Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Interessante nyheter fra media legges her
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

"Tror ikke tidene blir dårligere"

For meg som har Thomas Høiland nettauksjoner som den auksjonssiden jeg bruker mest,
og Skanfil som den jeg bruker minst, er det vanskelig å tro på når sistnevntes numismatiske
"ekspert" besvarer kritikken med at den var spennende og morsom, uten videre argumenter eller forklaringer.

Jeg regner ikke meg selv som numismatisk ekspert, og av alle medlemmene på forumet synes jeg personlig det bare er Kjetil og Jørgen Sømod som fortjener den betegnelsen.

Det er vanskelig for meg å forstå at Skanfil valgte å la være å hente inn ekspertise når de hadde muligheten til det for en måned siden, på et tidspunkt hvor de antagelig gikk svangre med tanken på å overta Høiland, og valgte å fortsette med sin inneværende såkalte "ekspertise", bestående av en person som har kjøpt svenske tokroner i troen på at de er norske, og en person som synes 20 kroner med stjerne og dårlige kinesiske forfalskninger er blant de mest spennende områdene i numismatikken.

Det kan kanskje synes noe strengt og uforskammet med å komme med kritikk i den grad jeg gjør nå, men Skanfils utsendte medarbeider har tidsnok brukt dette forumet til å reklamere for auksjonssiden, så jeg føler det er berettiget å bringe litt balanse inn i hans fremstilling.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

Myge wrote:Overgang til nye datasystemer tar alltid noe tid. Det kan hende du er en av de som kan ha forstått hva som sannsynligvis kommer til å skje, så jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for. Svessisen og Kvist vil nok ha en god kommentar på lur uansett tror jeg, men noe oppkjøp av Samlerhuset tror jeg ikke vi får se. :wink:

Jeg sitter nok på en del svar på mange spørsmål, men kan ikke skrive disse her på forumet enda. Det vil komme informasjon på våre sider også. Ettersom jeg sitter på innsiden av auksjonsbransjen, får jeg selvsagt et litt annet innblikk enn synserne som sitter på utsiden uten å vite om alle brikkene i dette puslespillet. Jeg tror fremtiden for nettauksjoner blir spennende, og er selv spent på hvordan dette ser ut om bare noen få måneder.

Til de utålmodige, vent, og dere vil få svar.

Myge

"Synserne" - er det "kundene" du mener?
Jeg er Thomas Høiland kunde, og har lagt igjen tusenvis av kroner i den bedriften.
Jeg har alltid vært fornøyd, og for meg er det et tap at en så god auksjonsside overtas av folk som etter min mening ikke har de nødvendige kvalifikasjonene.

Det er foreløpig lite som tyder på at jeg som kunde kommer til å følge med på lasset.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er nok en som har lagt igjen mindre hos T. Høiland og mer hos Skanfil. Årsaken til det er enkel: Det tar meg stort sett bare et par uker før jeg har videresolgt materiale jeg har kjøpt hos Skanfil.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

Svessien, til nå har jeg lest dine innlegg med interesse. Men å synke til lavmål som du gjør nå skitner til debatten. Jeg vet ikke helt hvem du snakker om som kjøper svenske 2 kronor som norske, ei heller hva du tenker på med 20 kr 2001 m/stj og kinesiske forfalskninger. Hvis våre sider i tillegg er de du bruker minst, så synes jeg du skulle prøve å bruke dem litt mer, og se om du liker dem bedre da.

Grunnet personhensyn kan ikke jeg her skrive hvorfor vi ikke ansetter folk vi har hatt inne til intervju, men det skortet ikke på kunnskap og iver. Jeg er sjelden uenig i de tingene du og Kjetil har skrevet tidligere, men en må prøve å holde kritikken på et litt høyere nivå enn å slenge ut slike kommentarer. De faller på sin egen urimelighet.

Håper det bare er kvelden og helga som gjør at slike kommentarer kommer inn her.

