Gamle Aftenposten

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Snowman
Posts: 1
Joined: 01 Feb 2017 16:11

Gamle Aftenposten

Post by Snowman »

Hei. Lurer på om noen vet sånn ca verdien på gamle Aftenposten og andre aviser fra 1860 til ca 1940 årene. Varierende tilstander. Ønsker seriøse svar. Har og mange andre krigstid aviser
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle Aftenposten

Post by tho »

Fra 1 kr og oppover, men jeg tror ikke det er så mange som samler Aftenposten som Donald Duck.
Som regel har gamle aviser liten verdi, men det kan jo tenkes at en eller annen vil betale for en
gammel avis for å titte i eller ha liggende fremme på bordet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gamle Aftenposten

Post by hertervig »

Øvre Richter Frich var ansatt i Aftenposten fra 1900 - 10. Han dekket bl. a. Ålesundbrannen i 1904 samt unionoppløsningen i 1905. Sven Elvestad skrev også noe for Aftenposten i perioden like før 1910, samt at "Beate Winters merkelige historie" gikk som føljetong der i 1911. Begge disse journalistene/kriminalforfatterne har sin samlerskare som er villige til å betale for litt udda ting som dette i så fall må sies å være. En komplett "Beate Winter" ville nok gjøre stor lykke på en hvilken som helst bokauksjon.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle Aftenposten

Post by tho »

Hvor kan man levere inn bøker til auksjon og få god pris for bøkene?

Jeg vet at noen antikrariater har bokauksjoner fra eget lager, men kjenner
ikke til kvalitetsauksjoner der privatpersoner kan levere inn bøker for salg.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gamle Aftenposten

Post by hertervig »

Det spørs jo litt hva du har. Enkeltutgaver kan det vel bli verre med, selv om jeg lurer på om ikke Cappelen har hatt litt muligheter der også. De hadde nokså regelmessige auksjoner en periode, men er kanskje ikke like aktive som de var. Det kan nok være at jeg levde litt i gamle dager når jeg anbefalte å legge inn på auksjon.

Et av de nyere antikvariatene som driver ganske aktivt og som oppnår gode priser er Antikvariat Bryggen ved Fredrik Delås. De holder til på Skjeberg. Katalog 21 ble viet en enkelt boksamlers livsverk, bøkene ble solgt i lotter for hver enkelt forfatter og forlangende vil jeg karakterisere som ganske friskt. Nå var det jo en del bedre ting i de fleste lottene, men også mer ordinære ting som gjorde at jeg holdt prosjektet for noe (temmelig) optimistisk. Mine bange anelser ble imidlertid gjort til skamme, langt det meste ble solgt for de prisene som ble forlangt. Jeg tror nok jeg ville forsøkt Delås om jeg hadde noe så spesielt som en tidlig Beate Winter på norsk.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle Aftenposten

Post by tho »

Cappelen har to auksjoner i året ihht. denne siden:
http://www.cappelensantikvariat.no/auksjoner

Det står ingen ting om at de utfører salg for andre.
Greia er nok at de selger av eget lager, som de tidlere
har ervervet for en rimelig penge.

Det gjelder vel også de som auksjonerer dødsbo etter
samlere? At det er kjøpt billig og skal tjenes penger på.

Billig betyr gjerne kjøpt for 10 kr og ønskes solgt for 500 kr.

Det lokker ikke meg.

Jeg vet det var auksjoner på Håndverkeren i Oslo for et
haugevis av år siden. Hvordan det var vet jeg ikke.

Skanfil er det nærmeste jeg kan komme, der er det solgt noe.

QXL er vel håpløst, men har sett enkelte vinylplater har gått
bra, da er det snakk om plater til flere tusen kr.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gamle Aftenposten

Post by hertervig »

Se der ja, det er meg som ikke følger helt med. Cappelen er i full sving med sine auksjoner. Beregnet 2 stk. i året, nokså nylig avholdt sin siste og tar imot objekter til den neste som det står til høyre på hovedsiden. Det er en mulighet.

Hvis du har en bestemt mening om hvor mye du skal ha for hver enkelt bok du ønsker å selge, så er jo den svenske nettsiden "Bokbörsen" en mulighet. Det er en ren salgsside, den er ganske enkel, men tydeligvis populær - de har passert 3 mill. bøker og det stiger stadig. Brukt av privatpersoner og mindre antikvariater. Veldig tilpasset svensk litteratur, men vil nok allikevel tro det ligger betydelig mer norske bøker for salg der enn på Qxl. Har handlet noe der, og det fungerer helt kurant. Dugelig med tidsperspektiv må du jo regne med hvis det ikke er helt spesielle ting du har.

Leste for noen år siden at det ble omsatt ca. 100.000 bøker på Antikvariat.net, og den gang lå det 1.7 mill. bøker ute på sidene deres. Det betyr at bøkene ligger ute for salg i gjennomsnitt 17 år. Så da er det kanskje ikke så ille på Qxl allikevel.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gamle Aftenposten

Post by tho »

Det er litt utklart hva de mener med "Vi er alltid på jakt etter interessante objekter for kommende auksjoner.
Ta gjerne kontakt på post@cappelensantikvariat.no for en uforpliktende vurdering." De har ikke noen info om
auksjonsbetingelsene. Man kan jo kontakte dem å spørre.

Når det gjelder bokborsen.se så har jeg sett selgere der som ønsker dobbelt så mye som tilsvarende bok
koster ny hos tanum.no eller andre bokhandlere. Så man bør ikke ta alt for god fisk. Prisene kan også
være høyere enn antikvariat.net, som jeg anser som et mer seriøst sted å handle.

Antikvariatene er oftest nøye med gode beskrivelser, noe man som hovedregel ikke kan si om bokauksjonene
på QXL. Man kan uansett ikke sammenligne disse to stedene. Antikvariatene tar heller ikke inn dårlige bøker,
ofte med flekker, rifter etc.., som det finnes i rikelig monn av på QXL.

At de koster litt på antikvariat.net synes jeg er helt greit. At dårlige bøker er priset høyt på QXL synes jeg
ikke er greit. Det koster dessuten mere i porto og gebyrer å handle av selgerne på QXL. Det er 5 kr i
hammerslagsgebyr, og jeg ser at altfor mange skal ha 5 - 10 kr for emballasje. Bokhandlere har avtaler
om billigere frakt, så man tjener for en femtilapp bare i forsendelsen å handle profesjonelt.

Så har vi finn.no med selgere som lager lange boklister som et år.

Jeg er enig med deg at de kan ta klang tid å få solgt en bok, men loppemarkedene selger som hakka
møkk. Det har noe med prisen å gjøre, og at man selvfølgelig slipper å betale frakt. På QXL som er et
Quick-sell konsept bør man ha det i tankene. Nytter ikke konkurrere med antikvariatene, de har all
verdens tid, 17 år ja, på QXL vil du nok bruke minst 170 år for samme bok til samme pris. :lol:
Post Reply

Return to “Litteratur”