Mye spennende i NNT fremover

http://www.norsknum.org
Der samlere møtes.

Moderator: Olav K

Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Mye spennende i NNT fremover

Post by Olav K »

NNT nr. 4 -2014 er til korrektur nå. Det blir et nummer som i all hovedsak handler om norsk mynt. Vi har artikler om Bergsliens mynter fra 1861, med bakgrunnshistorie, referat fra Lissner-auksjonen hvor det ble satt flere rekorder for norsk mynt, og - for ikke å glemme middelalderen - artikkel om Valkendorfs blafferter.
Nr. 1-2015 begynner allerede å ta form, her har vi fått i stoff fra Michael Märcher om Tømmerupskatten, som inneholder flere upubliserte norske mynter, og fra Sven Aagaard om varianter av Chr. Vs mynter.
NNT - tidl. NNF-Nytt har blitt kritisert for at vi har for lite om norsk mynt, det som de fleste i Norge samler på. Min forgjenger i redaktørstolen etterlyste bidrag, jeg har gjort det etter ham - og nå ser du ut til å løsne. Litt beskjemmet er jeg over at stoffet stort sett kommer fra Danmark (med gledelige unntak!). Og - det er nå engang et faktum at Danmark/Norge var en enhetsstat - og vårt myntvesen ble styrt fra Danmark i nær 400 år - at viktige kilder derfor er i Danmark er naturlig.
(Jeg var forøvrig på åpningen av en utstilling i Forsvarsmuseet om de dansk/norske kolonier i Vestindia(Karibia) forleden, og festen meg ved at kurator i sin åpningstale omtale Danmark/Norge som "commonwealth". Og - ja - vi var med, både med skip og investorer i slavehandelen.)
Mer kommer: For første gang på mange år har vi på beddingen et "Småskrift" - en særutgave. Mynthistorisk er slutten av 1700-tallet en spennende tid, og vi vil utgi korrespondanse mellom det danske Finansministerium og den viljesterke ledelse ved Kongsbergmynten, sortert og kommentert av Michael Märcher. Utgivelsen er muliggjort av et gavmildt medlem av NNF.

Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT) får du bare som medlem av NNF, og om du er blandt den som plukker opp et gratiseksemplar hos våre annonsører, vil det i allfall ikke omfatte særtrykket.
NNT er Norgest eneste numismatiske tidsskrift, og det er uten tvil den største utgiftspost på NNFs budsjett, selvom hverken redaktør eller bidragsytere får noen form for honorar (jeg kjøper selv de bøker vi anmelder - også fra ZZzzz(som han siterer på sin facebbookside)). Flere medlemmer vil gi oss bedre økonomi, som vil gi oss et bedre blad. Vi er et blad av samlere - for samlere.
Jeg åpnet i sin tid for rabatt for klubber som ville abonnere på 10 eks. for sine medlemmer for lokal distribusjon. Enkel forklaring: Porto pr. blad er kr. 19, en Norgespakke som tar mer enn ti koster kr. 140. Tilbudet er fortsatt åpent. Men med flere abonnenter/medlemmer er vi mer attraktive for annonsørene, som kanskje vil spandere fargeannonser som gir oss tre fargesider i tillegg til annonsen.
Jeg er ubeskjeden nok til å mene at NNT er blitt et mer relevant blad for samlere nå, enn det var da jeg overtok som redaktør i 2011. Det kan sikkert bli bedre, og en større leserkrets vil helt sikkert bidra til det. Vi er åpne for innlegg (uten sjikane) og jeg har ennå tilgode å refusere noen, men noen har fått råd før publisering. Vi driver ikke ensretting, tvertom, mitt håp - som ennå ikke er gått i oppfylllelse, er at vi skal kunne bli et forum for numismatisk meningsutveksling (skjønt det har vært noen friske tak om kalfarpenningene).
Samlerforum er fortsatt det beste forum for varsler om falkske mynter på qxl, ebay m.v., med NNT er nok bedre egnet for de lange resonnnementene.
Og - jeg er egentlig litt lei meg for at ZZzzz ikke vil skrive i NNT. Min forgjenger var brutal med ham, men det har vært et redaktørskifte, og ZZzzz har fått flere invitasjoner. Det han må tåle er at noen ville stille ham spørsmål, eller - særlig - peke på
de spørsmål han ikke har stillt. men kanskje en slik meningsutveksling vil bringe oss nærmere et svar på de postulater som han stiller opp?

