Gradering av tegneserier

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Gradering av tegneserier

Post by vemod »

Prøver å få i stand litt aktivitet her også, da jeg er oppflasket på Carl Barks og Uderzo / Goscinny.

http://home.c2i.net/mdavidse/graderingssystem.htm
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by vivavegas »

Har holdt på med mynter i 25 år (litt fra og til).
Startet for noen få år siden også å selge litt tegneserier.

Hadde ett lynkurs hos en anerkjent samler og føler at mye var gjort på en halv time når det gjaldt kvalitetsvurdering. Dvs. føler at kvalitetsvurdering av tegneserier er enklere enn kvalitetsvurdering av mynter.

Det er jo ofte konkrete ting man kan se etter.

Hadde man overført dette til mynter, så kunne det stått noe som.
Kanthakk på randen.
Manglende/slitte stjerner i kronen
Riper på overflaten
=Kvalitet 1+

Har relativ god oversikt over hva forskjellige tegneserier er verdt, samt kvalitetsvurderingen så tar gjerne imot spørsmål hvis noen skulle lure på noe.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Gradering av tegneserier

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote: Har relativ god oversikt over hva forskjellige tegneserier er verdt, samt kvalitetsvurderingen så tar gjerne imot spørsmål hvis noen skulle lure på noe.
Hva sier du om det aller første Pondus-bladet? Lest forsiktig noen ganger, ikke mint men pent til å være lest.

Hva med det aller første Donaldbladet? Dessverre i svak kvalitet, hullet og satt i album. Får en noen kroner for sånt allikevel eller er det verdiløst?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Gradering av tegneserier

Post by vemod »

Markus: DD nr. 1-48 har vel et visst potensiale, uansett hvordan det ser ut, tror jeg. På Skanfilauksjon nr. 135 gikk det imidlertid et nær perfekt (Near Mint?) DD nr. 1-48 for kr. 24 500. I følge denne skalaen:

http://www.tegneserie.info/Gradering.htm

burde ditt blad holde mellom 2 % og 8 % (Poor/Fair) av Near Mint-prisen (100 %). Bladet burde da etter min simple utregning være verdt ca. en 1000-lapp. Fint om noen som har priskatalog kan korrigere meg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Gradering av tegneserier

Post by vemod »

vivavegas wrote: Har relativ god oversikt over hva forskjellige tegneserier er verdt, samt kvalitetsvurderingen så tar gjerne imot spørsmål hvis noen skulle lure på noe.
Finnes det noen prisindex på nett?
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by holofire »

vemod wrote:Markus: DD nr. 1-48 har vel et visst potensiale, uansett hvordan det ser ut, tror jeg. På Skanfilauksjon nr. 135 gikk det imidlertid et nær perfekt (Near Mint?) DD nr. 1-48 for kr. 24 500. I følge denne skalaen:

http://www.tegneserie.info/Gradering.htm

burde ditt blad holde mellom 2 % og 8 % (Poor/Fair) av Near Mint-prisen (100 %). Bladet burde da etter min simple utregning være verdt ca. en 1000-lapp. Fint om noen som har priskatalog kan korrigere meg.
Prisindeks for 2005/06 som er den siste utgaven mener jeg så har DD 1-48 verdi av 30000 i NM og synker til 3000 i G (good)

Graden under FR(fair) er ca 50% av prisen for G mens PR(Poor) er ikke noe pris i dersom ikke bladet er ekremt skjeldnt..
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by vivavegas »

Det blir jo egentlig som mynter det her.
Dvs. tom. en veldig slitt 1 krone fra 1878 for man jo noen kroner for.

Ta gjerne ett bilde av bladet så har vi litt mer å forholde oss til. Huller trekker selvsagt ned, men hvis det ellers henger sammen så burde det absolutt ha en verdi.

Pondus er lett å bli forvirret av. Første album, eller første blad....

Ingen prisindeks på internett som jeg vet om, men som regel så sjekker jeg QXL både for mynter og tegneserier og bryr meg relativt lite om de prisene som står i katalogene.

Kom gjerne med flere konkrete blader. Ofte trenger ikke nødvendigvis bladene være veldig gamle før de har verdi. F.eks. Tex Willer bladene har jo ganske høye priser.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Gradering av tegneserier

Post by Flash »

Har de to-tre første årgangene av norske Sølvpilen liggende i en kasse et eller annet sted. Pent lest. Har de noen som helst verdi? Kom vel et blad herv 14. dag hvis jeg ikke husker feil.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by vivavegas »

Sølvpilen er nok relativt tamt når det gjelder priser.

Står at det ble utgitt 16 nummer i 1971, 27 nummer i 1972 og 26 nummer i 1973.

Det første bladet har katalogpris på 500, og du kan vel få dette også for ikke perfekte eksemplarer.
De andre bladene i 1971 årgangen 100-200 kr.

Så faller prisene for 72-73 fra 50-100 kr. pr. stk.

Prisene gjelder vel for noe over snittet pene blader. Markedet virker relativt lite (få samlere) og det som allerede er av samlere har vel de bladene de trenger, slik at kan hende at man må gå ned i pris ifht. prisene her nevnt for å få solgt.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by holofire »

Ekstrabladene for 1972 er bedre enn selve bladene fra 1972... (sølvpilen)

Noen av de bedre bladene fra 70-71-72 er villvest og præriebladet da de begynte med store utgaver. Føre det var det sjekkhefte utgaver
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Gradering av tegneserier

Post by Flash »

Har vel noen håndfuller av disse "sjekkhefte" utgavene liggende. Samt en haug med Illustrerte klassikere fra 60-tallet.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by holofire »

1 utgave og de 10 første nr spesielt nr 7 av ill klassikere er bra! siste jeg så av nr 7 i bra slitt eksemplar ble solgt for 2000,- og det er vel 4-5 år siden.. Har ikke fulgt veldig med på disse, men vet at dem er bra :)
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by vivavegas »

Illustrerte klassikere er en av de seriene med best priser.

Hele serien (1. opplag) har vel ganske gode priser.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Gradering av tegneserier

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote: Pondus er lett å bli forvirret av. Første album, eller første blad....
Har faktisk begge deler, i førsteutgave. Albumet er også meget pent behandlet men ikke mint.

Førsteutgaven av Donald er det ikke jeg som har men faren min. Han fikk da det var nytt, som oppmuntring en dag han lå syk hjemme. Lånte det dessverre ut til litt for mange og satt det i tillegg inn i album... Dog fullt leselig, og henger sammen.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gradering av tegneserier

Post by Kjetil Kvist »

Hva med Nemi nr. 1, altså aller første album. Sånn ca. fine/very fine kvalitet. Egentlig bare ett sånt brekk på coveret, sånn det ofte blir om gotherfrøkner leser litt ivrig. Pussig nok mangler lakken på coveret. Sikkert en produksjonsfeil.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Litteratur”