Donald Duck

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Donald Duck

Post by vivavegas »

Det beste tipset er egentlig å følge med på QXL og se om det er noen hele årganger der tilsalgs.

Litt gjetning men årgangene fra slutten av 80-tallet frem til 1999 vil jeg si 2-400 kr. pr. årgang.
Årgangene fra 1980-1985 vil jeg si 3-500 kr. pr. årgang.

Årgang 1977-1979 4-600 kr. pr. årgang.
Årgang 1973-1976 5-800 kr. pr. årgang.
Årgang 1971-1972 1000+ pr. årgang

Men er er det flytende årganger og prisene kan være +/-50% på hva jeg har oppgitt. Er ingen Donald-ekspert så mulig noen kan gi bedre svar enn det jeg har gjort. Prisene ovenfor er vel også i det øvre sjiktet så mulig man må forsøke flere ganger for å få disse prisene.

Med perm håper jeg du mener DD-permen med de stiftene. Er bladene hullet så faller det dramatisk i verdi og er nesten uten verdi.

Selv om de er oppbevart i perm så er også kvaliteten viktig. Dvs. minst mulig bretter og slikt. Helst skal ikke kryssord/oppgaver være fylt ut og klaffen på siste side inntakt.
Det blir enda mer pluss hvis de fleste av bilagene er inntakt.

Hvis du lurer på kvalitet, så ta gjerne bilde av 5-6 av bladene fra de første årgangene (71-76) og forsøk å beskriv om de andre bladene er omtrent samme eller bedre/dårligere kvalitet.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Donald Duck

Post by MarkusLømo »

Pontus wrote:Jeg erindrer også en historie som jeg tror stod i en Donald-pocket for mange år siden, hvor Skrue hadde en mynt som kun var kjent i noen få eksemplarer, så kjøpte han de andre eksemplarene og ødela dem for å høyne verdien på den ene! Så oppsøkte han i forkledning en mynthandler for å selge den unike mynten, men da sa mynthandleren at i og med at mynten var unik, så var det bare en person i hele verden som var rik nok til å kjøpe den, nemlig Skrue mcDuck! :lol:

Vi må prøve å finne og registrere disse historiene!

Til Markus: Du skrev om et par historier om myntsamling i Donald fra 1979. Kan du kort fortelle hva de handlet om?
Jeg husker også den historien om 50-øren, men tør ikke si når den kom.

Kan sikkert finne frem igjen det fra 1979, bladde bare forbi den i farten nå. Men det får vente litt. Prosjektet med å legge ut bilder fra historien i 12/80 kommer også, må bare få litt tid på meg for å få behandlet de scannede bildene.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Donald Duck

Post by bingo »

MarkusLømo wrote:
Jeg husker også den historien om 50-øren, men tør ikke si når den kom.
I Norge har den blitt utgitt tre ganger:
Walt Disney's Godbiter 56 (1984),
Gullbok 9, En sikker vinner (1992) og
Carl Barks samlede verker 12 (2005).

Se forøvrig linken: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US++++5-02
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Donald Duck

Post by vemod »

I en amerikansk utgave var det visstnok en mynthandler ved det fabelaktige navnet Melvin X Nickelby som skulle kjøpe "old no. 1". Jeg har ikke lest Donald på noen år nå - men det er mulig denne er oversatt til norsk?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Donald Duck

Post by bingo »

vemod wrote:I en amerikansk utgave var det visstnok en mynthandler ved det fabelaktige navnet Melvin X Nickelby som skulle kjøpe "old no. 1". Jeg har ikke lest Donald på noen år nå - men det er mulig denne er oversatt til norsk?
Er det denne du tenker på: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+20 ... 20Nickelby
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Donald Duck

Post by AMO Berg »

Flott Bingo!

Kan noen av moderatorene opprette en ny tråd med overskriften "Myntsamling i tegneseriene" evt. "Myntsamling i tegneserier, litteratur, film mm." og flytte de relevante innleggene på denne tråden over til den nye?

Jeg tror det kan bli en morsom og fruktbar tråd!
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Donald Duck

Post by bingo »

I nummer 33/1968 er det en historie av Tony Strobl (se link: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++726-02) hvor Onkel Skrue mister en verdifull mynt fra samlingen sin. Historien handler om Skrues desperate jakt etter mynten som hele tiden smetter unna Skrues fingre...
Post Reply

Return to “Litteratur”