Men tilbake til utgangpunktet: NNT har i kommende måneder stoff som burde interessere de fleste myntsamlere i Norge. Større oppslutning kan gi oss enda mere stoff. Du svikter ikke din lokale forening om du kommer til NNF, begge derer er viktige. Kontigentene, tilsammen, er mindre enn en sliten mynt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Det han må tåle er at noen ville stille ham spørsmål, eller - særlig - peke på
de spørsmål han ikke har stillt. men kanskje en slik meningsutveksling vil bringe oss nærmere et svar på de postulater som han stiller opp?
Publiser det i et tidsskrift eller en bok. Har du ingen grunn, er ikke i stand til å skrive noe som er godt nok for et tidsskrift eller bok, så skal du heller ikke kaste ut en haug av dine meninger om andres arbeider her på Samlerforum. Som redaktør burde du forstå det. Når du kaster ut en haug med dine meninger her inne, undergraver du det du skriver over: "meningsutveksling vil bringe oss nærmere et svar". Som redaktør burde du vite og forstå at meningsutveksling for å komme nærmere løsninger på numismatiske spørsmål ikke foregår her på Samlerforum, men i et tidsskrift eller en bok.

Er dine meninger kun meninger og spørsmål, som du ikke klarer å få inn i et tidsskrift eller en bok, så hold dem for deg selv.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by svessien »

Ja til ytringsfrihet.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by ZZzzz »

Når du Olav K kommer til kort med din argumentasjon og ikke har flere argumenter igjen i diskusjoner, så tyr du til endring av tema, personkarakteristikker, hån osv. Dette er hersketeknikker du bruker når du ikke har noen flere argumenter. Ved bruk av hersketeknikken hvor man endrer tema, har du misbrukt mine arbeider. Jeg aksepterer ikke at du bruker mine arbeider i forbindelse med dine hersketeknikker. Generelt sett aksepterer jeg ikke din bruk av hersketeknikker mot meg. En annen hersketeknikk du har brukt er latterliggjøring (rister på hodet og ler). Også denne latterliggjøringen tok utgangspunkt i mine arbeider. Jeg aksepterer ikke at du gjør dette og misbruker mine arbeider på den måten. I tillegg når du utviser din klokhet om mine arbeider, og ikke vil publisere dine klokhet i et tidsskrift, en årbok eller en bok, så viser du at du mener at du er bedre enn meg og at du ikke behøver å gjøre rede for dine meninger om mitt arbeid. Det er også en hersketeknikk.

Jeg er 100 prosent sikker at du ikke ville ha fått et eneste bidrag til NNF-nytt, dersom bidragsyterne visste at du kunne, kan og vil behandle dem slik som jeg beskriver over. Ikke et eneste. Tør du sende en mail til dine bidragsytere og skrive at du vil misbruke deres arbeider som de publiserer i NNF på følgende måte:

- Håne dem ved å si at vi ler og rister på hodet av det du skriver.
- Slenge ut dine meninger om deres arbeider på Samlerforum uten å dokumentere det du mener.
- Bruke deres arbeider som avledningsmanøver og hersketeknikk i diskusjoner med dem.
- Mene mye om deres arbeid og spre dine meninger bak ryggen og ikke i samme medium som dine bidragsytere publiserer.
- Mene at du er så mye bedre enn dem, at du ikke behøver dokumentere dine meninger i et tidsskrift, årbok eller en bok.

Hadde du krevd at bidragsytere til NNF-nytt måtte finne seg i disse forutsetningene, så hadde du ikke fått et eneste bidrag. Ikke et eneste. Da kunne du ha vært virkelig være lei deg for at du ikke får noen bidrag.

Det at du Olav K og flere av dine venner i NNF oppfører seg på denne måten, er ikke annet enn en skam for numismatikken og de som prøver å bidra. Du misbruker andre sine arbeider til din egen forlystelse og forgodtbefinnende. Du håner numismatikken og debatten som kan føre til en bredere og bedre forståelse av numismatikken. Forgjengeren din var akkurat lik deg. Han var like klok og ekspert på alt. Riktignok hadde han ikke Samlerforum hvor han uhemmet kunne misbruke andre sine arbeider og vise sin klokhet om andre sine arbeider, uten at de kunne besvare hans påstander på en skikkelig måte.

Når du oppfører deg slik mot personer som ønsker å bidra til numismatikken, så burde du ta din hatt og gå fra redaktørstillingen. Jeg kjempet imot forrige redaktør for hans hån mot dem som ville bidra, og jeg kjemper imot deg som redaktør og din hån mot dem som vil bidra i numismatikken. Du glorifiserer deg selv som en som ikke refuserer, men du makter allikevel å håne de som forsøker å bidra.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by ZZzzz »

svessien wrote:Ja til ytringsfrihet.
Les mitt innlegg over. Det er ytringsfriheten du sier ja til.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by svessien »

ZZzzz wrote:
svessien wrote:Ja til ytringsfrihet.
Les mitt innlegg over. Det er ytringsfriheten du sier ja til.
Jeg leser nøyaktig hva jeg vil, og ytrer meg om nøyaktig hva jeg vil. Hverken jeg eller Olav K eller noen andre trenger din velsignelse til noe som helst.

