Aukrust

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
Jørgen
Posts: 2
Joined: 31 Dec 2013 01:05

Aukrust

Post by Jørgen »

God nyttår folk!

Jeg har hele livet likt bøkene, tegninger med mer av den folkekjære Kjell Aukrust. Aukrust gjør meg stolt av og være nordmann fra indre østlandet :D

Men.. Jeg har aldri eid noen av bøkene hans. Derfor har jeg bestemt meg for å begynne og samle litt på bøkene hans. Et lite nyttårsforsett kan man si.

Jeg er ingen "rutinert" samler.. har vel egentlig aldri samlet på noe siden jeg var smågutt og samlet på småstein. Så jeg trenger litt tips om hvor jeg skal starte. Finnes det f.eks noen oversikt over hans verk i form av liste eller liknende? Noen marked som er bedre enn andre?

Hilsen fra en student som vil at det skal vokse litt i bokhylla! :wink:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Aukrust

Post by hertervig »

Ja, Aukrust er både morsom å lese, og å samle på. Bøker er i det hele tatt et takknemlig samlerområde, og er du mye rundt kan du finne ganske sjeldne ting for en billig penge.

Hvis du går inn på Antikvariat Bryggens nettsider, så finner du litt høyt oppe på siden "Norske førsteutgaver". Der går du inn, og finner en alfabetisk liste over en lang rekke norske forfattere, deriblant Kjell Aukrust. Her får du en veldig grei oversikt over forfatterskapet hans, samt en oversikt over hvilke typer bind bøkene kom i.

Ingen av bøkene er vel direkte sjeldne, utenom den første. Allikevel vil du bruke mange år på å skaffe alle, og de nyere er slett ikke enklere å finne enn de fra 60-tallet. Du finner endel titler på Antikvariat.net. Du vil oppdage at de fleste titlene ikke er spesielt mye dyrere enn en ny bok. Som samler ville jeg ikke hatt annet enn førsteutgivelser, og det vil lønne seg å være kresen på kvaliteten. På sikt vil det lønne seg veldig, for kvalitetskravene på bøker er under utvikling.

Det går fint å både samle heftede og innbundne utgaver, og husk at såpass nye bøker bør ha vareomslag på de innbundne eksemplarene om dette finnes. Aukrust skrev mange dedikasjoner, og lagde også gjerne små originaltegninger i bøkene når han var rundt i bokhandlene for å signere. Etter noen års samling vil du rimeligvis også ha noen slike i din egen hylle.

Selv har jeg samlet på mye rart gjennom mange lange år, men det spørs om ikke det er boksamlingen som til syvende og sist er gjevest.

Lykke til!
Jørgen
Posts: 2
Joined: 31 Dec 2013 01:05

Re: Aukrust

Post by Jørgen »

Takk for supert svar! Det settes pris på:)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Aukrust

Post by Askeladd »

Hei og velkommen til forumet :)

Bokloftet i den gamle bygningen til Løiten Brenneri har sikkert en del bøker av Aukrust.

Forsøk deres nett side: www.bokloftet.no

Lykke til med samlingen.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Aukrust

Post by tho »

Bokloftet har veldig høye priser. De priser vanlige bøker som det
skulle vært sjeldenheter.

Aukrust-bøker får du på loppemarked til 10 - 20 kr.
Post Reply

Return to “Litteratur”