Myge
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror heller ikke du skal avfeie kritikken så enkelt, Myge. Mye av det som blir nevnt her er alvorlig. Blant annet har svessien pekt på at dere ikke sorterer godt nok i lot's med antikke mynter. De to amerikanske gullmyntene på siste auksjon er også alvorlig. Dersom Skanfil fortsetter i det sporet så lover ikke det godt, uansett hvor store dere blir.

At nettauksjoner blir viktige i framtida er ikke en særlig oppsiktsvekkende spådom. Jeg spådde det same i 1997, men den gang trodde mange mynthandlere at nettet ikke var kommet for å bli. En større norsk mynthandler sa at "ingen ville kjøpe en 0-mynt på nettauksjon". En annen trodde ikke på det i det hele tatt, og butikken er lagt ned for lengst. (Da jeg sa at det å bestille flybilletter på nettet også kom til å bli stort i framtida, så trodde han ikke på det heller, men det er en annen historie).

Jeg er snart klar med en ny spådom, men jeg må flikke litt mer på den. Kjernen er at jeg tror 90% av norske mynthandlere har lagt opp innen 10 år. Det går delvis på at samlermønsteret fortsetter å endre seg, og at seriøse samlere blir mer opptatt av personlig service.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

Jeg forventer ikke at du som representant for Skanfil skal forklare hvorfor dere ansetter som dere gjør.

Jeg forventer at du som representant for Skanfils angivelige numismatiske ekspertise kan besvare og forklare noe av kritikken som har kommet fram her. Det gjør du ikke, i stedet poster du en :lol: og sier det var spennende å lese.

Med tanke på de som la mynter til verdi av mange hundre tusen kroner i hendene deres, fordi de trodde på at dere kunne gi dem det de betalte for, kjenner jeg at jeg blir provosert. Du sier jeg skitner til debatten, men du debatterer ikke engang - du reklamerer jo bare.

Hvorfor la dere ut en 100 000 kroners mynt til 750,- pluss salær?
Hvorfor la dere ut en Mikke Mus 20$ kopi til 3000 kroner pluss salær?
Hvorfor skiller dere ikke ekte mynter fra falske?
Hvorfor vet dere ikke hva slags metall medaljene dere selger er laget av - og hvis dere ikke vet det, hvorfor satser dere på at det nok er det dyreste metallet det kan se ut som?
Hvorfor viser du ikke din numismatiske ekspertise på dette forumet i større grad? Du har valgt å representere Skanfil fra dag 1 her, da representerer du dem hele tiden, og du sier selv at du lager beskrivelsen på så mye som halvparten av myntauksjonene?

Jeg skjønner ikke at du har nerver til å ignorere den saklige kritikken, og samtidig si at jeg skitner til debatten.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by vivavegas »

Forhåpentligvis så vil man da merke lite/ingen forskjell. Dvs. at thauctions.com blir videreført, evnt. at det får en egen ny internettside. Muligens vil de også fortsette med det samme personell og opplegg på auksjonstjenesten.

Kritikk og innspill ifht. Skanfil har vi jo også hatt tidligere (bl.a. fra meg) spesielt ifht. de 40% som man har i total provisjon. På den annen side så kan det vel virke som om det er betydelige kostnader til nettopp å kjøre slike auksjoner. Var det ikke slik at det var derfor nettopp Oslo Mynthandel fikk nye investorer, dvs. pga. at de var i økonomisk krise slik at tom. med 40% provisjon så er det tydeligvis noen som sliter.

Medarbeiderne i Skanfil er forøvrig presentert her (dog ikke med bilde)....
http://www.skanfil.no/info.aspx?id=46

Hadde vært artig (for konkurransens skyld) hvis Numisma hadde satset litt mer på auction.no og sine egne internettauksjoner. De har jo 20% provisjon ifht. 40% provisjon.

Men auction.no er vel ikke en veldig god auksjonstjeneste føler ihvertfall jeg. Relativt lite brukervennlig og delvis "ødelagt" av auksjoner som blir repetert i det uendelige.

