Verdi

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
geirj
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2014 01:05

Verdi

Post by geirj »

Hei! Har gml avis: FÆDRELANDET NO1 1st aarg. 17. januar 1864. (et uafhængigt unionsblad for "ret og sandhed")...
I mine øyne er dette noe verdifullt!!
Faktisk veldig verdifullt!!
Har også perfekt utgave av:Avisa: OSLOPRESSEN 8MAI1945!, sjekk den de har på fmuseet!,, mitt eksemplar er mange ggr bedre..
Ingenting verdt??,,, Synspkt??
Mvh Geir
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Verdi

Post by Skarsvaag »

Oslopressen for 8. mai 1945 er nok en av de vanligste avisene som er tatt vare på ifra krigen (meget stort opplag), selv har jeg 15-20 eksemplarer av den og de har vel kostet meg mellom 10,- til 150,- stk-, lidt avhengig av kvaliteten. Avisen er også trykket opp i faksimile flere ganger, så om det eksemplaret du har er "veldig perfekt" så kan det være en kopi?

Avisen Fædrelandet ifra 1864 kjenner jeg ikke til (kan den være dansk?), men generelt er ikke aviser (selv fra 1800-tallet) så mye verdt. Kjøpte en hel årgang av Verdens Gang fra 1876 på en av Skanfils auksjoner og betalte da 600,-. Et eksemplar av Morgenbladet fra samme år vunnet på QXL ga jeg hele 1,- for. "Ulempen" ved førsteutgaver av aviser er at de også ofte er blitt trykket opp igjen ved avisjubileer. Aftenpostens førsteutgave kom således i faksimile ved 25, 50, 75 og 100 årsjubileet for avisen.

Men det man ikke kan få i penger får man til gagns i kulturell og historisk verdi gjennem disse gamle avisene. De er øyenvitner og direkte talerør for det som skjedde for både 69 og 150 år siden. Ta godt vare på dem!
geirj
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2014 01:05

Re: Verdi

Post by geirj »

Takk for svar! Ser ut til å være liten aktivitet her??
Min avis - Fædrelandet er,, eller ser ut til å være ei Norsk avis utgitt i Wisconsin.. all journalistikk og alle annonser på datidens Norsk.., men ser at den er laget for utvandrende Nordmenn. Verdiløs da?
Har også en del eksemplar av: Dagmar og Nordisk mønstertidend fra før Århundreskifte... Like verdiløst?
Takker for svar. Mvh Geir
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Verdi

Post by Skarsvaag »

Verdiløs er den sikkert ikke, men aviser generelt har dessverre liten verdi, unntaket er hvis det på forsiden er en nyhet som har almen interesse og dermed tiltrekker seg oppmerksomhet. I 1864 kjempet jo Danmark en krig mot Preussen og Østerrike, hvis det står noe om den i avisen vil kanskje Danmark være stedet å prøve å selge den? Det finnes nok samlere av ting relatert til utvandringen (noe denne avisen du refererer til jo er), men hvor mange de er og hva de vil betale...? Ikke regn med noe mere enn 50,- til 100,-.

Nordisk Mønstertidende som du også har er nok (efter min mening) nærmest verdiløs, slike ukeblader var svært vanlige på slutten av 1800-tallet.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Verdi

Post by vemod »

Det var dynger og lass av norske aviser i USA i denne perioden.

http://books.google.no/books?id=zLSXGUQ ... ts&f=false

Den største verdien din utgave av "Fædrelandet" kan ha, er om du kan tilbakeføre avisa til noen i slekta di.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Verdi

Post by tho »

User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Verdi

Post by Arve »

Fiske- og blomsterbutikker pakker vel fortsatt inn i gamle aviser? :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Litteratur”