Mar 2014 21:26
Location: Telemark

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by HansKristian »

Metallverdien for Pt er kr 289,78 i dag. Då er metallverdien på medalja litt over 26.000,-. Reell verdi ligg nok 10% under metallbørspris.
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Hørtes lavt ut. Hvilken børs er det? Legges London eller Nasdaq til grunn var metallverdien i går nærmere 30 000 kroner basert på gjeldende dollarkurs. Etter hva jeg har forstått er det vel for øvrig vanlig at butikker byr 80% av metallverdien igjen dersom man skulle velge en slik løsning.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Kjetil Kvist »

Basert på Kitco.com så er i øyeblikket spot på platina 290,64 kr/gram.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Arve »

Prisen i dag er NOK 288,74 pr. gram, du kan jo selv se her:http://www.ka-rasmussen.no/investering/kurser/
Det mest fornuftige du kan gjøre er å kontakte K.A. Rasmussen og høre med dem hva de vil betale for denne. Det er tross alt de som er den store edelmetallgrossisten i Norge. Ut i fra hva de sier kan du så se om noen er villig til å betale mer pga. en eventuell samleverdi (som jeg ikke har noen stor tro på). Hva du selv mener om prisen er relativt uinteressant.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Jeg fikk tilbud i går basert på kurs USD 1164 per unse, noe som tilsvarer ca. 41,5 USD pr. gram. Litt avhengig av kursen vil dette gi en pris i NOK på ca. 330 kroner pr. gram basert på gårsdagens kurser.

NOK-prisen i tabellen du henviser til henger for øvrig ikke sammen med offisiell markedskurs på dollar. M.a.o. - du blir avspist med en latterlig dårlig valutakurs. Forhandlere som evt. legger dette til grunn lurer kunden. Alt under smelteverdi som omsettes på en børs vil nødvendigvis være en dårlig deal. Det er fullt mulig å handle metaller over børs direkte selv om nødvendig.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Kjetil Kvist »

Da regner du nok galt et sted: En unse er 31,1 gram i edelmetallverdenen, ikke 28,8 som det ofte står i avisene. Det er en annen type unse.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Hvis det foreligger særegne definisjoner på hva en unse er for noe, blir dette unektelig noe vrient.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Kjetil Kvist »

Det hadde vært enklere om amerikanerne gikk over til gram.

Det finnes en rekke ulike definisjoner på unse, og du finner en oversikt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ounce

Du finner den riktige unsen under International troy ounce.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Takk, da vet jeg det. ;-)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Arve »

Cruiseliner wrote:Jeg fikk tilbud i går basert på kurs USD 1164 per unse, noe som tilsvarer ca. 41,5 USD pr. gram. Litt avhengig av kursen vil dette gi en pris i NOK på ca. 330 kroner pr. gram basert på gårsdagens kurser.

NOK-prisen i tabellen du henviser til henger for øvrig ikke sammen med offisiell markedskurs på dollar. M.a.o. - du blir avspist med en latterlig dårlig valutakurs. Forhandlere som evt. legger dette til grunn lurer kunden. Alt under smelteverdi som omsettes på en børs vil nødvendigvis være en dårlig deal. Det er fullt mulig å handle metaller over børs direkte selv om nødvendig.
Hvilken børs har du tenkt å selge denne medaljen på? Dessuten, hadde Rasmussen hatt det med å lure kundene så hadde vel ikke alt av industri, gullsmeder og tannleger i Norge kjøpt edelmetaller av dem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Medaljer”