Metallsøkere

User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

vemod wrote:Jeg lurer kort og greit på om det finnes noen heraldikere og våpenskjoldfetisjister her, da mine nettsøk ikke fører fram.

Mål: 5 x 6 cm. Vekt: 5 gram. Utstanset/"brakteatpreget".

Det er funnet på historisk grunn, med godt dokumenterte aktiviteter fra både 1808, 1814 og 1905. Umiddelbart har jeg ingen tro på at dette kan ha ligget i jorda i minimum 100 år - og har derfor en mistanke om at det kan være et moderne "tullemerke". Området har med ujevne mellomrom tiltrukket seg mennesker, som tar sin historie svært alvorlig - og ikke overlater noe til tilfeldighetene hva mundering og uniformering angår....

Lier.jpg
Joda, det er inspirerende at nøttene ikke lar seg knekke med en gang. Du verden hvor mye man ikke vet. Følgende imponerende informasjon er mottatt av Tom S. Vadholm i Norsk Heraldisk Forening:

"Fyrstedømmet og slekten Waldeck og områder eller slekter i tilknytning til Waldeck i Tyskland bruker ganske riktig i gull en åtteoddet (unntaksvis seksoddet) svart stjerne i udelt våpen eller som felt i våpen. Men for øvrig kan jo åtteoddede stjerner også forekomme i andre land. Toreid-slekten (og agnatiske etterkommere med navn Sagen og Halbo) bruker jo en åtteoddet stjerne i udelt våpen, og flere norske slekter bruker det som eller i hjelmtegn. Den svenske adelsslekten von Ungern-Sternberg bruker som hjerteskjold i rødt en åtteoddet gull stjerne. Hovedskjoldet er kvadrert med 1o og 4o i blått i fire rader av tre motiv plasserte 9 seksoddede stjerner og 3 liljer hvor liljene erstatter de ytterste stjernene i 2. rad og midterste stjerne i 3. rad, allt av gull, og 2o og 3o i gull en rød rose, kanskje slekten Roos af Hjelmsäter (Sudreim-slekten fra Sørum)...."

"...Ellers forekommer åtteoddede stjerner hos en rekke utenlandske familier som i England visstnok; Burchardt, Celers, Gelbart, Hobart, Ker of Sesfuirde, Longbow, Macc Fádáin, del Mare, de Nedham og de Verron og i andre land som Borowska, Cassador, Desplà, Roquer og Ubach. Det brukes også i militære merker i bl.a. Storbritannia og USA, som oftes for å representere noe som består av åtte av ett eller annet. I tillegg til kenguruen er den åtteoddede stjerne også et kjent symbol for Australia...."

"...Det som er sikkert er imidlertid at det er et ordinært adelsvåpen. Det ser man på kronen. Det naturlige ville imidlertid være at det var et dansk-norsk eller et svensk, men jeg finner det hverken i Knud Pranges ”Heraldisk nøgle til Nyt dansk adelslexikon” eller i Jan Ranekes ”Svensk adelsheraldik”. (Heller ikke Herman L. Løvenskiolds ”Heraldisk nøkkel” som omfatter norske våpen fra arkivenes seglsamlinger.) Både i Danmark-Norge og i Sverige hadde man også utenlandske offiserer, særlig tyske, men i Sverige også noen skotske. Jeg har ingen heraldisk nøkkel til disse landene...."

"... Blasoneringen av våpenet (med stjerne i 1. felt) blir: Kvadrert, 1o i sølv? en svart? åtteoddet stjerne, 2o i gull? tre røde venstreskråbjelker (kontraskråbjelker), 3o i gull? tre røde bjelker og 4o i sølv? 2 (røde?) ankerkors stilt i venstreskrå (kontraskrå) rekke.
Tønnehjelm hvorpå en gull? adelskrone. Bortsett fra de røde (loddrett skraverte) bjelkene er tinkturene (farger og metaller) umulig å bestemme fra bildene.(I Waldeck-slekten forekommer også ankerkors (i sølv et rødt fra Pyrmont).)...."

User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Metallsøkere

Post by Trond i California »

Hadde gledet meg til aa bruke metall detektoren min paa ferien min i Norge (3 uker). Det var desverre magert utbytte etter aa ha lett paa Vestlandet i bygder og grender. Beste fangsten var en slitt 1 Skilling 1771 i kvalitet 2, som paa toppen ble stjaalet fra bagasjen min paa returen til USA. Jeg er misunnelig paa de av dere som poster bilder av fantastiske myntfunn med detektor...

