Metallsøkere

Post Reply
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Metallsøkere

Post by Myge »

Mine detektorturer kommer her, litt etter litt. Skal ut om ikke så lenge tenkte jeg:

http://detektortur.blogspot.com/
runli
Posts: 9
Joined: 20 May 2009 18:40

Re: Metallsøkere

Post by runli »

Spennende og se hva dere har funnet!
Får jo lyst til og begynne selv etter og ha lest denne tråden.

Hvilken søker kan anbefales til en nybegynner med lite penger?
X-Terra 305 frister, prisen er litt høy for min del, men begynner jeg og spare nå så har jeg sikkert råd til den eller en bedre når neste sesong kommer! :lol:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Minelab er et godt alternativ for en rimelig penge.Jeg har kommet etter dyre søkere,og likevel funnet
bra med mynt. Dyre søkere er sikkert mere dyptgående,men det tar tid å grave også !!

Du finner greit mynter ned til 15 -20 cm. Går du på dyrket mark,hjelper bonden deg med graving,han endevender
jorda et par ganger hvert år. Du kan søke år på år på samme jorde,det dukker opp nye funn hver sesong.
Geirs1
Posts: 4
Joined: 24 Aug 2008 11:14

Re: Metallsøkere

Post by Geirs1 »

Et tips til interesserte og nybegynnere. Masse informative videoer på youtube. Viser både funn samt detaljerte demonstrasjoner av forskjellige detektorer. Lurt å sjekke litt her før et valg tas. Nyttig og moro!!
Medlem av norsk numismatisk forening
santander
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2009 00:25
Location: Oslo

Re: Metallsøkere

Post by santander »

runli wrote: Hvilken søker kan anbefales til en nybegynner med lite penger?
Fisher F2 til ca. kr. 2500 er en god nybegynnermodell som gir mye for pengene, men om du har råd så vil jeg anbefale Fisher F5 til ca. kr. 5000. Du får da en toppmodell metalldetektor til mellomklassepris. Den har alle de viktigste funksjonene til toppmodellene og den kan brukes til alt fra myntsøking, til meteoritt-, mineral- og gullsøking.

Selv bruker jeg toppmodellen Fisher F75 med 5" DD søkehode (går mest på strender og områder med høy konsentrasjon av søppel) og kan anbefale dette for de som har råd og som vet at dette er en hobby de vil satse på.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

Image

dagens funn.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Metallsøkere

Post by ramazotti »

Her er det jo både smykker og mynt ! Jeg har en plass hvor jeg finner slikt,og det er en nedlagt
ungdomsskole. De fleste funnene er ikke veldig spennende,men gangbare 10 og 20-kroninger
holder til batterier for hele sesongen.
Hva er den som er bøyd ? Ser litt eldre ut enn de andre.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Metallsøkere

Post by Espen »

en tiøre, den har sikkert fått oppleve en gressklippers vrede en eller annen gang i tiden.

Hobbyen betaler seg selv ja, det er sikkert og visst, jeg konverterte nettop all gangbar mynt jeg hadde til 4 Kookaburraer.

*edit* post 666 :evil: :twisted: :evil: :twisted:
razorhoof
Posts: 1
Joined: 03 Sep 2009 14:07

Re: Metallsøkere

Post by razorhoof »

Hei alle sammen!
Jeg er en ny bruker på dette forumet som synes dette med metallsøking virker spennende.
Jeg lurer på om det er lov å gå med metallsøker i parkene i oslo,da med tanke på at men graver huller å slikt? Jeg er klar over at man må passe seg for fornminner å at man må spørre grunneier om tillatelse.
Er det noen som vet om noen gode plasser i Oslo området for en nybegynner?
kjetillund
Posts: 25
Joined: 18 Aug 2009 12:16

Re: Metallsøkere

Post by kjetillund »

razorhoof wrote:Hei alle sammen!
Jeg er en ny bruker på dette forumet som synes dette med metallsøking virker spennende.
Jeg lurer på om det er lov å gå med metallsøker i parkene i oslo,da med tanke på at men graver huller å slikt? Jeg er klar over at man må passe seg for fornminner å at man må spørre grunneier om tillatelse.
Er det noen som vet om noen gode plasser i Oslo området for en nybegynner?
Du må vel søke Oslo kommune, som grunneier, om tillatelse. Tviler på at de gir deg lov til å grave rundt i parkene.. Men sender du en søknad hvor du forklarer at du har kjennskap til evt. lovverk om funn, kan de gi deg lov. (kommuner gir ut tillatelse til mye de ikke vet hva er)

Helga for 2 uker siden var det en kar som gikk med metallsøker rundt i byparken i Drammen. Da rykket politiet ut pga telefoner. Det viste seg at han hadde fått lov av kommunen, i følge mannen selv. Vet ikke hva mer som skjedde med den saken. Tror nok politiet i Oslo får noen telefoner fra eldre mennesker og, om du begynner å fly rundt i Vigelandsparken med metallsøker. ( sikkert noen eldre som tror du søker etter bomber o.l....)

Er ikke så kjent i Oslo, men tenk over hvor folk drar når det er fint vær om sommeren. Hvor gikk folk før i tiden for å feire st.hans o.l.

