Salg fra museene?

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Salg fra museene?

Post by Olav K »

Flere medier har idag brakt nyheten om at det skal vurderes om museer skal gis anledning til å avhende/selge/bytte gjenstander fra sine samlinger. Det er sikkert langt frem, men for mange på dette forum ville salg fra Myntkabinettet være spennende.
Det har skjedd før, kloke bestyrere så ingen grunn til ikke å selge dubletter som var behørig katalogisert og registrert, for derved å skaffe midler til nye innkjøp.
Men etter 2. verdenskrig(?) har det vært slutt, Myntkabinettet som andre museer har hatt en enveis ventil, gjenstander slipper inn, men intet slipper ut.
Myntkabinettet sitter på en betydelig større samling enn det man får se, og jeg er ikke sikker på om alt de har er behørig bestemt, lite publiseres. Riktignok slipper studenter og andre som arbeider med konkrete numismatiske oppgaver til i de lukkede hvelv, men det er en mikroskopisk liten gruppe. Riktignok er et museums oppgave å bevare fortiden for fremtiden, men det er ikke grunn god nok for å skjule fortiden for nåtiden.
Nå er adgang til salg/bytte noe annet enn publisering og tilgang - men - skal de selge/bytte, må de katalogisere slik at man får en oversikt, forhåpentligvis offentlig tilgjengelig, over hva de har.
Når det gjelder middelaldermynt har Elaine Screen (Oxford/Cambridge) gjort en glimrende jobb med sin katalogisering av anglosaksisk mynt ved norske museer, men det gjenstår en tilsvarende øvelse med de tyske (nesten like mange som anglosaksiske). Om noen har holdt orden på de norske siden Skaare skrev sin doktoravhandling vet jeg ikke. Hvordan det så er fatt med seneste middelalder, dansketid og unionstid aner jeg mindre om - men de har ganske meget for å si det mildt, og at det er dubletter blandt disse regner jeg som utvilsomt.
Salg av dubletter vil kunne finansiere hyppigere utstillinger, bedre katalogere/publikasjoner - i det hele gjøre Myntkabinettet mer tilgjengelig for det "vanlige" publikum, kanskje får flere til å interessere seg for numismatiske emner. Og samlermiljøet har ikke vondt av at flere mynter kommer i sirkulasjon. Og kanskje - gjøre det mindre "farlig" å levere en funnet mynt til museet, dersom det ikke lenger har "samletvang" til egne skap.
La oss håpe at det ikke går noe tåpelig partipolitikk i dette, men at alle gode krefter kan samles om at en salgsadgang er god fornuft, som fellesskapet ikke vil tape på om salgsadgangen forvaltes med klokskap.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Salg fra museene?

Post by Arve »

Jeg håper du får rett i din optimisme Olav og at eventuelle midler som kommer inn ved salg går til institusjonen og ikke rett i skattekassa. Men jeg tror dessverre ikke det tar lang tid før FrP kommer med et krav om selvfinansierende museer. Her kan det være store penger å spare på kulturbudsjettene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Nyheter”