I erkebiskopens tid

Forum for samlere av bøker, tegneserier, aviser, tidsskrifter og annen litteratur.
Post Reply
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

I erkebiskopens tid

Post by Stig Westerhus »

Et av forumets medlemmer har utgitt en bok av historisk karakter. Her følger en anmeldelse av boken;

«I erkebiskopens tid» av Dag Johan Beek

Et historisk dokument over Olav Engelbrektssons siste leveår.
En reise gjennom en manns forsøk på å fri Norge fra dansk råderett, maktkamp, flukt og død.
Olav Engelbrektsson er i numismatiske kretser mest kjent for å være den siste erkebiskop som preget mynter i Nidaros. Mindre kjent er det at han var Christian III’s tøffeste motstander i danskekongens annektering og umyndiggjøring av Norge i 1536 gjennom «norgesparagrafen» Ved hjelp av denne så avskaffet Christian III Norge som eget rike.
Boken i seg selv er et dokument over hvordan Olav Engelbrektsson levde og slåss for Norge. Med veldokumenterte opplysninger får vi vite hvem som jobbet for Engelbregtsson, hvem han stolte på, og mye av hva som skjedde i de siste skjebneår av hans liv. Boken samler masse tråder som har vært tilgjengelig hver for seg forskjellige steder i verden. Forfatteren har brukt 11 år av sin tid for å spore opp, kategorisere, forstå og skrive det på en lettfattelig og spennende måte.
At forfatteren fremdeles ikke er ferdig er fordi boken også gir oss mange ubesvarte spørsmål om hva som skjedde med verdiene og skattene som Olav Engelbrektsson tok med seg fra Nidarosdomen og Austråt ved sin flukt fra Norge.
Om vi skal konkludere med noe fra boken, så er det at den er vel verdt de timene det tar å lese den. Jeg klarte ikke å legge fra meg boken før den var ferdig lest. Informasjonen er overveldende og kildematerialet er imponerende. Om noe godt kom fra flukten så er det at det endte med at Norge ble protestantisk og ikke katolsk, samt at vi kanskje har en spennende fortsettelse med jakten på skattene i vente.

Boken er utgitt i et meget begrenset opplag, førsteopplaget er på 100 bøker og kan kjøpes via suvenirbutikken til Nidarosdomen. Pris kr 239,-
ISBN: 978-82-999312-0-5
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: I erkebiskopens tid

Post by attenfjorten »

Takk for flotte ord, Stig:) Er jo en spennende person også mynthistorisk sett! Jeg har fått noen få eks. eksemplarer igjen fra kommisjon idag. Hvis noen er interessert kan de sende meg en PM ,så får de den for kr. 200+ porto. (Da er det til selvkost, og altså ikke noe businessframstøt her) Mvh Dag
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: I erkebiskopens tid

Post by Heb »

PM er sendt!
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: I erkebiskopens tid

Post by Stig Westerhus »

Håper virkelig du selger alle. Vel verdt pengene!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: I erkebiskopens tid

Post by anda »

Jeg har i alle fall bestilt et eksemplar!
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: I erkebiskopens tid

Post by attenfjorten »

Takk ,da gikk det unna! 4 eks. igjen, litt i tenkeboksen på om jeg må gå for et opplag nr. 2. Mange som spør om jeg funnet noe av skattesakene OE brakte med seg til Deventer i 1537, men det lar vente på seg. Ikke umulig det kan dukke opp nye opplysninger, neste år skal jeg lete i München etter nye dokumenter, men alt må forberedes! Olav Engelbrektsson er en av norsk histories mest spennende personligheter! Tenk på markmynten hans,som vel er bortimot unik!

http://www.adressa.no/kultur/article536813.ece
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: I erkebiskopens tid

Post by Stig Westerhus »

DJB.pdf
Adresseavisen 18.desember 2013
(853.39 KiB) Downloaded 308 times
Anmeldelsen øverst i denne tråden sendte jeg til 3 lokalaviser i august. Strindaposten, Byavisa og Adresseavisen.
I dag kom det et oppslag i Adressa, om det har noen direkte sammenheng med min anmeldelse er ikke sikkert da det har gått sommer og høst (4 måneder)... men jeg håper og tror det i alle fall.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: I erkebiskopens tid

Post by attenfjorten »

Stig, du skal ha så mange slags takk for din positive innstilling, håper det lager seg til med en prat i 2014! Hilsen Dag
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: I erkebiskopens tid

Post by Stig Westerhus »

Ikke noe problem Dag. Dette er jo lokalhistorie like mye som nasjonal historie. Har puttet gårsdagens avis i en konvolutt og adressert den til deg. Litt usikker på når du kan forvente å motta den nå i julerushet, men den kommer nok til slutt skal du se.....
Last edited by Stig Westerhus on 19 Dec 2013 10:45, edited 1 time in total.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: I erkebiskopens tid

Post by kråketoppen »

Kjøper gjerne boka, kan du sende pm med bet.info. :)
Post Reply

Return to “Litteratur”