Donald Duck

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Dr.ange
Posts: 1
Joined: 24 May 2009 10:51

Donald Duck

Post by Dr.ange »

Jeg har komplett samling Donald Duck fra 1971-1999 som jeg tenker å selge. De er i perm. Hva i all verden er noe sånt verdt?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

Jeg vet ikke noe om verdien på Donald-blader, men jeg var en ivrig leser i yngre år!

Jeg husker flere historier i Donald som handler om myntsamling, spesiellt i et Donald fra 1979 eller 1980 når Donald har begynt å samle mynter og sitter ved kjøkkenbordet og beundrer myntsamlingen sin. Men det er èn mynt han mangler, nemlig den sjeldne sølvkronen med portrett av Halvdan Sorte med flippskjegg. Den er så sjelden og verdifull at enhver myntsamler ville ha gitt hjørnetanna si før den! Så klatrer Donald opp i trehytta til nevøene sine, og gjennom en kikkert ser han at den sjeldne sølvkrona fra Halvdan Sorte ligger på et fortau! Men dette er en variant UTEN flippskjegg! Donald løper avgårde for å plukke den opp, men selvsagt så rekker hans heldige fetter Anton å ta den før Donald!

Historien ender godt for Donald som får mynten i gave fra fetter Anton! Jeg har desverre gitt bort alle Donald-bladene mine, men denne historien hadde det vært artig å lese igjen!

Den gir meg assosiasjoner til at jeg for eksempel skulle ha funnet Gianelli-specien fra 1803 på fortauet her i hjembygda mi! :D
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Donald Duck

Post by Espen »

Morsom historie Pontus.

On topic: jeg vil tro at Myge her på forumet har greie på hva dette er verdt.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Donald Duck

Post by MarkusLømo »

Er du sikker Pontus? Jeg husker det som flippskjegg/manglende flippskjegg var med i en historie om frimerker. Trodde ikke den vrien var med i historien om mynten til Halvdan Sorte. Men jeg kan jo prøve å finne den igjen i arkivet, har disse bladene selv.

Og til trådstarter - beklager, jeg vet ikke hva alt er verdt, men bladene fra 1980 og fremover er såpass vanlige at de må være i førsteklasses stand for å være verdt mer enn noen få kroner stykket. De fra 70-tallet kan nok være verdt mer. De er også verdt mer om vedlegg og inntsikk (klistremerker o.l.) fremdeles er i bladene.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

Jeg er helt sikker Markus. Historien handler for det meste om hvordan Donald prøver å få fetter Anton til å gi fra seg mynten. Donald kler seg ut som forskjellige personer som samler inn penger osv! :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Donald Duck

Post by MarkusLømo »

Jeg fant igjen historien. Den er i nummer 12/1980, utgitt 18/3. Ikke noe fippskjegg, dessverre, da må vi nok til frimerkehistorien - men mange artige forsøk på å fravriste Anton mynten.

Var et par interessante historier om myntsamling i 1979 også.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

MarkusLømo wrote:Jeg fant igjen historien. Den er i nummer 12/1980, utgitt 18/3. Ikke noe fippskjegg, dessverre, da må vi nok til frimerkehistorien - men mange artige forsøk på å fravriste Anton mynten.

Var et par interessante historier om myntsamling i 1979 også.
OK! Artig at du fant igjen historien Markus! Har du mulighet til å scanne bildene av sølvkronen? Hadde vært artig å se den igjen! :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Donald Duck

Post by MarkusLømo »

Jeg har ingen scanner her hjemme men kan fint få scannet det inn på jobben, og maile over bildene etterpå.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

Takk for det Markus! Legg gjerne ut bildene her på forumet! Myntsamling i tegneseriene er jo en form for numismatisk litteratur? Kanskje vi skulle opprette en egen tråd på dette emnet?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Donald Duck

Post by Myge »

Jeg skal sjekke dette opp på jobb i morgen, men her er det veldig avgjørende om alt innhold i bladene er behold eller ikke, og om bladene er mye eller lite lest, om det er klippet ut kryssordene, om det er skrevet noe i bladene osv.