Jeg håper du fortsetter å si din mening på samlerforum, Olav. I motsetning til mange andre, klarer du å se en sak fra to sider, og å debattere uten å miste taket på alminnelig folkeskikk. Det verdsetter jeg høyt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by svessien »

ZZzzz wrote:

Er dine meninger kun meninger og spørsmål, som du ikke klarer å få inn i et tidsskrift eller en bok, så hold dem for deg selv.
Var det dette jeg skulle lese som var ytringsfriheten jeg sa ja til?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by Kjetil Kvist »

Det kan egentlig ikke sies for ofte at det å utgi et numismatisk tidsskrift skyldes enorm innsats og innsatsvilje. Numismatikk er en svært smal sport i Norge, men NNF-nytt/Norsk Numismatisk Tidsskrift har klart å holde koken i mange år. Det er det lengst levende numismatiske bladet i Norge, såvidt jeg vet. Det hele holdes økonomisk i live av en forening, gratis arbeid, dugnadsånd og lidenskap for mynter, sedler og medaljer.

Jeg var med en stund i redaksjonen, og det var svært lærerikt. Den gangen var det et annet tidsskrift: Ofte lange artikler om antikke mynter og norske middelaldermynter. Lite om norske mynter i moderne tid, og jeg tror knapt det ble skrevet en artikkel om moderne nytutgivelser før jeg begynte med det. Norsk årgangsmynt var omtrent ikke omtalt. Knapt med artikler om sedler. Det ble en gang laget en artikkel som handlet om norske medaljer; "Medaljer forteller industrihistrorie" tror jeg den het, men dessverre inneholdt den ikke et ord om hva slags industrihistorie medaljene fortalte om.

NNF-nytt/NNT har vært gjennom en lang og ganske hard omstillingnsprosess. Nå er det et blad som jeg mener må kunne appellere til langt flere enn bare medlemmene av NNF. Når folk her på forumet både vil ha mer litteratur å lese, og forhåndsbestiller mulige bokutgivelser - så håper jeg de allerede har et medlemsskap i NNF i bunn slik at de faktisk får tak i det viktigste numismatiske bladet som kommer ut i dette landet.

Det er all grunn til å gi cred til Olav. Som redaktør har han klart å ta noen grep som satt bladet på plass. Blandet var nær døden flere ganger, men det lykkes å redde det.

Det er flere som i perioder har boikottet NNF-nytt/NNT. Det gjelder både folk i akademia og amatørnumismatikere, både på grunn av hvem som har sittet i redaksjonen, og hva som har stått på trykk. Jeg kan fortelle om både en og annen varm debatt som i ettertid er morsomme anekdoter, men som da det gjaldt fikk hodet til å koke hos selv sindige myntsamlere. Sånn var det flere ganger på slutten av 1990-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet. Det er ikke bare på Samlerforum det har vært hett. Likevel; de som har boikottet har oppnådd akkurat én ting: De har ikke kommet på trykk.

Det har de selv tapt aller mest på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by rega65 »

Ja NNT er absolutt til å anbefale(på det varmeste) og all kred til de som legger ned mye tid for at dette kommer ut....(leser hvert nummer både to og tre ganger.. og gleder meg da som en unge til neste nummer)
Men mye vil ha mer..,så ser frem til flere Norske bokutgivelser innen Numismatikk...Nå er vel Gunnar sin bok rett rundt hjørnet også,så gleder meg.... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by grenl.har »

-Som flere er inne på. All honør til utgiverne av NNF sitt tidsskrift. Ser alltid fram mot neste utgivelse.
- Var forresten på forrige møte som hadde et foredrag om norske Brakteater . Foredragsholder var klar på at det var uenigheter om forskjellige teorier. Han var derfor ydmyk rundt "sannheter". Foredraget var meget bra!
-Hadde vært oftere på møtene hvis jeg bodde nærmere Oslo.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by vestmar »

Olav K wrote:Mer kommer: For første gang på mange år har vi på beddingen et "Småskrift" - en særutgave. Mynthistorisk er slutten av 1700-tallet en spennende tid, og vi vil utgi korrespondanse mellom det danske Finansministerium og den viljesterke ledelse ved Kongsbergmynten, sortert og kommentert av Michael Märcher. Utgivelsen er muliggjort av et gavmildt medlem av NNF.
Jeg fant særtrykket - Småskrift nr 19 - i postkassen i går. Her var det jammen mye å glede seg over - om hvordan Myntverket ble til de grader detaljstyrt fra København, i en tid med helt andre kommunikasjonsformer og -hastigheter enn det vi er vant til.

