Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
jaktor
Posts: 1
Joined: 18 Feb 2014 11:23

Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by jaktor »

Riksforsamlingens forhandlinger.jpg
Riksforsamlingens forhandlinger.jpg (216.98 KiB) Viewed 1878 times
Jeg har 1. utgaven av denne historiske dokumentasjonsutgivelsen. Sidene er ikke snittet opp, så den kan jo ikke være lest særlig mye. Finner mest info om utgivelsen hos Stortinget.
Hva kan dette være verdt i disse jubileumstider og ev. for forskermiljøet?
De er litt slitt i kantene men er hele.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Kjetil Kvist »

Forskere har dette i og med at de har tilgang til bibliotekene.

Det ligger nok et større potensiale hos historieinteresserte, men jeg tror ikke verdien er veldig høy. Dette er tørt materiale.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Arve »

Dette er som Kjetil sier tilgjengelig på biblioteket for de som er spesielt interessert, at du får solgt dette tviler jeg på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by tho »

Tja? Alt kan selges, men man bør finne rett salgskanal først.
Kan godt tenkes noen vil ha selve bøkene selv om de finnes digitalt.
Litt kuriosa er det, men markedet er trolig lite.
Anbefaler deg å ta kontakt med et av de kjente antikvariatene og
forhører deg.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by tho »

Jeg får også legge til at disse bokheftene mest sannsynelig ikke er så
aktuelt å forske på, fordi det meste er skrevet om temaet.
Forskning er innovasjon ikke repetisjon av kunnskap, dvs.
formidle selvopplagtheter og det som er formidlet tidligere.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by hertervig »

Classica antikvariat i Oslo har et eksemplar av bind 3 uten foromslaget tilsalgs for kr. 325,-. Ut i fra det så skulle man tro at antikvariatet ville prise et komplett sett til minst 2.000,-. Og det kan man jo i og for seg gjerne gjøre, det ser ikke ut til at disse er utbudt noe sted i komplett sett. Hvorvidt man må ha et ti eller tyveårs perspektiv for salget vet jeg ikke, men det hjelper ikke at en gjenstand er aldri så sjelden om det ikke er etterspørsel etter den. Det kan gjerne være at de er enklere å selge i år pga. jubileet enn til neste år.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Olav K »

tho wrote:eg får også legge til at disse bokheftene mest sannsynelig ikke er så
aktuelt å forske på, fordi det meste er skrevet om temaet
Nei, ingen kilder er ferdig utforsket - men den som vil søke å kryste nye vinklinger av slike protokoller vil være en masterstudent eller en doktorstipendiat - felles for dem er at de har dårlig råd. Derfor vil de først søke for å se om det er tilgjengelig på internett. Dernest se om de kan låne hjem og kopiere det de trenger fra Biblioteket/Riksarkivet. Kopieringskostnadene vil i så fall bli målt mot antikvariatets pris - og denne kan kan være konkurranseddyktig ( er hjemmekopiering avskåret er formell kopiering på bibioteket/Uio fort kostbart).
I forhold til pris er det der vi er: Det må være en forsker som mener han kan bruke materialet. Han/hun vil vurdere hvor han/hun kan få materialet rimeligst. Tillater ikke biblioteket hjemlån (som muliggjør privatkopiering) vil han/hun vurdere bruktkjøp - som han/hun vil kopiere for å skrible i margene , gule ut viktige avsnitt, ta inn referanser til annet relevant stoff osv. Den ubesudlede original kan så selges videre til en annen i samme situasjon - når egen master- eller doktorgrad er i boks.
Dette gjelder forhandlingsreferatene. På bildet vises også Christian Frederiks dagbok fra 1814. Denne kan nok, og spesielt nå, ha interesse for flere. Den er nok vel studert av Lars Roar Langslet som nå utgir en Christian Frederik biografi, men de som måtte føle trang til å gå i strupen på herr Langslet (og det vil det sikkert være) bør ha dagboken hans, og bibliotekene har vel ikke så mange eksemplarer. Jeg ville definitivt søkt å selge denne separat fra forhandlingsprotokollene.
Spørsmålet om denne mannen var en oppoturnist, som feigt sviktet for overmakten i 1814, eller om han var den som gjorde det mulig at vi fikk beholde vår grunnlov og - viktigere - vår status som et eget land, og klarte det som realpolitiker ved å stoppe krigen i august 1814, vil fortsatt bli diskutert. Og dagbøkene vil være et viktig element i diskusjonen. For numismatikere er det et morsomt element at mannen hadde samtidens største samling av revolusjonære medaljer, kanskje en indikasjon på at han genuint støttet den norske revolusjon? Av ren nyskjerrighet ( og fordi jeg har skrevet om Christian Frederik som mynt- og medaljesamler) betaler jeg gjerne kr. 100 for dagboken.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Ask »