Fra 80-tallet og fremover er det ikke de helt store prisene, men eldre enn det kan ha noe bedre verdi. Man kan i brukthandler innimellom kjøpe hele årganger i bunt til noen hundrelapper fra 80-tallet og fremover, men har ikke observert 70-tallet i disse buntene. Kommer gjerne av at man på 80-tallet hadde større mulighet for å ha abbonement på Donald Duck & Co, kanskje noen andre vet mer om det? Jeg hadde i alle fall selv, og mine står pent i perm nede i kjellerstuen for tiden. Ikke den høye kroneverdien, men nostalgiaen som kommer når jeg leser dem er verdt mer enn et par hundre kr.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Donald Duck

Post by vemod »

Pontus wrote:Takk for det Markus! Legg gjerne ut bildene her på forumet! Myntsamling i tegneseriene er jo en form for numismatisk litteratur? Kanskje vi skulle opprette en egen tråd på dette emnet?

Definitivt! Min avatar (av Carl Barks selvsagt) burde i høyeste grad være kjent som myntsamler - om enn sterkt tvangspreget.

Hva nyere Donald angår: Legg dem mørkt og tørt i syrefri plast og ta vare på dem til du blir gammel. Spesielt hvis de har intakte bilag.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Donald Duck

Post by Myge »

Hvis du får tak i nye donald som ikke har merker og diverse fra alt dritet som nå følger med, så bør det spares på. De fleste har en bulk eller brett i dag, så de som klarer skaffe disse i penere kvaliteter kan kanskje ha en verdistigning.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Donald Duck

Post by Femmern »

(Hall of fame ) Don Rosa 2 the money pit. Her er Donald langt nede i bingen å leiter etter sjeldne mynter. Rosa er forøvrig min favoritt Donald tegner og forteller.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

Jeg erindrer også en historie som jeg tror stod i en Donald-pocket for mange år siden, hvor Skrue hadde en mynt som kun var kjent i noen få eksemplarer, så kjøpte han de andre eksemplarene og ødela dem for å høyne verdien på den ene! Så oppsøkte han i forkledning en mynthandler for å selge den unike mynten, men da sa mynthandleren at i og med at mynten var unik, så var det bare en person i hele verden som var rik nok til å kjøpe den, nemlig Skrue mcDuck! :lol:

Vi må prøve å finne og registrere disse historiene!

Til Markus: Du skrev om et par historier om myntsamling i Donald fra 1979. Kan du kort fortelle hva de handlet om?

Jeg husker også en annen Donald historie hvor Donald som har pengeproblemer tar med seg albumet med den "svært verdifulle" myntsamlingen sin til en mynthandler for å selge den, men mynthandleren sier at myntene bare er skrot som knapt er verd metallet de er preget på. Donald blir RASENDE! :D Jeg husker ikke i hviket blad den historien stod i, men det kan vel ha vært på slutten av 80-tallet at jeg leste den.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Donald Duck

Post by bingo »

Pontus wrote:Jeg erindrer også en historie som jeg tror stod i en Donald-pocket for mange år siden, hvor Skrue hadde en mynt som kun var kjent i noen få eksemplarer, så kjøpte han de andre eksemplarene og ødela dem for å høyne verdien på den ene! Så oppsøkte han i forkledning en mynthandler for å selge den unike mynten, men da sa mynthandleren at i og med at mynten var unik, så var det bare en person i hele verden som var rik nok til å kjøpe den, nemlig Skrue mcDuck! :lol:

Vi må prøve å finne og registrere disse historiene!
Tenker du på denne (Onkel Skrue i det sunkne Atlantis)?

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US++++5-02

Det er forøvrig quarteren fra 1916 som havner på havets dyp i denne historien.
Når vi først er inne på tegneserier og mynter, Skrues første mynt er en Dime fra 1875 (i følge Don Rosa) som også er min avatar. Begge disse myntene bør inngå i samlingen hos en som leser Carl Barks og Don Rosa som samtidig også samler mynter.
Post Reply

Return to “Litteratur”