Høsten er jo og en fin tid å søke på. Lite folk og lite vegetasjon...
Myntkongen
Posts: 40
Joined: 09 Feb 2009 19:05

Re: Metallsøkere

Post by Myntkongen »

Har akkurat kjøpt 2 stk. av den splitter nye toppmodellen til Whites. Den koster 16.000,- pluss nødvendig tilleggsutstyr.......Tok en rask tur på stranda der andre hadde gått før meg og fant 26kr. og seksti øre. Er nok ikke utlært før det har gått 2 år med aktiv bruk......
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Metallsøkere

Post by kråkerøy »

Myntkongen wrote:Har akkurat kjøpt 2 stk. av den splitter nye toppmodellen til Whites. Den koster 16.000,- pluss nødvendig tilleggsutstyr.......Tok en rask tur på stranda der andre hadde gått før meg og fant 26kr. og seksti øre. Er nok ikke utlært før det har gått 2 år med aktiv bruk......

En til hver hånd?

utrolig morsomt og spennende å gå med detektor.
Tiden går veldig fort når man er ute synes jeg. Har dessverre fått alt for lite tid til å bruke detektor de siste par åra.
Har også selv funnet en god del vekslemynt (Nok til å betale et avdrag på min :D ), samt et par ringer, munnladningskuler og noe sliten mynt. Den eldste 1 sk 1771. Rimelig sliten !!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Metallsøkere

Post by vivavegas »

Helga for 2 uker siden var det en kar som gikk med metallsøker rundt i byparken i Drammen. Da rykket politiet ut pga telefoner. Det viste seg at han hadde fått lov av kommunen, i følge mannen selv. Vet ikke hva mer som skjedde med den saken. Tror nok politiet i Oslo får noen telefoner fra eldre mennesker og, om du begynner å fly rundt i Vigelandsparken med metallsøker. ( sikkert noen eldre som tror du søker etter bomber o.l....)

Er ikke så kjent i Oslo, men tenk over hvor folk drar når det er fint vær om sommeren. Hvor gikk folk før i tiden for å feire st.hans o.l.

Høsten er jo og en fin tid å søke på. Lite folk og lite vegetasjon...
*********************************************
Har det stått om det i Drammens Tidende. Har gått meg hus forbi. Jeg har forøvrig gått masse i parker. Både i Oslo og Drammen og aldi søkt om tillatelse. Men det er nok litt omdiskutert, men i prinsippet kan man jo søke på statlig, kommunal og fylkeskommunal grunn uten tillatelse. Jeg har imidlertid bestandig vært ekstra forsiktig med å ikke skade gresset slik at det er nok neppe noe for en nybegynner siden man helst skal grave minst mulig og at det er viktig at man f.eks. bruker probe.

Men må nok også være forberedt på negative kommentarer ihft. at man ødelegger parken, men jeg pleier som regel å si at jeg er ekstra forsiktig og at skaden ikke er større enn en hund som graver litt her og der. Jeg pleier forøvrig og ha en plastpose som jeg legger jorden opp på slik at det ikke skal se stykt ut etter meg.
kjetillund
Posts: 25
Joined: 18 Aug 2009 12:16

Re: Metallsøkere

Post by kjetillund »

vivavegas wrote: Har det stått om det i Drammens Tidende. Har gått meg hus forbi. Jeg har forøvrig gått masse i parker. Både i Oslo og Drammen og aldi søkt om tillatelse. Men det er nok litt omdiskutert, men i prinsippet kan man jo søke på statlig, kommunal og fylkeskommunal grunn uten tillatelse. Jeg har imidlertid bestandig vært ekstra forsiktig med å ikke skade gresset slik at det er nok neppe noe for en nybegynner siden man helst skal grave minst mulig og at det er viktig at man f.eks. bruker probe.

Men må nok også være forberedt på negative kommentarer ihft. at man ødelegger parken, men jeg pleier som regel å si at jeg er ekstra forsiktig og at skaden ikke er større enn en hund som graver litt her og der. Jeg pleier forøvrig og ha en plastpose som jeg legger jorden opp på slik at det ikke skal se stykt ut etter meg.
Vet ikke om det sto i avisen. En jeg kjenner hørte om det på politiradioen. Virket som om mannen fikk lov til å fortsette.
Men skulle gjerne søkt der dem tar opp brostein i sentrum nå. Jorda der har nok ikke sett sollys på mange år.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Metallsøkere

Post by storbrum »

santander wrote:
runli wrote: Hvilken søker kan anbefales til en nybegynner med lite penger?
Fisher F2 til ca. kr. 2500 er en god nybegynnermodell som gir mye for pengene, men om du har råd så vil jeg anbefale Fisher F5 til ca. kr. 5000. Du får da en toppmodell metalldetektor til mellomklassepris. Den har alle de viktigste funksjonene til toppmodellene og den kan brukes til alt fra myntsøking, til meteoritt-, mineral- og gullsøking.

Selv bruker jeg toppmodellen Fisher F75 med 5" DD søkehode (går mest på strender og områder med høy konsentrasjon av søppel) og kan anbefale dette for de som har råd og som vet at dette er en hobby de vil satse på.
Jeg har en ny ficher F2 stående, kjøpt for 1 halvt år siden, og brukt 3 ganger... blir ikke brukt med meg..

Selges for 1600 pluss porto! bare send Pm.. :D
Post Reply

Return to “Metallsøking”