Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Interessante nyheter fra media legges her
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Olav K »

På dagens møte i NNF kunngjorde Gunnar Thesen at han forlater Oslo Mynthandel etter 37 års virke. Han ønsket ikke å gå i detaljer om saken, men det synes rimelig klart at han har et annet syn på fremtidig drift enn firmaets eiere forøvrig. Han sa videre at han sammen med to myntentusiater vil starte en ny Mynthandel i Oslo sentrum i september. Disse vil gå inn på eiersiden, mens han med seg i butikken vil få et par andre entusiaster. Navn vil komme etterhvert.
Tanken er at den nye butikk i tillegg til handel over disk, slik vi kjenner fra Oslo Mynthandel i "gamle dager", også vil forestå auksjoner.
Hvilken profil Oslo Mynthandel vil ha når han er gått fra borde hadde han ikke (eller ville ikke ha) noen mening om.
Gunnar valgte å gå ut med dette i møtet, fordi, som han sa: "Det går de mest vannvittige rykter, og virkeligheten er ikke mer komplisert enn dette."

Dette var - for å si det mildt en overraskelse. Mer informasjon vil følge; men de to fakta er klare: Gunnar forlater Oslo Mynthandel i Incognitogaten, men han forlater ikke mynthandlerbransjen - og kan jeg tilføye for å bremse mulige spekulasjoner, han er ved særdeles god helse.

Olav K
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Kjetil Kvist »

Noen av oss har hatt litt tid til å fordøye dette, men dette er og blir et jordskjelv i norsk numismatikk. Det blir selvsagt veldig spennende for oss som er i bransjen, såvel som de av oss som også samler.

Samtidig vil det jo bli interessant hva som skjer med Oslo Mynthandel. Blir det auksjon i høst? Vil de ansette en ny fagnumismatiker (det blir jo litt som å hoppe etter Wirkola)? Eller vil Oslo Mynthandel gå over i historien?

Uansett; mynter skal kjøpes og selges i mange år framover.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Medicoin »

Det må jeg si.. så ikke den komme.
Håper ikke Oslo Mynthandel går i graven av denn grunn, har alltid blitt tatt godt vare på når jeg har vært innom der.

Men når det er sagt så er det spennende nyheter at det dukker opp en ny mynthandler i Oslo.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by kråketoppen »

Godt å høre at G.T ikke forlater oss for godt, men åpner en mynthandel som der kan snakkes over disk. Har vært kunde hos OMH siden deres tidlige dager i Ullevålsveien og til Kongensgate, men desverre etter den tiden i Nedre Slottsgate,som lignet mere på Fort Nox og det siste "gjemmestedet" i Inkognitogt. Kommer til å savne han bak klubben i Speilsalen.
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Coin123 »

Men Kråketoppen, du skal jo ikke behøve å savne Gunnar Thesen bak klubben. Ifølge teksten til Olav K. kommer det nye selskapet til å forestå tradisjonelle auksjoner også.
Det blir med andre ord full rulle med Gunnar Thesen bak klubben, bare ikke i regi av OMH, men i en ny og forhåpentligvis spennende konstellasjon.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by AMO Berg »

Oslo Mynthandel ER Gunnar Thesen, og jeg tror gamle kunder hos Oslo Mynthandel følger Gunnar over i hans nye virksomhet. Det er ingen grunn til å være lojal mot et firmanavn. Det er mennesker man er lojal i mot. Når min populære og dyktige bankrådgiver sluttet i Fokus bank og begynte å jobbe i DNB, var det en haug med kunder som fulgte med ham på flyttelasset. Jeg gleder meg til å se hva Gunnar og co skal starte med! :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by vemod »

Kommersielt sett: Det ville være klokt å koble Oslo Mynthandels tunge faglige autoritet, ytterligere opp mot Samlerhusets velsmurte propagandamaskin. Det er vel ikke helt umulig at det er dette som ligger til grunn. Koblingen mellom Samlerhuset og OMH via Monetarius ligger jo der allerede.

Selv om jeg ikke kan se for meg at platinabelagte elger og fjordinger skal selges under Oslo Mynthandels flagg.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by MarkusLømo »

vemod wrote:Kommersielt sett: Det ville være klokt å koble Oslo Mynthandels tunge faglige autoritet, ytterligere opp mot Samlerhusets velsmurte propagandamaskin. Det er vel ikke helt umulig at det er dette som ligger til grunn. Koblingen mellom Samlerhuset og OMH via Monetarius ligger jo der allerede.
Samlerhuset eide jo Oslo Mynthandel et par år før de ble kjøpt ut igjen, så hvorfor de skulle kobles mer sammen nå enn da har jeg ikke så lett for å se, uten at jeg vet noe sikkert. Om det var aktuelt blir det vel neppe det nå, etter at den faglige autoriteten har spasert ut døren.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by KrsMynthandel »

Da vil undertegnede ønske Gunnar Thesen og hans nye firma LYKKE TIL. Dette unner jeg ham virkelig :D :D :D


Mvh. Håkon Finsland
Kristiansand Frimerke & Mynthandel
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Coin123 »

Det er vel slik at innleverere vet at det er Gunnar Thesen som får omsatt objektene deres til best mulig pris, og kundene har tillit til de objektene og den informasjon han selger. Så det er lite trolig at OMH vil fortsette å spille noen fremtredende rolle innen live auksjoner. Jeg tror alle kan glede seg til nye spennende tider med Thesen bak klubba, så får vi tro og håpe at OMH finner nye områder å satse på. Det begynte vel med Samlerhuset/Monetarius, og det ligger store muligheter innenfor gull, sølv, bullions osv. hvor de to miljøene kan utfylle hverandre også i fremtiden. Vi får se fremover med spenning....
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Stig Westerhus »

Ja skal bli spennende å følge Oslo Myntgalleri når de åpner. Ønsker de lykke til!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by brafin »

Gudene må vite hva som kommer :!: Heldigvis er jeg en av dem (ref,gudene..hehe..) :o Lykke til videre ønskes både GT, og investorene !!!
Mvh. en som har lest sin nyeste myntbibel.. :wink:

God sommer og mynthøst ønskes dere alle.. :idea:
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by jornkris »

Stig Westerhus wrote:...Oslo Myntgalleri ...
Så det er det de skal kalle seg. Fant firmaregistreringen på nettet.

http://www.purehelp.no/company/details/ ... /998455553

Tilogmed registrert seg på forumet allerede.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=3354
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by ZZzzz »

Jeg ser frem til åpningen av butikken. Det er alltid spennende med nye initativ i myntverdenen!

Domenet oslomyntgalleri.no er allerede registrert, så da kan vi kanskje snart vente oss en ny internettside?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gunnar Thesen forlater Oslo Mynthandel

Post by Myge »

.com også ;)
Post Reply

Return to “Nyheter”