Småskriftet dekker perioden 1773-1780, og for meg var det spesielt interessant å finne detaljer om leveranser av stempler fra København til Kongsberg - det vi i dag litt upresist omtaler som Bauert-variantene.

Anbefales på det varmeste :) Og det er bare å håpe at NNT og Michael Märcher får anledning til å gjøre flere dykk i arkivene, det var mye som skjedde videre utover 1780- og 90-årene...
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by Michael Märcher »

vestmar wrote: 10 May 2015 21:29 ... Her var det jammen mye å glede seg over - om hvordan Myntverket ble til de grader detaljstyrt fra København, i en tid med helt andre kommunikasjonsformer og -hastigheter enn det vi er vant til.

Småskriftet dekker perioden 1773-1780, og for meg var det spesielt interessant å finne detaljer om leveranser av stempler fra København til Kongsberg - det vi i dag litt upresist omtaler som Bauert-variantene.

Anbefales på det varmeste :) Og det er bare å håpe at NNT og Michael Märcher får anledning til å gjøre flere dykk i arkivene, det var mye som skjedde videre utover 1780- og 90-årene...
Kære vestmar,
Mange tak for de fine ord. Det glæder mig meget, at du fandt udgivelsen interessant.

Formentlig har du også 'Embedsbreve til møntmesteren på Kongsberg 1781-1786', som udkom sidste år hos NNF.

Jeg kan nu med sikkerhed fortælle, at 'Embedsbreve til møntmesteren på Kongsberg 1787-1796' udkommer om cirka en måned i DK.

Mvh.
Michael
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by vestmar »

Michael Märcher wrote: 19 Jan 2017 19:15 ...
Formentlig har du også 'Embedsbreve til møntmesteren på Kongsberg 1781-1786', som udkom sidste år hos NNF.

Jeg kan nu med sikkerhed fortælle, at 'Embedsbreve til møntmesteren på Kongsberg 1787-1796' udkommer om cirka en måned i DK.
Ja, jeg har også med glede studert NNF Småskrift nr 20 med perioden 1781-86. Ikke minst historien om skipet som var lastet med smeltedigler og som havarerte nær (min hjemby) Kragerø vinteren 1785, og med dertil hørende korrespondanse fra bl.a. postmester Daniel Barth og handelsmann Henrich Biørn. Disse gamle familienavnene finnes i dag bevart i stedsnavn som Barthebrygga / Barthebakken og Biørnebyen i Kragerø.

Så flott at også perioden 1787-1796 er under utgivelse. Men når du sier "i DK" - betyr det at dette skriftet ikke blir utgitt gjennom NNF? Hvordan kan jeg og andre interesserte få fatt i et eksemplar?

Vennlig hilsen
Bjørn Thore aka vestmar
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by Olav K »

Denne utgaven er ikke utgitt av NNF, det har bl.a.med finansiering å gjøre, men Michael fant nye kilder slik at vi heldigvis nå får også den seneste perioden. Jeg kan ikke forskuttere vedtak i NNFs styre, men det foreslås at vi tar inn et antall av denne utgaven for salg til medlemmer. Pris ut vil avhenge av hva som må betales inn. Jeg kommer tilbake så snart jeg har noe konkret.
Jeg er veldig glad for at det ble et "bind III" selvom NNF ikke kunne stille seg bak utgivelsen. Dette er veldig konkret norsk mynthistorie. Man skal ikke la seg skremme av et tungt språk, med et åpent sinn forstår man fort det meste, og Christian VII er myntmessig av våre mest spennende konger.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mye spennende i NNT fremover

Post by Olav K »

Bind III er nå trykket, og på vei til Norge. Oslo Myntgalleri tar på vegne av NNF inn et antall for salg til medlemmer; pris kr. 200 (+ porto hvis du ikke henter selv hos OMG).
Boken er "flottere" enn bind I og II, innbundet og med er rikere bildemateriale. Svein Gullbekk ved Myntkabinettet har skrevet en fyldig introduksjon som setter korrespondansen i perspektiv til vår mynthistorie før og etter Christian VII. Boken dekker perioden 1787 til og med 1796, og får med seg f.eks. pengereformen i 1791 og Kongsbergs produksjon av 12-skillinger for Dansk Vestindia.
For den som vil dypdykke i Chr, VIIs mynter er "Embedsbreve I til III" et must. (OMG har fortsatt nr. i og II på lager).
Ellers kan jeg nevne at Frank Pedersen snart kommer med ny bok: Christian den VII's mønter1766-1808/1812. Boken utgis i Danmark.
Post Reply

Return to “Norsk Numismatisk Forening”