Søkesteder i Vestfold

Post Reply
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Søkesteder i Vestfold

Post by Snøhvit »

Jeg føler en viss anonymitetsfaktor blant søkere som sier "en park i åsgårdstrand", "en skole i Bergen", "en strand i Oslo" og jeg lurer på hvorfor. Selv syntes jeg det er svært interessant å vite hvilke steder som nylig er gjennomsøkt, da jeg har kastet bort mange timer på steder som har vært nettop det. Har vært ute i tre uker nå og har valgt meg disse stedene for å bli litt kjent med søkeren. Greit å få repetert forskjellige signaler til de sitter. Jeg legger ut søkesteder jeg har vært på og ting jeg har funnet, jeg skal begynne å loggføre bedre nå når jeg kommer skikkelig i gang så eventuelle funn blir mer detaljerte. Det har vært mye kløn i oppstarten nå i år, og jeg husker ikke hva som ble funnet eksakt hvor av mynter og slikt. Håper dere syntes det er interessant å få vite hvor jeg har vært og hva jeg har funnet, av to grunner: Dere slipper å kaste bort timer på et allerede gjennomsøkt sted og dere kan lære av mine erfaringer. Jeg er helt ny i dette og skjønner at de gode funnene ikke er gjort i en skolegård, men jeg valgte allikevel å begynne her, før jeg leter på mer historiske plasser. Dessuten, syntes jeg det er svært vanskelig å ringe til en grunneier å spørre om tillatelse.
Jeg har egentlig et svært ambivalent forhold til hele søkeren, da jeg føler meg som en type "superengasjert boms".

Håper også dere deler erfaringer og tipser om steder som er godt gjennomsøkt.

Her følger mine søkesteder de tre siste ukene:

Fotballbanen ved Ramnes barneskole: 6 ringer, 2 av 925s, 3 juggel og en usikker.
Mye mynt, norske og utenlandske. 100% fullført.

Dulpen i Holmestrand: Ufattelig mye søppel, fant noe mynt, men ga opp grunnet ekstremt mange ustabile signaler. Viste seg i ettertid at dulpen ble fyllt med fyllmasse full av søppel. Ser på stedet som fullført.

Feskjær: En ring, litt mynt, et par solbriller. Ikke fullført, var der ca en time.

Sandsletta: Garantert saumfart fra før, minimalt med signaler og 2 mynter på en time.

Fotballbane og volleyballbane ved Revetal ungdomsskole: Mye mynt, fra 40- tallet til i dag. 100% fullført.

Gamle lærerhøgskolen på Eik (der hvor skateplassen var på begynnelsen av 90-tallet): Noe myntfunn, mye søppel, fullført.

Kjelle ungdomsskole (nedlagt og skal snart jevnes med jorden for å bli boligtomter) mye gammel mynt- eldste fra carl johans tid, men ikke mulig å tidfeste, fullført.

Gamle Eik skole, minimalt med funn, fullført.

Granly skole, minimalt med funn, lite søkeområde, fullført.

Nye Eik skole, ingen funn, lite søkeområde, fullført.

Gressbanen på eik (rundt alle banene ved eikhallen) Mye mynt, fullført.

Fjærholmen, ingen funn, fullført.

Munkholmen, mye mynt, 2 ringer og et armbånd i sølv.

Messeområde- null funn.

Hvittensand i Larvik, et par solbriller, noe mynt, fullført. Sannsynlig at det har vært folk der fra før, men sanden endrer seg betraktelig og ofte siden den ligger ved utløpet av Lågen. Ser allikevel på denne som fullført, da det blir litt langt dit.

Har i tillegg notert meg at de største strendene som Skallevold, Ringshaug, Rosanesparken o.l. er tomme for funn. Mye aktivitet på nøtterøsiden. I tillegg, så virker det som om alle steder relatert til andre verdenskrig på Nøtterøy og Tjøme er totalt saumfart.
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Re: Søkesteder i Vestfold

Post by Snøhvit »

Torødstranden- en sølvring, ellers nada, ikke en mynt en gang.

Feskjær- lite funn, fullført.

Karlsvika, Ringshaug, Skallevold og Rosanes er nå bekreftet tomme, jeg fant iallefall ikke noe av betydning.

Vollane på Karljohansvern, masse funn, et 100-talls mynter, klokke, sølvring, masse kuler og patroner, et knippe med tags jeg ikke vet hva er, en gulløredobb, kompass muligens i sølv- gammelt m.m. Fullført etter 3 dager. Ellers kan jeg nevne at resten av karljohansvern ser ut til å være gjennomsøkt. Festningsverk.no har lagt ut masse funn, samt info om andre som har vært der flere ganger.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Søkesteder i Vestfold

Post by ramazotti »

Meld deg inn i NMF. Masse info,selv om du ikke ønsker å betale for tjenester på nettet.
Foreningsturer,tips og triks osv....sånn som samkjøring til gode søkeplasser.
Kontigenten inntjent på en liten tur over fjorden !
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Søkesteder i Vestfold

Post by bingo »

Det har vært gjort store funn i Sandefjord den siste uka. Her har metallsøkere fra hele landet vært med å søke etter vikingspor ved Gokstadhaugen.
http://www.sb.no/nyheter/vi-kan-med-sik ... -1.7234183
Post Reply

Return to “Metallsøking”