@Olav K : Vet du om Christin Fredrik oppdaget revolusjonsmedaljer samtig som hans interesse for antikke mynter oppstod eller eide han medljesamlingen allerde før han kom til Norge ? Kan du anslå omfanget av denne samlingen ?

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Olav K »

Ask: Jeg har ikke eksakte tall. Min kilde er boken "Christian VIII & Nationalmuseet", utgitt av museet i 1999 i forbindelse med 150 års dagen for kongens fødsel og en utstilling som ble holdt i denne forbindelse. Christian Frederiks (CF) samlinger besto av vaser, antikke mynter - og medaljer.
Hans myntsamling begynte tidlig, en inspirator var den alt annet enn revolusjonære Ove Høegh-Gullberg, mannen som var Struensees fremste fiende - som neppe har oppfordret til interesse for radikale medaljer. Men viktigere var nok Christian Jürgensen Thomsen som skulle spille en viktig rolle i oppbygningen av og katalogiseringen av CFs samlinger. Thomsen samlet nemlig på samtidsmedaljer og det er all grunn til at iallfall noe av det smittet til CF. Man vet at CF fikk tilsendt medaljer fra Napoleon, så vi kan være helt sikre på CF samler på "revolusjonære medaljer" før 1814.
Jørgen Steen Jensen skriver i nevnte bok at: "Man kan få den oppfattelse, at Christian VIII via sin medaljesamling fikk afløb for en slags revolutionsromantik, ikke blot som ung mann, men - til sine dagers ende." For mens hans opprinnelige samling fra 1700 tallet betegnes som "ordinær" så er tydeligvis ikke hans medaljer med referanse til urolighetene etter 1814/15 det, gjenopprettelse av Nederland og opprettelsen av Belgia være nevnt, foruten "revolusjonene" i 1830. Dernest, han skaffet seg en meget betydelig samling av antikk mynt under sin reise til Italia i 1818-21, og noen av disse brukte han til bytte i Paris - med medaljer?
Antall? Heller ikke her har jeg eksakte tall, men vi snakker om en betydelig samling. CFs mynter ble katalogisert i "folier". Det foreligger 4 bind, de to første er på 285 + 250 sider, det tredje som omhandler franske medaljer fra Ludvig 14s fødsel til 1789 er upaginert, mens den siste fra 1789 til "vaare dage" er på 220 sider. Hvis vi gjetter at kanskje 10 medaljer er beskrevet pr. side (ingen bilder - bare tekst) og at bind 3 har minst 200 sider - skulle det kunne være et betydelig antall medaljer, selvom vi må anta at ikke alle sidene er rene medaljebeskrivelser.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Olav K »

Liten tilføyelse for ikke å bli misforstått. Det var 10 folier, herav fire som omhandlet medaljer - og det er de fire som er nevnt ovenfor. Foliene med innhold er omtalt i boken jeg referer til. Jeg har ellers skrevet om CFs myntsamling i NNT nr. 3/4-2013. En morsom detalj, dubletter fra samlingen utgjør en del av grunnstammen i det norske myntkabinettet ved Kulturhistorisk museum.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Riksforsamlingens Forhandlinger i 5 bind 1914-1918

Post by Ask »

Takk for svarene !

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Litteratur”