NNF-Nytt nr.4-2011

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

NNF-Nytt nr.4-2011

Post by Olav K »

Nr. 4 er postet nå. Av Innholdet nevnes: Om ville og tamme løver på 1-specien fra 1628. Varianter på 50 øre 1919. Om å samle mynt: Roma.
Meget mer...MEN auksjonslistene ble glemt av trykkeriet, de må du se på www.norsknum.org
Er du ikke medlem av NNF, men savner bladet: Du kan abonnere gjennom klubben din.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by madsemann »

Gleder meg til denne kommer.

Lurer også på om dere klarer å få et lignende abbonoment for nnum?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by brafin »

Ser frem til å lese om løven på 1 sp 1628 som jeg erhvervet på forrige OMH auksjon. Håper den er av den tamme typen ! Uansett har jeg den under sultekontroll i bankboksen :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by Olav K »

He,he - din løve er nok tam - jeg tror faktisk den er nevnt (og avbildet i artikkelen).

Madsemann: Jeg skal bringe ønsket videre, men det er helt sikkert at jeg ikke kan/vil påta meg å administrere et NNUM abonnement for medlemmene, selvom jeg skulle ønske vi hadde muligheten. Det er vel litt kjernen med foreninger som ikke har store medlemsmasser - det er vanskelig å få folk til å påta seg jobb, de som gjør noe blir spurt om å gjøre mer inntil de sier nei - nå er det nok. Håpet er å finne en entusiast som også gjerne vil abonnere på NNUM og er villig til å adminstrere jobben. Vi kan jo la oppfordringen stå her...
Mitt inntrykk av styret er at de er med på alt som gjør medlemmene glade - så lenge det ikke påfører styret mer arbeid eller foreningen flere utgifter.
Dette er ikke kritikk: Jeg forstår dem. De har heller ingen kø av avløsere. Man er medlem fordi man syns det er moro med mynt, synes det er hyggelig å møte og å lese om likesinnede, tar en jobb fordi man vet at det må gjøres og selv har noe å bidra med - og gjør det man har lovet.
Selv sa jeg ja til å bli redaktør, et skifte var blitt påkrevet, noen måtte tre inn. Jeg liker å skrive, jeg liker å fortelle og har noen forestillinger om hva et medlemsblad bør inneholde, og som pensjonist har jeg litt (men ikke ubegrenset ) tid. Men jeg har store hull i min viten, har en bratt lærekurve i layout, sideøkonomisering m.m. - så det holder foreløpig. Jeg har påtatt meg å administrere klubbabonnementet av enkle grunner: Jeg vil gjerne ha flere lesere. Flere lesere gjør det ikke bare morsommere å skrive, men det kan gi mer interaksjon - og flere annonsører, som kan gi bedre økonomi = flere sider.
I 2010 var bladet NNFs største utgiftspost. Jeg tror ikke det blir det i 2011, men det er langt igjen til overskudd (og jeg ser heller ikke det som et mål.)
Dette var et hjertesukk på en fredag kveld - en altfor lang forklaring på hvorfor jeg ikke tror at et klubbabb. på NNUM er umiddelbart forestående, og hvorfor jeg ikke vil gi meg i kast med å arrangere det selv.
Ha en god kveld - og helg med!
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by Knugen »

Det står mer om norsk og norskrelevant Numismatikk (Da med tanke på dansketid) i NNUM enn i NNF nå, 60% av siste NNF omhandler antikke mynter. Det er flott men antikke mynter har nok av sine egne magasiner der ute i verden og det har ikke norsk numismatikk.

Mulig å dreie fokuset tilbake til Norsk numismatikk igjen?

Jeg liker godt artikkelen om sedler av Henrik Sønsteby (vi trenger litt seddelinfo) samt KK sin artikkel om 1918 50 øringen er inntressant.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by Olav K »

"Problemet" er at jeg uten problemer kunne ha fyllt alle numre i 2012 med 100% antikk. Jeg må mase for å få inn norsk stoff. I neste nummer får vi rapport fra OMHs auksjon (sedler dekkes av Sønsteby), myntmessa, BruunRasmussen, artikkel om gullpris sammenholdt med pris på gull 20'ere i Norge (og litt Sverige/Danmark). En artikkel om dansketidsmynt er lovet. Likeledes en artikkel om stempelvarianter i samme epoke(men neppe før senere i 2012). I "Om å samle" kommer artikkel om gresk mynt, men så går vi bort fra antikken i den serien. Jeg har noen artikler om norsk mynt på lager - men det er reserve (det bør være fler forfattere enn redaktøren).
Du er velkommen til å skrive. Småartikler, gjerne om rariteter er er fint å ha - vi har ingen lagervare på Unionstiden etter 1814, begge Carl'ene burde det være mulig å skrive noe morsomt om. Bilder kan vi skaffe. Norsk oldtid var forrige redaktørs favorittema, så der planlegges f.t. ingen lengre artikler, men smånytt er alltid velkomment. (Den "brasilianske" Haakon Magnusson-penningen kunne være verd en notis.)
Det er ikke redaksjonens vilje det står på - men vår manglende evne til å trylle frem stoff. Etterhvert som mulige forfattere forstår ar de ikke vil bli hudflettet eller erklært evneveike for sine innlegg, kommer det forhåpentligvis mere!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by madsemann »

En gang i fremtiden skal jeg forsøke å skrive litt om litteratur, og dets verdi som verktøy. Men det blir nok ikke før 2013.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt nr.4-2011

Post by Knugen »

Olav K wrote:"Problemet" er at jeg uten problemer kunne ha fyllt alle numre i 2012 med 100% antikk. Jeg må mase for å få inn norsk stoff. ...........................
Det er ikke redaksjonens vilje det står på - men vår manglende evne til å trylle frem stoff. Etterhvert som mulige forfattere forstår ar de ikke vil bli hudflettet eller erklært evneveike for sine innlegg, kommer det forhåpentligvis mere!
Da forstår jeg veivalgene og problematikken din veldig klart og støtter din redaksjonelle avgjørelse på det området. Bedre at det står om noe numismatisk fremfor ingenting numismatisk i NNF.
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”