Forøvrig synes jeg også at jeg ser slike tendenser på QXL. De har vel en slik maksgrense nå for hva man kan bli fakturert i løpet av ett år og når man når den grensen så kan man pøse på i det uendelige med auksjoner og håpe på at noen lar seg "lure" til høye utropspriser.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by vivavegas »

Nå ble det muligens mye kritikk her mot Skanfil.
Men det er til orientering også endel innlegg på bl.a. frankering.com som også har noe av den samme kritikken som her er nevnt.

Men igjen dette er på mange områder som jeg ikke har noen konkret ekspertise på. Trur nok også at man uansett må regne med endel feil. Kanskje det er volumet som har gjort at Skanfil har fått slike feil i det siste!!! De hadde vel på sitt meste oppimot 10.000 auksjoner.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by vivavegas »

En annen ting Myge.
All respekt for deg, men nå som de har kommet såpass mye kritikk så trur jeg nok at det på ett eller annet tidspunkt (og da snakker jeg ikke om akkurat denne helgen eller til uken) kanskje kunne være greit med ett slags tilsvar/svar fra lederen(e) i Skanfil.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

SAS - auction.no - er forholdsvis gammel. Den har vært omtrent uendret i mer enn ti år, men den gang den ble lansert var den en sann skatteøy. Jeg har kjøpt mynter gjennom auction.no til priser jeg ikke kan drømme om idag, og jeg har solgt dubletter for gode priser der. I forhold til QXL er det et bra alternativ. Det koster ingenting å selge noe der. De har også en veldig grei og enkel praksis for å sikre kvaliteten på objektene. Falske mynter blir fjernet umiddelbart, og helt uten diskusjon. Svindlere og banditter blir utestengt uten videre dikedarer. Det er service vi ikke ser på QXL.

Det er egentlig synd auction.no har falt litt gjennom de siste årene. Noen mer genuin samlerrettet auksjonsside får vi ikke i Norge.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Kjetil Kvist »

vivavegas wrote:Kanskje det er volumet som har gjort at Skanfil har fått slike feil i det siste!!!.
Nei, ankepunktene mot Skanfil går på auksjoner gjennom flere år.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by Myge »

svessien wrote:
Hvorfor la dere ut en 100 000 kroners mynt til 750,- pluss salær?

Min feil, jeg gjorde en stor tabbe, og inrømmer det. Har besøkt flere eksperter, f.eks. Peter hos TH, blitt kurset, og kan nå i større grad enn før klasifisere og prissette resten av dem.

Hvorfor la dere ut en Mikke Mus 20$ kopi til 3000 kroner pluss salær?

Vi fikk ikke mynten fra et Mikke Musblad, men fra en innleverer som mente denne var ekte. Der tok vi feil, noe vi ble gjort oppmerksomme på. Utfallet kunne vært mye værre, og vi takker for den hjelpen vi fikk med denne mynten.

Hvorfor skiller dere ikke ekte mynter fra falske?

Til det kan jeg ikke svare annet enn at her får vi mer og mer kompetanse, og forsøker å luke ut så mange som mulig. Sitter med svært mange gode forfalskninger nå, som er svært vanskelige å skille fra ekte. Disse kommer aldri ut på markedet fra meg.

Hvorfor vet dere ikke hva slags metall medaljene dere selger er laget av - og hvis dere ikke vet det, hvorfor satser dere på at det nok er det dyreste metallet det kan se ut som?

Denne saken kjenner ikke jeg til, så jeg kan ikke si noe her. Men vi spekulerer ikke i at en medalje aller helst er den dyreste når vi setter den opp.

Hvorfor viser du ikke din numismatiske ekspertise på dette forumet i større grad?

På dette forumet er jeg både Skanfilansatt og privatpersonen Eirik Myge. Jeg er mye her på forumet for å lese interessante innlegg for å lære mest mulig.
Du har valgt å representere Skanfil fra dag 1 her, da representerer du dem hele tiden, og du sier selv at du lager beskrivelsen på så mye som halvparten av myntauksjonene?

