Postkortselgere uten kunnskap

Forum for postkortsamlere

Moderator: Per Erik

Post Reply
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Postkortselgere uten kunnskap

Post by Quack_Freud »

Mange postkortselgere på QXL tror at kortene de selger er verdt en formue, eller så tror de at folk som kjøper og samler postkort er idioter. Prisene på helt vanlige postkort er ofte 4-5 ganger høyere enn hva de samme kortene normalt går for. Kanskje også 10-20 ganger høyere. Ekstra teit blir det f.eks. når det er samtidige auksjoner med helt like kort, og det ene kortet selges for 25 kroner mens det andre kortet forsøkes selges for 250 kroner.

Ofte er de høyt prisede kortene fulle av feil som trekker ned kvaliteten, men det forhindrer ikke postkortselgerne, som gjerne også slenger på bøtter med utropstegn i auksjonenes overskrift og beskrivelse, i å prise kortene som om de kommer fra graven til en egyptisk farao.

Man skulle tro at disse selgerne tar hintet om hva kortene er verdt, når de samme kortene har ligget ute for salg i flere år. Men de gir seg ikke.. Når de samme kortene har ligget ute såpass lenge er det på tide å justere prisen for inflasjon, men prisen forblir urørt - kanskje er det selgernes måte "sette prisen ned" på. Hvem vet.

Antagelig er disse selgerne så nervøse for å la noe gå "for billig" (i deres eget hode) at de heller vil ta med seg kortene usolgt i graven enn å selge de til normal pris.


Vi snakker her om det samme som at en tusenlapp selges for 20 000 kroner.. eller at et helt vanlig frimerke som det finnes masser av til enhver tid selges for flere tusen kroner.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Postkortselgere uten kunnskap

Post by samler607 »

Det samme skjer hele tiden med mynter. Dog her er det grovt overgraderinger osv av qxl selgere med mange karakterer som har en viss troverdighet av nye samlere pga. karakterene er 100 prosent positive.
Skremmende hvor lett det er for folk som er uærlige i mine øyne, kan tjene penger på slikt på sikt.
Men igjen kan man ønske den prisen man vil, men kunnskap er makt, og uten kunnskap av det du samler på, kan det bli dyrt.
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Postkortselgere uten kunnskap

Post by Quack_Freud »

samler607 wrote:Det samme skjer hele tiden med mynter. Dog her er det grovt overgraderinger osv av qxl selgere med mange karakterer som har en viss troverdighet av nye samlere pga. karakterene er 100 prosent positive.
Skremmende hvor lett det er for folk som er uærlige i mine øyne, kan tjene penger på slikt på sikt.
Men igjen kan man ønske den prisen man vil, men kunnskap er makt, og uten kunnskap av det du samler på, kan det bli dyrt.
Overgraderinger er også et problem med postkort. Vassne lefser graderes til 3-stjerners omeletter, men sjelden andre veien.

Det finnes ikke noen priskatalog for postkort slik som det gjør for sedler, mynter og frimerker. Så det er fritt fram for alle og enhver å sette priser etter eget forgodtbefinnende. Det blir fort bare tull.
lokarlsen
Posts: 55
Joined: 16 Feb 2011 19:12

Re: Postkortselgere uten kunnskap

Post by lokarlsen »

Jeg tror dette er et problem innen alle samlerfelt - jeg samler selv på autografer og jeg ser ofte at folk tror at en bok signert av Jo Nesbø plutselig er verdt 4 ganger bokens utsalgspris bare fordi han har signert den - Fyren lever fortsatt, hadde en bok blitt så verdifull av at han signerte den ville han jo tjent mere på å signere dem enn å skrive dem ;)

Mange er enkle og tror de har funnet tidenes skatt i skuffen til bestemor - og andre vet at de kan få det de ber om, derfor ber de om det.
Post Reply

Return to “Postkort”