Hva er dette?

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
thyraven
Posts: 2
Joined: 23 May 2016 19:31

Hva er dette?

Post by thyraven »

Hei
Dette er en bok min farmor hadde, som nå jeg har fått.
Lurer på om noen kjenner igjen den eller vet hva det er.
Har den noen form for verdi? den er i dårlig stand.
Attachments
20160523_221916.jpg
20160523_221916.jpg (288.06 KiB) Viewed 2338 times
20160523_221838.jpg
20160523_221838.jpg (247.38 KiB) Viewed 2338 times
20160523_192849.jpg
20160523_192849.jpg (265.44 KiB) Viewed 2363 times
20160523_192841.jpg
20160523_192841.jpg (275.91 KiB) Viewed 2363 times
Last edited by thyraven on 23 May 2016 22:22, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette?

Post by Olav K »

Dette er en "katekisme", dvs en forklaring til religiøse skrifter - her evangeliene. forfatteren Henrich Müller oppgir å ha vært "superinterdent" (=rektor?) og professor ved Universitetet i Rostock (i Tyskland) Tittelbladet sier:
D. Henrich Müllers
Evangeliske
Hjerte=Speil
som forteller
En forklaring
Over alle Søndagenes og Festenes
EVANGELIER
og ni prekener av den Gal (gmle?) Mann over Pasjonen eller Christi Lidelse
gjennomsett og korrigert

Med Hans Majestets allernådigste privilegie
Utgitt i København...

På siden foran har opprinnelig eier Ole ? ? fått trykket Tilhører + navn, senere eiere skrevet inn med penn.

--------
Artig sak, synd vi ikke har trykkedato. Man kan gjette at en bok som denne ville ha behaget en pietistisk Christian VI, men det er et skudd i luften.
Når Ole har fått sitt navn trykket foran tittelbladet kan man kanskje tro at dette har vært en dyr bok, men det er ikke sikkert. Mange bøker ble utgitt som abonnement, og utgiver kunne vel alltids forsyne de mest trofaste lesere med et eget bladet på tampen.

Jeg aner intet om pengeverdi, men jeg vil tro boken har en kulturhistorisk verdi, er ligger det også noe i eierbladet - som i gamle bibler noteres eieren ned gjennom generasjonene. Litt uvanlig av "min eldste Dater" er strøket ut - ble hun gjort arveløs? Har du en mulighet for å ta den med til et fylkesmuseum eller et antikvariat kan de si meget mer enn meg.
Eldre bibler og standard religiøse skrifter ligger normalt ikke særlig høyt i kurs - men denne ser litt spesiell ut, herr Müllers personlige forklaringer gikk nok lengre enn Luthers katekisme. Men kanskje verden flømmet over av teologer som ville gi sine personlige forklaringer av troen?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Hva er dette?

Post by hertervig »

Henrich Müllers evangeliske Hierte-speyl ble utgitt i flere utgaver på 1700-tallet. En utgave utgitt ca 1720 fantes "tilkiöbs hos Otto Christopher Wenzel" i Kjøbenhavn. (Se nederste linje på tittelbladet). Andersens antikvariat i Glostrup, Danmark prøver å få kr. 2.000,- for et slikt eksemplar. Rimeligvis i endel bedre stand enn det her foreviste.
thyraven
Posts: 2
Joined: 23 May 2016 19:31

Re: Hva er dette?

Post by thyraven »

Takk for svar, la til bilde av siste siden og første siden om det skulle si noe mer =)
Skal se om jeg får tatt den med til noen for å se om den kan være interessant for noen andre også
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette?

Post by Olav K »

Jeg har ikke så meget å tilføye. De første sidene inneholder en mer komplett eierhistorie, synd at det siste navnet til to Ole Hansen xxx er skrapet bort, og noen har brukt blekk som falmer. Nå tviler jeg ogå på at "Tilhører Ole Hxxx XXXX" på det første bildet er trykket, den kan ha vært kaligrafert med "bred penn" - alså en særlig skjønnskrift med bred pennesplitt, ofte brukt ved høytidelige anledninger før i tiden.
"Approbatio" ville vi idag oversette med "godkjennelse" ( jfr. eng. approve) - men her er nok meningen "Anbefaling". vi kan lese at boken opprinnelig er skrevet på tysk, men nå lykkeligvis oversatt til dansk (men her stusser jeg ved at ordet "translaterede" er skrevet med latinske bokstaver ikke gotiske som resten. Kanskje det markeres som fremmedord, og man derfor føyer til "oversætte"?)
Anbefalingen er skrevet i 1704, men er sikkert gjentatt i senere utgaver, så det gir ingen sikker datering.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette?

Post by vn2hare »

Olav K wrote:Dette er en "katekisme", dvs en forklaring til religiøse skrifter - her evangeliene. forfatteren Henrich Müller oppgir å ha vært "superinterdent" (=rektor?) og professor ved Universitetet i Rostock (i Tyskland) Tittelbladet sier:
D. Henrich Müllers
Evangeliske
Hjerte=Speil
som forteller
En forklaring
Over alle Søndagenes og Festenes
EVANGELIER
og ni prekener av den Gal (gmle?) Mann over Pasjonen eller Christi Lidelse
gjennomsett og korrigert

Med Hans Majestets allernådigste privilegie
Utgitt i København...
Mye kunnskap du sitter inne med Olav, du imponerer meg! :D Men jeg må nok korrigere litt på tydingen din av gotisk skrift. Det er verken en "gal" eller "gammel" mann, men en "Sal(ig)" mann. :lol: Det ser du også i den første linjen av "Approbiato".
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette?

Post by Olav K »

Ja jeg så det :oops: men tenkte det ble for meget pirk å rette det. Den Salige mannen er nok herr Müller selv og han har åpenbart hatt sin fan-skare om vi skal tro anbefalingen.
Post Reply

Return to “Litteratur”