Kineser med ekte mynt

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Kineser med ekte mynt

Post by Olav K »

En kineser ble stoppet i tollen på Gardermoen i morges med nesten kr. 221.000 i norske mynter. Ikke kinakopier dette, men visstnok gangbar norsk skillemynt. Påstått kjøpt for ca, kr. 15.000 i Kina, hvor bankene ikke veksler inn slik mynt. Veksling til annen valuta i Norge ville gi mer enn nok til å dekke flybiletten.
kineser med kr.221,000 i småmynt.jpg
kineser med kr.221,000 i småmynt.jpg (217.4 KiB) Viewed 5616 times
(Foto:NRK/Ntb/Scanpix)
Last edited by Olav K on 09 Feb 2016 16:33, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kineser med ekte mynt

Post by Myge »

Er det noen som har bekreftet at myntene er ekte?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kineser med ekte mynt

Post by Olav K »

Myge wrote:bekreftet at myntene er ekte?
Nei, men hadde jeg skrevet "kineser med uekte mynt" hadde vel ingen giddet å klikke seg inn :?
Dernest, sannsynlighetsvurdering: Om noen skulle lage fabrikk for å produsere falsk norsk mynt - ville de ikke da ha konsentrert seg om "høyvalører" som 10- og 20-kroner? Det er ikke så mye billigere (eller tvert om?) å produsere femmere eller kronestykker - men her var det mange slike også.
Forutsatt at myntene er ekte ( jeg tok forbehold med å skrive "visstnok gangbar") kan jeg ikke se at forbrytelsen er stor. Han skulle antagelig ha deklarert myntene (gått på rødt) når summen oversteg noe (kr. 25.000? - husker ikke og har ikke slått opp) - men det er ikke forbudt å ta med seg norske kontanter inn i Norge. Det blir vel en fortsettelse. Kanskje en ny industri i Europa? ("Jeg kjøper de myntene du ikke fikk brukt i vinterferien/fjordferien/fiskeferien i Norwegen/Norway/Norvége, kurs etter avtale").
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Kineser med ekte mynt

Post by Stig Westerhus »

Har pratet med en som har litt kjennskap til saken.

Myntene er sjekket av Kripos som ikke har funnet avvik som kan tilsi at myntene er uekte.
Om de har foretatt nok tester vet vi ikke da vi ikke har oversikt over hvordan de er undersøkt.
Vedkommende er utvist fra Norge for en periode på 2 år.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kineser med ekte mynt

Post by Kjetil Kvist »

Dette er ekte mynter, og det er heller ikke det første partiet som kommer fra Kina. Mye er satt i sirkulasjon, og mye er innløst av Norges Bank. Partiene kommer via Europa eller direkte fra Kina.

Jeg har snakket med både tollen og politiet på Gardermoen, og de har etter min mening opptrådt unødig tullete.

Historien til mannen er sann. Ja, han kjøper myntene billig i Kina og frakter dem til Norge. I Norge kan de veksles i Norges Bank. Norges Bank er ikke pliktig til å ta imot alt, for eksempel avviser de mynter som er for mye skadd. Da snakker vi bøyde mynter i kvalitet 2. Norges Bank innvilher etter søknad. Det medfører også riktighet at mannen skulle bo hos en venn i fem dager.

Slike partier begynte å dukke opp for mange år siden. Noen mynter kan gå rett i sirkulasjon igjen, mens andre må skrotes en gang for alle.

Hvorfor de dukker opp i Kina? Det skyldes metallgjenvinningsindustrien. Metall i Norge, Danmark og andre europeiske land får bare en grovsortering hos oss. Folk kaster alt mulig slags, og mynter som er mistet i biler og vaskemaskiner blir dumpet inn i svære maskiner som hakker dem opp til mindre bioter. Deretter blir et eksportert til Kina. Der foregår finsorteringen, som gjøres per hånd fordi arbeidskraften koster null og niks.

I Danmark har de mottatt for mer enn 25 mllioner danske kroner. I andre europeiske land mye av det samme.

Det som skjedde her er at han ikke deklarerte beløpet på vei inn i Norge. Det burde han ha gjort, da det er fri flyt av kapital til Norge. Etter å ha snakket med tollen på Gardermoen mistenker jeg dels at de ikke skjønner at mynter er det fri innførsel på, og dels at de ikke har peiling på denne typen virksomhet - som denne kineseren slett ikke er alene om. Istedenfor har de valgt å være mistenksomme og ute etter et scoop. Politiet hadde enda mindre snøring slik jeg forsto dem, og begynte å snakke om mva og toll å "varen".

Mannen fikk en saftg reaksjon. Typisk mister man en del av beløpet når man ikke deklaraerer, og han ble bortvist fra Schengen. Om han fikk med seg myntene eller ikke, fikk jeg ikke helt klart svar på.

La oss si det sånn: Da den kjente artisten Snoop Dogg ble tatt med 8 gram marihuana og et tilsvarende kontantbeløp, så fikk han holde konserten sin - etter å ha betalt boten. Det er forskjell på folk.

Kineseren i dette tilfellet driver en helt legitim og lovlig forretningsvirksomhet, som mange andre reiser han med kontanter for å utnytter forskjellen mellom innkjøpspris og salgspris. At han har fått et sjokk er jeg ikke i tvil om. Kinesisk rettsvesen tilsier jo at man skal bevise sin uskyld, og i møte med et norsk tollvesen som åpenbart har agert på samme måte, godt hjulpet av kunnskapsløse politifolk, har vel gjort at han ikke akkurat føler for en ny norgestur med de første.
Last edited by Kjetil Kvist on 11 Feb 2016 19:35, edited 2 times in total.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kineser med ekte mynt

Post by Kjetil Kvist »

Stig Westerhus wrote:.Vedkommende er utvist fra Norge for en periode på 2 år.
Politiet sa "bortvist" til meg, det er noe annet enn "utvist". Er politiet uklare her?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Kineser med ekte mynt

Post by seuk »

Lignende sager fra Danmark - virker som om myndighederne er lige så bange for kina-forfalskninger som samlerne...
http://localeyes.dk/a06553-3526-uskyldi ... otmoenter/
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kineser med ekte mynt

Post by vivavegas »

Noe nytt i denne eller tilsvarende saker.

Noen spede forsøk på å finne disse pengene fra undertegnede.

Hvis man deklarerer det så er vel innførsel uansett lovlig. Så er det mulig Norges-Bank har en streng tilnærming for å få de vekslet inn. Egentlig utrolig nok. Det er jo fullt lovlige penger som har vært i sirkulasjon.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kineser med ekte mynt

Post by vivavegas »

Det står jo litt ullent her på Norges-Bank. Kom forøvrig ny forskrig fra 01.01.2022, men litt usikker på hva som er nytt.

"Grov uaktsomhet eller forsett anses blant annet å foreligge hvis det er grunn til å anta at skadene har oppstått i forbindelse med kommersiell avfallshåndtering eller annen bevisst manipulering."

Ut i fra det så kan man jo få inntrykk at de ikke veksler inn skadde mynter.
Post Reply

Return to “Nyheter”