Roald Amundsen medaljong i platina

Forum for medaljesamlere.
Cruiseliner
Posts: 8
Joined: 08 Apr 2015 14:50

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Cruiseliner »

Hvilken børs? Nasdaq, London eller Stockholm for å nevne noen. For øvrig slår du inn åpne dører her, jfr. oppklaringene over. Jeg har kun forholdt meg til det offisielle internasjonale målet der en unse teller ca. 28,3 gram. Men dersom det er troy unse som benyttes (31,1 gram som også er internasjonalt) blir jo regnestykkene litt annerledes, som dermed også forklarer gramkursene til Rasmussen. Min antydning om lurere var følgelig basert på gale forutsetninger om hvor mange gram som inngår i unsene som omsettes over børs.

Jeg har ellers ingen personlig oppfatning om hva medaljongen som sådan er verdt ut over børsnoteringer og nevnte forutsetninger om hvor mange gram som inngår i en unse.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Roald Amundsen medaljong i platina

Post by Olav K »

Om du møter opp på aksjebørsene i New York, London eller Stockholm for å selge medaljen din, vil du nok bli møtte med et overbærende smil. Det er egne metallbørser og London Metal Exchange hevder å være den største av dem med 80 prosent av markedet. Men om du slipper inn der neste gang du er i London, vil du få beskjed om at du må være medlem for å trade, og jeg vil tro at medlemskontigenten alene vil gjøre salg av en enkeltmedalje der relativt ulønnsomt. Da er du over til handlerne/traderne - de som er medlem av en matallbørs, eller de som leverer til handlerne - hos oss skraphandlere, brukthandlere - og mynthandlere.
Den antagelig eneste som kommer i kategorien "handler" (i denne sammenheng) i Norge, er K.A. Rasmussen. De vil ikke betale deg dagens "børskurs", fordi denne kan endre seg innen de får videresolgt, de må legge inn en "risikopremie" og de vil ha en fortjeneste.
Om du ikke vil godta noe mindre enn børskurs er ditt (eneste?) håp Finn e.l.: "Meget sjelden (kun 10 eksemplarer produsert) platinamedalje. Metallverdien alene utgjør kr. 26.000, selges høystbydende over kr, 30.000." Noen går kanskje på det. Samlerhuset selger jo sølvmedaljer med opplag i 1000-tall for ørten ganger sølvverdien, så om noen av deres kunder skulle slumse over en medalje til litt over metallverdien kan de tro de gjør et kupp.
Post Reply

Return to “Medaljer”