Ny stor Quarter-serie fra USA

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by Kjetil Kvist »

De siste årene har amerikanerne samlet State Quarters; 25-cents mynter med spesielle design hentet fra alle delstatene. Serien blir komplett neste år. Da er det klart for en ny serie Quarters: National Park Quarters. Det blir en serie med 56 ulike mynter med spesielle motiver.

USAs State Quarter-program har vært en suksess og har helt sikkert både skapt nye samlere og gledet eldre samlere. Programmet har også påvirket Tyskland til å utgi 2-euro mynter med motiver fra de tyske delstatene. Selv Japan holder nå på med en rekke med bimetalliske 500-yen mynter for deres lokalområder. Flere titalls mynter vil bli laget.

Det hadde kanskje vært en idé om Norge utga en lignende serie 10-kroner. Hva med norske fjell som tema. Norsk natur er jo internasjonalt kjent, og noe vi alle er stolte av.

Se link: US Quarter Dollar to be Replaced by National Park Quarters
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by vivavegas »

Dette har jeg også vurdert å skrive om flere ganger.
Ser absolutt ikke bort fra at dette også vil spre seg til Norge. Og spesielt med Samlerhuset som lurer i kulissene.

Imidlertid så blir det vel sannsynligvis i samme baner som myntsett og de fleste minnemyntene. Dvs. noe mange med litt mer perifer interesse for mynter samler på og som først og fremst Samlerhuset vil tjene penger på.

Det er jo bare å se på hva som pøses ut av produkter med quarters-serien. Årssett, komplette sett, USA-map etc. etc. etc.

Men hvis jeg hadde jobbet i Myntverket/Samlerhuset og hadde hatt som oppgave å finne nye produkter så hadde jeg foreslått det tvert.

Hvis det blir noe av så kan det vel tenkes at det blir litt i samme baner som USA, med fylkesmynter. Hvert fylke kan f.eks. ha en bygning på mynten. Så kan man f.eks. ha kjente ikke nålevende personer etc. etc.

Forslag i mitt distrikt:
Buskerud: Ypsilonbruen i Drammen
Vestfold: Slottsfjellet
Oslo: Akershus
Akershus: Eidsvold-bygningen
Hamar: Domkirke-ruinene
etc. etc.
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by maxlimit »

Oslo: Akershus
Akershus: Eidsvold-bygningen

nå er det vel laget mynter med disse motivene :D :D
Bård
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by ha-rob »

Hadde vært artig med temaserier på norske mynter. Danskene er jo flinke til dette og har temaer som tårn, polar, eventyr, skip.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by Espen »

Jeg kunne godt ha tenkt meg å hatt mitt eget myntmotiv som slakteren fra møre og romsdal hvor jeg er avbildet i brynje med sverd i den ene handen og ett hode i det andre på en hesterygg, dette skal selvsagt være en sølvmynt med høy valør

noen burde foreslå dette for myntverket.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Ny stor Quarter-serie fra USA

Post by ha-rob »

Posten har jo gjor det mulig for hvermannsen å få laget personlige frimerker. Kanskje Myntverket kan gjøre det samme for mynter slik at hver og en kan få preget personlige fullt gangbare mynter :idea:
Post Reply

Return to “Nyheter”