Dette blir feil, jeg representerer meg selv og Skanfil. Hva jeg personlig er mest interessert i er ikke nødvendigvis det Skanfil er mest interessert i. Det tror jeg de fleste på et slikt forum klarer skille.

Jeg skjønner ikke at du har nerver til å ignorere den saklige kritikken, og samtidig si at jeg skitner til debatten.

Jeg ignorerer den overhode ikke, jeg tar det til etteretning, ellers hadde jeg ikke giddet sitte sent en fredags kveld og "pratet" med deg på et forum på nettet. Men jeg tror fortsatt de fleste finner våre auksjoner som gode og trygge. Vi har holdt på i 32 år, og det kunne vi neppe gjort om vi ikke var seriøse.
Ang tilsvar fra mine sjefer, så vet jeg ikke om et nettforum er det rette stedet. Dette er et forum jeg privat har deltatt i, og de meningene jeg har kommet med og kommentarer har vært mine, og ikke Skanfil sine.

Mvh
Myge
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by vivavegas »

Nå svarte du jo på de fleste/alle spørsmålene her slik at ett tilsvar sånn sett er mindre viktig.

Synes også det har vært rimelig klart at du jobber i Skanfil og ikke har lagt skjul på dette og har personlig ikke hatt noen problemer med å skille dette.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

Nå har jeg brukt 5 minutter på Skanfils auksjonssider.
Jeg har plukket ut noen eksempler på at disse auksjonene skiller seg vesentlig fra Th Høiland auksjoner med tanke på hvilken informasjon potensielle kjøpere får. Jeg vurderer kvaliteten på informasjonen man får på nettauksjoner som helt vesentlig i forhold til å handle. Jeg vil tro det er noe av dette Skanfils 40% provisjon rettferdiggjøres med.

Skanfilauskjon: Alexander den store tetradrakme, utrop 3000 kroner:
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/544137
Ingen referanse til myntlitteratur, myntsted eller tidspunkt for utmynting.
Dersom en kompetent samler ønsket å finne dette ut, kunne han funnet det ut ved å studere reversen.
Det er ikke bilde av reversen.

Skanfilauksjon: FN 50 år, sett utgitt av Samlerhuset:
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/540534
Beskrivelse: "flotte proof sølvmynter fra hele verden til minne om FN sitt 50-års jubileum. Totalt 24 stk."
Skanfils numismatikere har tydeligvis ingenting imot Samlerhusets produkter så lenge de selger dem selv. Vi får ikke oppgitt om myntene har pålydende verdi eller ikke, og det synes ikke på bildet. De som har holdt på noen år, vet jo at Samlerhuset tidsnok har utgitt "mynter" uten pålydende verdi. Om disse er blant dem, lar Skanfil være uklart.

Skanfilauksjon: FN 50 år fra samlerhuset igjen:
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/540536
Her er det mynter fra "hele verden", dvs noen land i verden, men vi vet ikke hvilke. Det er 14 mynter, med dubletter også, vi vet ikke hvilke, eller hvor mange. Vi vet ikke om myntene har pålydende verdi, men de er visst av sølv. Vi vet ikke hvor mye sølv, eller hva de veier.
Derimot vet vi at de ligger i kapsel, men ikke i skrin. Det fremgår av både beskrivelsen og bildet.

Skanfilauksjon: 12 Skilling 1852
http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/556897
Godt bilde av både advers og revers, kvalitetsangivelse 1/1-.
Det betyr at mynten vurderes bedre enn 1-.
Lurer på om Th Høiland auksjoner hadde vært enige i det?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Endringer i virksomheten Thomas Høiland Auktioner A/S

Post by svessien »

Etter å ha sett gjennom avdelingen for norske mynter, synes jeg det er rettferdig å legge til at jeg synes kvaliteten på disse auksjonene er vesentlig bedre enn resten.

Jeg synes det sier noe om at Skanfil kan lage gode auksjoner, så fremt de har kompetanse på det de selger.

Takker Myge for seriøse og ærlige svar på spørsmålene mine.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Nyheter”