Fem milliarder i tap

Interessante nyheter fra media legges her
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Det merkelig er at du føler for å "ta igjen". Det er noe jeg husker fra barneskolen, men heldigvis sjeldent har opplevd siden. (Med mindre du regner med enkelte av de jentene jeg har flørtet med, som mer enn gjerne vil ta igjen om de får anledning). Normalt vokser menn av seg en sånn barnslig hevnlyst.

Gravøren kjenner du helt tydelig ikke til, så det får vi ta når jeg publiserer noe om ham.

Så registrerer jeg også at du ikke er helt nøyaktig når det gjelder unse i gull- og sølvvekt, handelsvekt og apotekervekt. Det er da faktisk litt irriterende at du ikke kan skrive noe mer presist om dette, og forklare brukerne på forumet hvordan de tidlige vektene ble fastsatt. Og kanskje du også vet når apotekervekten gikk over til gram-vekt?

Jeg sitter selvsagt med svaret; i form av Norsk historisk leksikon.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Jeg gider ikke remse op de bøger jeg har. Men det er mange - mange tusinde titler. Foruden dit historiske leksikon, har jeg opfattelsen af, at du glimrende klarer dig med den lille grønne og Krauses verdenskataloger. At kappes om, hvem der har knyllet med flest jenter, nej der stopper vi.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

:lol:

Herrrrrreguuuud, Jørgen. Du er så utrolig barnslig noen ganger. Ikke ta alt så utrolig gravalvorlig og personlig.

Ikke at jeg skal skryte av biblioteket mitt, men så lenge man bor i nærheten av et bibliotek har man tilgang på alt som er utgitt. Det er bare å slå opp i Bibsys.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Ja, og for at følge din tankegang, så længe man bor i Oslo, behøver man ikke selv samle på mønter, når man kan gå op og se dem på UMK. - Nu er der bare det, at jeg arbejder fortrinsvis om natten og de bøger jeg skal bruge får jeg på grund af deres alder og sjældenhed normalt ikke lov til at hjemlåne.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

...og noen ganger - eller ganske ofte egetlig - så skriver ikke jeg noe på dette forumet fordi jeg skal gi deg et tips, Sømod. Derimot kan det være sånn at mange andre synes det kan være greit å gå på biblioteket for å låne en bok. En god del numismatisk littratur er tilgjengelig gjennom de norske bibliotekene. De fleste biblioteker har også kopimaskiner, slik at ofte kan få en kopi av boka med hjem. Nå begynner kopimaskinene også å bli så avanserte at de sender scan av boka som pdf-fil til eposten din.

Din bøker også, Sømod. Så kan hver og en av oss printe ut en kopi hjemme i akkurat samme kvalitet som den du selger. Isn't life great. :D
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Hvis du tror, jeg skriver mine bøger for at tjene penge, da tager du - som så ofte - gevaldigt fejl. Jeg skriver af lyst og glædes ved at kunne delagtiggøre andre i min forskning.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Glimrende, Sømod. Glimrende.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Og Kjetil. Alt hvad du bibringer dette forum er kun tomt ordskvalder.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Fem milliarder i tap

Post by ramazotti »

GONG ! Runden er over og kombatantene bes finne sitt hjørne for en
pause på 3 minutter !
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

ramazotti wrote:GONG ! Runden er over og kombatantene bes finne sitt hjørne for en
pause på 3 minutter !
Nyt denne i pausen:

[youtube]XbI-fDzUJXI[/youtube]
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Nok en gang Kjetilsk pispråt
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Skålvekt fra Lokalhistoriewiki.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Jeg ser din kilde er dateret 2004. Det vil sige, at teksten højst sandsynligt er skrevet af et afdanket hippiesvin, der har råbt og skreget på barrikaderne i 1968 og røget hash resten af tiden. Den generations "forskning" kan jeg ikke bruge til noget. Jeg taler af erfaring, da de er nogenlunde jævnaldrende med mig. Jeg har altid holdt mig udenfor den slags og ser mig selv som den sidste af 1800-tallets forskere.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Fem milliarder i tap

Post by Kjetil Kvist »

Jørgen Sømod wrote:Jeg ser din kilde er dateret 2004. Det vil sige, at teksten højst sandsynligt er skrevet af et afdanket hippiesvin, der har råbt og skreget på barrikaderne i 1968 og røget hash resten af tiden. Den generations "forskning" kan jeg ikke bruge til noget. Jeg taler af erfaring, da de er nogenlunde jævnaldrende med mig. Jeg har altid holdt mig udenfor den slags og ser mig selv som den sidste af 1800-tallets forskere.
Helt sikkert, Sømod.

Og med en såpass avansert kildekritikk, så er det klinkende klart at det du selv produserer må være helt i forskningsfronten. Hvilken finesse. Hvilken analyse. Hvilken svimlende formuleringsevne. Hvilket selvbilde. Gratulerer.

:lol:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fem milliarder i tap

Post by Jørgen Sømod »

Jeg bemærker, at i din kilde er der kun en eneste henvisning, nemlig til P. Rasmussen: Mål og vægt. - Det er en lille populærbog fra 1967 - på ingen måde et grundlæggende videnskabeligt arbejde.
Locked

Return to “Nyheter”