Ukjent medalje uden text eller noe annet

Forum for medaljesamlere.
Post Reply
Arvika
Posts: 2
Joined: 20 Feb 2015 18:22

Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by Arvika »

img645.jpg
img645.jpg (87.85 KiB) Viewed 1747 times
img646.jpg
img646.jpg (73.84 KiB) Viewed 1747 times
Noen som kjenner denne medalje og som evt også kan vurdere den (løseligt) - er en jeg har arvet fra min far.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by samler607 »

Og litt wiki info:

Denne personalunionen med Danmark varte til 1864, da hertugdømmene ble erobret av Preussen og Østerrike under andre slesvigske krig, og to år senere innlemmet i Preussen som Provinsen Schleswig-Holstein. Etter Tysklands nederlag under første verdenskrig, arrangerte de allierte en folkeavstemning i det nordlige og det sentrale Schleswig. I Nord-Schleswig ble det avholdt en folkeavstemning den 10. februar 1920 og 75 % av befolkningen stemte til fordel for gjenforening med Danmark og 25 % stemte for gjenforening med Tyskland. Sentralt i Schleswig ble det avholdt en folkeavstemning den 14. mars 1920, men her var resultatene motsatt, 80 % stemte for gjenforening med Tyskland men bare 20 % stemte for Danmark. Det ble ikke avholdt noen folkeavstemning i det sørlige Schleswig, selv om dette var planlagt. Etter folkeavstemmningen i 1920 kom den nordlige delen av Schleswig (Nordslesvig og Sønderjylland) tilbake under dansk styre.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by karstkri »

Riktig som samler607 nevner at dette gjelder sønderjyllan gjenforening.På TV nå gikk det en film serie kalt 1864 og en link med litt info : http://www.b.dk/boeger/faedrelandskaerlighed-og-haeder
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by Olav K »

Medalje laget i anledning folkeavstemningen i Slesvig og Holsten i 1920. Årstallet 1864 (annen slesvigske krig/ Dybbøl skanse) og 1920 (folkeavstemningen - "plebisittet") indikerer det. De tre løver t.v. i våpenet er vel Danmarks nasjonale løver, og jeg gjetter at de to til høyre er tatt fra et eller flere av "hertugdømmenes" våpen. Det underliggende kors kan også peke mot Danmark, hertugdømmenes flagg hadde vannrette felt, mens Danmarks flagg var det eneste med kors.
Prøyssen ( som etter Tysklands samling i 1871, ble det nye rikets ledende stat (jfr. jernkansler Bismarck)) erobret Sønderjylland i 1864. Etter 1. verdenskrig fikk befolkningen i de tidligere danske hertugdømmer anledning til å stemme over om de ville forbli i Tyskland eller bli innlemmet i Danmark. Avstemningen fulgte stort sett språkgrensen, og de nordlige deler av Slesvig kom tilbake til Danmark.
Om jeg gjetter rett mht anledningen, er medaljen utvilsomt dansk - her er ingen spor av tysk symbolikk, Danmark og hertugdømmet samlet under én krone.
Etter 1. verdenskrig fortsatte man i Tyskland å lage "nødsedler" i små valører, ikke for ordinær handel - men andre formål - også politiske budskap. I Sønderjylland ble sedlene flittig brukt til å reklamere for hhv Danmark eller Tyskland i den forestående avstemning. Et morsomt samlerområde!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Om jeg gjetter rett mht anledningen, er medaljen utvilsomt dansk - her er ingen spor av tysk symbolikk, Danmark og hertugdømmet samlet under én krone.
Det er ikke noe vits å gjette om man bare leser samler607 sin link (referanse):

"Den Sønderjyske Fond, der var virksom 1918-37, lod i 1920 fremstille en genforeningsmedalje med to mandsskikkelser, der giver hinanden hånden, mens bagsiden har det danske og slesvigske våben under en fælles, bred kongekrone i forgyldt bronze og bronze. Senere blev der fremstillet sølveksemplarer til uddeling til hæderværdige sønderjyder."

Søker man litt rundt, og finner kilder istedenfor å gjette vilt, så finner man interessante opplysninger om likhetstrekk mellom våpenskjoldene på denne medaljen og våpenskjoldene på de Grønlandske mynter:

http://www.danskmoent.dk/soemod/gron1957.htm

Søk litt rundt på nettet, og du kan med letthet finne mye interessant informasjon og omtrentlig omsetningspris.
Arvika
Posts: 2
Joined: 20 Feb 2015 18:22

Re: Ukjent medalje uden text eller noe annet

Post by Arvika »

Kjempe takk til alle - da kan jeg katalogisere den . . . . .
Post Reply

Return to “Medaljer”