Oslo Mynthandel auksjon nr. 63 på nett.

Interessante nyheter fra media legges her
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Oslo Mynthandel auksjon nr. 63 på nett.

Post by PCL »

Det er nok brukt som en tommelfinger-regel.
18% salgsprovisjon er jo regelbundet auksjonshonorar (20% i Danmark..?).
Men provisjonen som f.eks. Oslo Mynthandel, THA, Scanfil osv. tar, er vel en ren forretnings-pris som det går an å forhandle om. Utgangspunktet ligger vel på 20%, så kan man sikkert forhandle seg nedover dersom man har særlig attraktive objekter som OMH/THA/Scanfil gjerne vil selge på sin auksjon fremfor at de havner hos de andres.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Oslo Mynthandel auksjon nr. 63 på nett.

Post by Mineline »

Ok ...

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oslo Mynthandel auksjon nr. 63 på nett.

Post by AMO Berg »

Hmmmm... 24 skilling 1767 vurdert 01, er tidligere omsatt på Ahlstrøm 17 vurdert 1/1+. Den må ha levd et sunt liv de siste 30 årene! :wink:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oslo Mynthandel auksjon nr. 63 på nett.

Post by AMO Berg »

Ahlstrøms vurdering er selvsagt alt for streng, men jeg vet ikke om jeg ville gitt denne mer enn 1+/01? Interessant å se såpass store variasjoner i kvalitet, selv om det er fra en periode på over 30 år.

1/3 specien Gianelli på Oslo Mynthandel 63, er tidligere blitt vurdert 1 på samme firmas auksjoner. Skal vi si at "sannheten" ligger et sted midt i mellom? En liten historie følger med denne. Den stammer fra Holger Hedes samling, men Hede kvittet seg med den på 40-tallet (om jeg ikke husker feil), så dette var vel hans dublett.
Post Reply

Return to “Nyheter”