LP-plater og bøker

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

LP-plater og bøker

Post by tho »

Det er tunge saker, og det skal mange bilturer til for å flytte på slikt.
Hvor mange tonn med bøker og LP-plater har dere?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: LP-plater og bøker

Post by hertervig »

Ikke stort. Sånn røffly 4 tonn med plater og 25 med bøker. Skulle gå greit i en semi. Får til og med plass til tegneseriene også da. Det er først når en skal ha det hele inn i hyller at problemene begynner.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: LP-plater og bøker

Post by hertervig »

Det ble tigangen for mye på platene. 1600 lp'er veier faktisk bare ca. 400 kg. Det er jo ingenting.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: LP-plater og bøker

Post by tho »

Oj mye bøker, har vel kun 3 tonn ++ bøker. . Ca 600 kg LP'er.
Kanskje et halvt tonn med 78-plater.

Plater på hyller, bøker legges nå i esker på paller i kjeller.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: LP-plater og bøker

Post by Posthornet »

Jeg har 15 brus/ølkasser fulle med 78 stenkaker. samt flere meget fine album med extra store fine stenkaker.

Fantes det i Norge gramofoner for avspilling av de store. Har bodd mange mange år i Norge, men har aldri sett slike "LP stenkaker" der.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: LP-plater og bøker

Post by tho »

Posthornet wrote: 19 Jan 2020 14:51 Jeg har 15 brus/ølkasser fulle med 78 stenkaker. samt flere meget fine album med extra store fine stenkaker.

Fantes det i Norge gramofoner for avspilling av de store. Har bodd mange mange år i Norge, men har aldri sett slike "LP stenkaker" der.
Det var tre størrelser 7, 10 og 12 tommer. De største var vanlige for klassisk musikk.
Jeg har en HMV med stor platetallerken (12 tommer), men de fleste grammonofer
har 10 tommers tallerken. Du kan spille av 12 tommerne på disse grammofonene også.

Anbefaler dette nettsted for interresserte:
http://www.grammofonmuseum.no/
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: LP-plater og bøker

Post by hertervig »

Samlingen min med 16 3/4 plater veier ikke så mye i hvert fall. Anslagsvis 0,0002 tonn. Hvis jeg har orden på nullene da.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: LP-plater og bøker

Post by tho »

hertervig wrote: 20 Jan 2020 16:49 Samlingen min med 16 3/4 plater veier ikke så mye i hvert fall. Anslagsvis 0,0002 tonn. Hvis jeg har orden på nullene da.
200 gram :D
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: LP-plater og bøker

Post by hertervig »

Ja, riktig. 1 plate, og det er den eneste jeg har sett av dem også. Det slo vel ikke helt igjennom, men lydkvaliteten burde jo ha vært fremragende.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: LP-plater og bøker

Post by tho »

hertervig wrote: 20 Jan 2020 21:24 Ja, riktig. 1 plate, og det er den eneste jeg har sett av dem også. Det slo vel ikke helt igjennom, men lydkvaliteten burde jo ha vært fremragende.
Vet ikke helt hva 3/4 plate er. Har du bilde?
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: LP-plater og bøker

Post by Posthornet »

Circa 50 hyllemeter med bøker som fulgte med mitt nyinnkjøpte men ikke innflyttet gamle hus som forøvrig har vært en "antik" og second hand butikk. Lite interessante samlebøker dog er flesteparten merket med rød hårdt selvklebende 5 krones halvstor prislapp direkte på bøkenes framside. Sitter som sveiset fast. Meget Trisst!! synes jeg. Billige bøker, men likevel.

Hål i håve! Vestland uttrykk.
Det var tre størrelser 7, 10 og 12 tommer. De største var vanlige for klassisk musikk.
Jeg har en HMV med stor platetallerken (12 tommer), men de fleste grammofoner
har 10 tommers tallerken. Du kan spille av 12 tommerne på disse grammofonene også.
Anbefaler dette nettsted for interresserte:
http://www.grammofonmuseum.no
/

Takk. Interessant link. Jeg tror det var en type reise grammafon jeg prøvde de store på. Husker jeg ikke feil så var det da avstanden mellom armen til lydhode og platekanten som var for trang. Jeg har faktisk i et annet hus en slik en stående på lager som sannsynligvis tar 12 tommer?
luxor.png
luxor.png (215.23 KiB) Viewed 2860 times
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: LP-plater og bøker

Post by Posthornet »

Vet ikke helt hva 3/4 plate er. Har du bilde?
Ble det ikke laget noen vinyl plater med 16 3/4 omdreininger som ikke slo riktig slo til. Jeg lurte den gang på hvorfor min vinylspiller hadde dette valg. "Det fantes jo ingen plater gjort for den omdreiningen"
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: LP-plater og bøker

Post by Posthornet »

Så har jeg fått avspilt 12" på Luxor grammofonen som vist. Det gikk bra. Luxor må ha hatt disse store platene i tankene da det er bare et par tre mm. klaring til den siden hvor mikrofonen ligger i. Årsaken til den lille platetallerkenen er at trådspilleren som er montert like ved også bruker tallerkenen som spole.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: LP-plater og bøker

Post by tho »

Nettsted med litt litt om plater med omdreiningshastighet 16 pr. minutt:

http://www.16rpm.com/
ulfjoh01
Posts: 115
Joined: 01 Mar 2014 16:59

Re: LP-plater og bøker

Post by ulfjoh01 »

Det som er tungt for en person kan være lett for en annen, har man en spinklere kroppsvekt kan selv ett par 7" singler bli i det tyngste laget. Bedre blir det ikke når SATS har stengt sine treningssentre, men huk at Beavis and Butthead ikke greide å løfte vektstangen en gang, langt mindre med vekter montert. :D
Post Reply

Return to “Litteratur”