Skal proeve igjen paa neste tur til Norge i oktober....Ferien foroevrig var utmerket med sykling paa Rallarvegen Finse-Flaam, fjellvandring fra Melfjell-Ulvik, bryllup i Hardanger, langt opphold paa Tysnes og gjensyn med Preikestolen (30 aar siden sist besoek der)...
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Her er et artig funn. Skospenne i tinn,med en liten sølvskilling fastgrodd der den en gang ble
plassert av han som eide skoen.Jeg var ikke klar over at det er en gammel skikk
å plassere en sølvmynt under spenna på bunadskoen før min bror fortalte meg det.
02 09 11 030.jpg
02 09 11 030.jpg (83.14 KiB) Viewed 3586 times
02 09 11 057.jpg
02 09 11 057.jpg (92.34 KiB) Viewed 3586 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Slik ser den ut etter litt vask i zalovann.Kongen er Christian,mynten er preget på
Kongsberg,en gang etter 1688...
02 09 11 070.jpg
02 09 11 070.jpg (150.57 KiB) Viewed 3574 times
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Metallsøkere

Post by Jørgen Sømod »

Nu behøver spændet jo ikke at være lige så gammelt som mønten. Jeg husker fra en gang i 1970'erne, at det en kort tid var mode på skoene at anbringe en 10 øre på samme måde. En sådan møntanbringelse fra ældre tid, har jeg aldrig hørt om.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Mynten er uten tvil sirkulert,og over en lengre periode. Jeg antar den har
blitt plassert under spenna en gang rundt 1700-1710.
Det var artig å finne spenna,og mer moro å se det satt en liten 2-skilling under
leira.
Jeg ender nok opp med å lirke den ut for å se årstallet ,men den skall tilbake
på plassen sin,der den hører hjemme.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Metallsøkere

Post by Myge »

To ting. Alex R, din ligger nedpakket i bilen nå, dette har tatt alt for lang tid, og alt er min feil, jeg beklager.

Den andre tingen : Denne fant jeg i går når jeg var ute med detektor :
296222_10150343511742793_610087792_8643844_104818687_n.jpg
296222_10150343511742793_610087792_8643844_104818687_n.jpg (71.09 KiB) Viewed 3445 times
Noen som vil gjette hva det er? :) Jeg vet.

Og ja, den småskjeggete fjotten er meg. Spander kaffe på ham neste gang du ser ham.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Metallsøkere

Post by kråkerøy »

Kan minne om et vektlodd fra middelalderen / ca 1400

Evt en liten lekehest. :lol:

Morsomt funn som nok museer er interessert i.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Metallsøkere

Post by vemod »

Haha! Jeg minnes en annen (ikke aktiv) forumdeltager hvis tommelfinger var med på alle bilder. Her får vi hele personen!

Det er nok en vekthest, ja. Spennende funn!!!

Du finner et par eksempler lenger ned på sida her:

http://www.vikingtid.net/side%205.htm
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Metallsøkere

Post by Myge »

Jeg syntes det var viktig å ha med alle detaljer i bildet, slik som meg selv.

Av andre funn er det funnet 50 øre 1880 i kv. 1/1+, men med småskader, gullring fra en gang på 15-1700-tallet, en god del bronsefragmenter, lusekam, mange muskedunderkuler, skillingsmynter, sølvknapper samt mye mye mer. Ble funnet et vektlodd til formet som midgardsormen. På tre dager tror jeg vi hadde nærmere 50 forskjellige funn. Av skrot tror jeg jeg hadde en bruskork, to spiker og en jernplate, ellers så og si ingenting skrot i bakken. Så vi har funnet et drømmested. Nå er sessongen nok slutt for min del, men neste år... vel, da poster jeg forhåpentligvis noen lignende bilder :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Metallsøkere

Post by kråketoppen »

Hvor er drømmestedet igjen, beskriv gjerne nærmere. :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Metallsøkere

Post by Myge »

Det er en time fra Haugesund. ;)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Metallsøkere

Post by Stig Westerhus »

Myge wrote:Det er en time fra Haugesund. ;)
Med båt?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Metallsøkere

Post by Alex R »

Myge wrote:To ting. Alex R, din ligger nedpakket i bilen nå, dette har tatt alt for lang tid, og alt er min feil, jeg beklager.

Den andre tingen : Denne fant jeg i går når jeg var ute med detektor :
296222_10150343511742793_610087792_8643844_104818687_n.jpg
Noen som vil gjette hva det er? :) Jeg vet.

Og ja, den småskjeggete fjotten er meg. Spander kaffe på ham neste gang du ser ham.

Supert, jeg får kanskje testet den halloweenhelga da, om det ikke er for surt ute.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Metallsøkere

Post by rega65 »

Myge wrote:Det er en time fra Haugesund. ;)
Er det i EØS området(etne ølen sveio) :roll: :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Metallsøking”