Spørsmål fra en nybegynner til metallsøking

Post Reply
Thomas10
Posts: 9
Joined: 19 Feb 2019 14:06

Spørsmål fra en nybegynner til metallsøking

Post by Thomas10 »

Etter å ha lest meg opp på de fleste retningslinjer og lover jeg kunne finne, og lignende forumtråder som denne, så har jeg bare et par spørsmål.
Jeg har alltid vært utrolig interessert i arkeologi og historie, å på alderen av 25 så vurderer jeg enda å ta utdanningen i faget. Dvs. at jeg har stor respekt for det som ligger i bakken, men at jeg også er veldig nysgjerrig! Har også begynt å samle mynter, så etter en del uker nå med flere turer innom katalogen, så har jeg lært meg hva som er nyere enn 1650.

Det jeg da lurer på er:

- På noen kommuners område, er det lov til å gå på metallsøking, uten å spør om tillatelse? Jeg henviser da til Karmøys kommune sin beskrivelse URL-på sine nettsider her. De sier jo det er tillatt å søke på stedene, å at om det i "utgangspunktet" ikke er lov, så må en søke om dispensasjon. Da forstår jeg det slikt at de bare tar imot søknader om det er på slike steder.

- Oppfølging til det ovenfor. Hvordan går en frem når en skal søke om dispensasjon? Må en søke om dispensasjon om en vil søke i utmark, men det er privateid område? Jeg vet at en må spør grunneier, men må man søke til kommunen hvis en vil søke i skogen bak bestefar sitt hus for eksempel? Og hva er det vanlig og skrive i søknaden?

- Leste et par skrekkhistorier om personer som har fått bot, havnet i fengsel osv. De hadde jo selvsagt tatt et laaangt steg for mye, ved å ta kulturfunn med seg hjem osv. MEN, det virker fortsatt som om en skal droppe alt en har, å øyeblikkelig ringe kommunen når en tror at en har funnet noe. Hva om jeg finner en mynt, men må pusse en del mold av for å se hvor å når den er fra. La oss si at jeg ikke klarer i dette tilfellet å se det. Skal jeg da: A) grave videre for å se hva annet som er der, som evt. kan identifisere om det er et kulturfunn? B) ta mynten med hjem og vaske av for å lettere kunne se hvor den er fra, og deretter ringen kommunen? C) slippe alt jeg har å ringe inn til kommunen?
Og om jeg da må ringe inn, å klokken er 19-21 så går jo ikke det. Skal jeg da legge mynten tilbake og dekke det til, så markere klart og tydelig GPS koordinater osv, for neste dag? Eller ta den med hjem i kjøleskapet?

- Er det lovpålagt å dele funn 50/50, selv om grunneier ikke vil det? Eksempel: Familie, venner eller stor bedrift med null interesse for slikt.

- Og hvordan deler en et funn på for eksempel en 1 kroning fra Oscar II? Verdier på over 20.000 i perfekt tilstand, ja. Men hva om jeg ikke vil selge den? Og hva om det tar 1 år og få solgt?
Jeg forstår selvsagt at kulturfunn får finnerlønn, å her deler en jo prisen, men det virker mye mer komplisert når det er "nyere" funn.


Skal stoppe nå, før jeg har skrevet en hel stil :mrgreen:

For info, så holder jeg til på Haugalandet/Karmøy og har bodd her hele livet.
Gikk nok litt langt med kjøp av metalldetektor, men jeg tenkte at den verste følelsen måtte være å søke et område uten funn, for å ha en rett bak seg få funn etterpå. Sååå jeg kjøpte en Fisher 75+ med headsettet og finsøker.

Takker på forhånd for svar!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Spørsmål fra en nybegynner til metallsøking

Post by Myge »

Ta kontakt med en av de lokale klubbene. Du har Beep&Dig, og du har også Roghord Metallsøkerklubb. De er nok, som mange andre, mest aktive på Facebook, så du finner dem nok der. Flere flinke folk i de gruppene.

Har selv en Fisher F75, Minelab Sovereign Elite, og litt forskjellig annet, men går ikke så mye nå lenger. Spennende hobby, og veldig bra utgangspunkt at du har tanker om disse tingene du spør om. Selv gikk jeg på jorder hvor vi hadde avtalt med bonden som eide at vi gikk der. Funn tok vi bilder av, var det innleveringspliktig, ble det levert inn. Ellers spurte vi alltid grunneiger om han ønsket det vi fant. Som oftest fikk vi det vi fant, fra 2 øringer til knapper o.l. :D
Thomas10
Posts: 9
Joined: 19 Feb 2019 14:06

Re: Spørsmål fra en nybegynner til metallsøking

Post by Thomas10 »

Myge wrote: 28 Feb 2019 12:46 Ta kontakt med en av de lokale klubbene. Du har Beep&Dig, og du har også Roghord Metallsøkerklubb. De er nok, som mange andre, mest aktive på Facebook, så du finner dem nok der. Flere flinke folk i de gruppene.

Har selv en Fisher F75, Minelab Sovereign Elite, og litt forskjellig annet, men går ikke så mye nå lenger. Spennende hobby, og veldig bra utgangspunkt at du har tanker om disse tingene du spør om. Selv gikk jeg på jorder hvor vi hadde avtalt med bonden som eide at vi gikk der. Funn tok vi bilder av, var det innleveringspliktig, ble det levert inn. Ellers spurte vi alltid grunneiger om han ønsket det vi fant. Som oftest fikk vi det vi fant, fra 2 øringer til knapper o.l. :D
Jepp, skal gjøre det! Beep&Dig har funnet mye ser jeg på nettsiden deres.

Akkuratt ja! Det virker veldig spennende, å spesielt med tanke på historiske funn osv.
Var det noe spesiell måte dere gikk frem på? Var vell så enkelt som å bare ta en telefon eller gå innom bonden/grunneier å spørre om det gikk greit?

Snakket med Karmøy kommune i dag, å de sa at dyrka mark og friområder gikk fint uten søknad. Måtte bare sende inn funn til dem på mail eller med skjema.
Men så ble jeg litt usikker på nøyaktig hva "dyrka mark" og "friområder" vil si. Hvis en sier dyrka mark, tenker jeg jo først mark som brukes til dyrking, men det kan vell også være en mark som dyr kan beite på eller som kan dyrkes på?

Å når en sier friområder, tenker jeg områder der en kan gå tur, eller en liten plen foran en strand. Men, hvis det er langs en sti hvor skogen sitter nærme, så teller det jo som "utmark" å da må en plutselig søke igjen.

Så ser meg litt forvirret av nøyaktig hva disse to skal være, å hva som teller og ikke teller.
Post Reply

Return to “Metallsøking”