Vurderer 50-øringens fremtid

Interessante nyheter fra media legges her
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Vurderer 50-øringens fremtid

Post by Kjetil Kvist »

Vurderer 50-øringens fremtid

"– Den er primært en vekselmynt. Vi ser blant annet at det går store mengder 50-øringer ut fra Norges Bank hvert år, uten at de kommer tilbake slik som andre valører gjør. Dette kan tyde på at de i liten grad sirkulerer som betalingsmiddel"
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by Espen »

best å skynte seg og hamstre femtiøre 2001 m stjerne
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by vivavegas »

Det er klart man en eller annen gang kommer til ett punkt den blir faset ut, men synes Norge er raskt ute både med å skifte ut myntvalører og skifte mynttyper. Mange andre land har jo hatt en mye mer stabil både i valør og mynttype.

I tillegg er det relatvt korte frister (10 år) for å veksle inn utgåtte mynter, mens mange andre land mer eller mindre har en uendelig innvekslingsfrist.

F.eks. Tyskland hadde jo de samme myntene fra kringen fram til Euro. England har jo hatt de samme siden desimalsystemet. Det samme med f.eks. USA.

Man kommer jo i en litt merkelig situasjon at den laveste i Europa er €0,01, £0,01 og $0,01.

Men det sier kanskje også sitt om det norske kostnadsnivået.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by supersamler »

Sverige kutter ut 50-øringen nå.
zaldor
Posts: 159
Joined: 14 Nov 2008 19:10
Location: Larvik

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by zaldor »

Har vært sikker på at dette temaet ville komme opp for alvor. 50-øringen går nok i alle fall inn i sitt siste tiår om ikke så mange måneder. Jeg håper vi beholder den så lenge som mulig. Det er faktisk veldig tidlig å fjerne en så "stor" valør, selv om jeg har full forståelse for konstadene det går til å produsere og bearbeide den. Hvis det også stemmer at den ikke sirkulerer så mye, så er vel egentlig saken ganske klar. Desverre. Det er jo tydelig hvor lite folk flest bryr seg om den. Det er jo nesten ingen som gidder å plukke den opp fra bakken en gang. Bare sånne tullinger som meg.

Har sørget for å skaffe meg en remse ruller med sirkulerte 50-ører og lagt den pent til side for bevaring. Må nok skaffe meg flere også.. Hm. Dette er vel egentlig med til å bidra til at den sirkulerer enda mindre.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by vivavegas »

Var det ikke noen som hadde forsket over den beste valøren....
Husker ikke helt resultatet.

Men kanskje man skal gjøre som Danmark å innføre 2 krone....
Ellers så håper jeg aldri vi får noen 50 kroner (ihvertfall ikke i uoverskuelig fremtid). Synes lommeboken fort kan bli litt tung med disse myntene. Selv om jeg er flink til å bruke småmynt får man jo stadig myntveksel også på store beløp istedenfor sedler.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by Femmern »

Var det ikke for et par år siden snakk om 100 Kr seddelen ikke var så mye i omløp også?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by vemod »

I 1875 var gjennomsnittlig årslønn for en tjenestepike 80 kr. - dvs. ca 22 øre dagen i lønn... Den gangen plukket de nok opp 50-øringen fra bakken!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by MarkusLømo »

vemod wrote:I 1875 var gjennomsnittlig årslønn for en tjenestepike 80 kr. - dvs. ca 22 øre dagen i lønn... Den gangen plukket de nok opp 50-øringen fra bakken!
Jeg siterer deg, jeg, så kan jeg si at jeg vurderer 50-øringens fremtid med vemod.
zaldor
Posts: 159
Joined: 14 Nov 2008 19:10
Location: Larvik

Re: Vurderer 50-øringens fremtid

Post by zaldor »

Kan det stemme? De aller, aller fleste 50-lapper i sirkulasjon virker for meg å være fra 2003 eller 2005. Uansett hadde jeg ikke klaget om det hadde kommet et 50-krone. Jeg kan ikke tenke meg at den dagen det vil skje er langt unna.
Post Reply

Return to “Nyheter”