Postkort i fra Winston Churchill

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Postkort i fra Winston Churchill

Post by losset »

Noen som kan anslå en verdi på dette Postkortet?

Litt historie rundt dette kortet;

Begge kortene kommer fra samme familie "Stensvold" Gerd Stensvold som ga min mor disse var gift med Torfinn Stensvold til hans død en gang på 70 tallet. De var begge med i motstandsbevegelsen under den andre verdenskrig og hun kunne fortelle mye om tiden i det okkuperte Kristiania. Torfinn Stensvold var som sagt motstandsmann og lå skjult for Tyskerne under stor deler av okkupasjonen der han aktivt deltok i planleggning og utførelser av aksjoner mot Tyskerne dette satte han ettersigende i kontakt med bla Winston Churchill som sendte han en hilsen før han takket for seg som Storbritanias Statsminister i 1955. Kortet har Gerd Stensvold og mannen hennes før henne beholdt i glass og ramme som et kjært minne. Hun fortalte meg mye om den aktuelle kontakten som mannen hadde med Britiske myndigheter og hans gjøremål med bla den noe spesielle hilsenen fra Winston i 1955, noe jeg ikke tviler på skal være en autentisk henvendelse til Torfinn Stensvold som på den tiden jobbet i Viking Forsikring. Gerd Stensvold var forøvrig en meget jordnær og ikke minst oppegående/respektert dame som ikke faret rundt med usannheter så vidt meg bekjent. Men mye av den informationen hun ga meg før sin død er dessverre glemt idag da det har gått noe tid siden hennes bortgang. Kort nummer to er forøvrig et artig kort med en personlig hilsen fra tiden rett etter Unionsoppløsningen med Sverige. Ekteparet Stensvold etterlot seg ingen egne barn så min mor var vel det nærmeste man kom en datter for Gerd Stensvold.



Hadde vært morro å få vurdert kortene om de representerer noen interesse for samlere (Se vedlegg)
Attachments
img003.jpg
img003.jpg (273.98 KiB) Viewed 3122 times
img002.jpg
img002.jpg (206.48 KiB) Viewed 3122 times
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by Myge »

Kan sjekke med et par autografsamlere. Proveniensen her er ganske god, så det hjelper nok på prisen. Noen tusenlapper vil jeg nok anslå, men skal høre litt rundt :)
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by losset »

Myge wrote:Kan sjekke med et par autografsamlere. Proveniensen her er ganske god, så det hjelper nok på prisen. Noen tusenlapper vil jeg nok anslå, men skal høre litt rundt :)
Takker så mye for hjelpen :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by Myge »

Har du mulighet for å sjekke at det er en skrevet, og ikke trykt autograf? Ser det er brukt forskjellig skrift og blekk på skriftene her.

Se også her
http://www.wscbooks.com/Churchill_Autographs.php
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by losset »

Signaturen er skrevet og ikke et trykk, Det kan også se ut som hilsenen på kortet er skrevet av noen annen enn selve signaturen. Grunnen til dette vil jeg tro uten att jeg er en kjenner i faget Churcill, at han var plaget av Dysleksi. Han hadde sekretærene til å skrive brev og annen korrespodanse men signerte og forfattet de personlig. Har også hørt att han brukte bredt trykket signatur på bla dokumenter, men på kortet er det helt klart en skrevet signatur.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by Myge »

Sjekket litt opp, og det er en ok autograf. På en auksjon ville man nok ha startet på ca 2000,-, og latt markedet bestemme prisen. Den kunne godt ha gått for det tredobbelte også, da pga proveniensen rundt objektet. Så da vet du i alle fall litt mer :)
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Postkort i fra Winston Churchill

Post by losset »

Tusen takk for utmerket hjelp :D
Post Reply

Return to “Postkort”