700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by Michael Märcher »

Af de hidtil undersøgte mønter (en mindre del) er der ikke set norske mønter.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by madsemann »

Michael Märcher wrote:Af de hidtil undersøgte mønter (en mindre del) er der ikke set norske mønter.
Takk for oppdatering Michael. Hold oss gjerne oppdatert videre.
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by Michael Märcher »

Jeg har formentlig set omkring 50-60% af skatten. Fortsat ingen norske mønter. De formodede (udgravning ej afsluttet) 50-60 % (350-400 mønter) udstilles på Nationalmuseet midlertidigt 3 uger i oktober, gratis adgang.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by Stig Westerhus »

Si i fra når noen av de skal selges da.....
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by Michael Märcher »

Det bliver ikke aktuelt. De skal så vidt mulig være til rådighed for forskning og formidling i 'al' evighed.

Ligeledes står verdens største samling af norske mønter fra 16-1700-tallet også til rådighed for forskningen på KMMS! - det undrer mig, hvorfor der (efter min opfattelse) er relativt færrere nordmænd end danskere og svenskere, der publicerer indenfor numismatik, ikke mindst ift. cirka 1620'erne-1770'erne, hvor Oslo/Kongsberg jo var uhyre vigtig for hele helstaten.

Jeg har dog noteret mig flere 'nye' nordmænd er på banen ift. diverse emner :!: :D
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: 700 senmiddelaldermynter funnet i Danmark

Post by Jørgen Sømod »

Michael Märcher wrote:Det bliver ikke aktuelt. De skal så vidt mulig være til rådighed for forskning og formidling i 'al' evighed.

Ligeledes står verdens største samling af norske mønter fra 16-1700-tallet også til rådighed for forskningen på KMMS! - det undrer mig, hvorfor der (efter min opfattelse) er relativt færrere nordmænd end danskere og svenskere, der publicerer indenfor numismatik, ikke mindst ift. cirka 1620'erne-1770'erne, hvor Oslo/Kongsberg jo var uhyre vigtig for hele helstaten.

Jeg har dog noteret mig flere 'nye' nordmænd er på banen ift. diverse emner :!: :D
Det er fordi, der sidder en lille sammenspist flok i Oslo og omegn og skræmmer enhver med slige tanker, så kun de allermest hårdhudede sidder tilbage.
Post Reply

Return to “Nyheter”