Falsk 4 mark 1683?

Bilder og informasjon om forfalskninger
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Det var vel bare et tidsspørsmål før det dukket opp falske norsk-danske mynter.

eBay item 230288541966

Jeg kan ikke dokumentere at dette eksemplaret er en falsk mynt, men selgeren er en kjent svindler og banditt som aldri har solgt en eneste ekte mynt på eBay. Han opererer under ulike identiteter, blant annet peterqny. Han har solgt flere falske speciedalere - alle med garanti!
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Flash »

Aldri greit å garantere ene eller andre veien, men for meg ser den støpt ut.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er enig i det. Problemet er egentlig at veldig mange mynter fra denne tiden ser støpte ut ved første øyekast. Blant annet er det litt korroderte feltet under kronen helt typisk for Christiania-mynten. Det skyldes antagelig dårlig legering med kobber.

Men: Denne selgeren er kjent for å selge støpte kopier, og han avslører seg alltid ved at de samme kjennetegnene går igjen og igjen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Odd
Posts: 90
Joined: 02 Sep 2008 21:16
Location: Hjemme

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Odd »

Varsle Ebay og legg ut en link om denne på Coin Forgery Ebay
http://groups.ebay.com/forum/Coin-Forge ... /100037396
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by bengt »

Ser at denne mynten nå er oppe i 660 dollar, håper dette forumet gjør at det norske miljøet kjenner igjen mynten hvis den kommer ut på norske auksjoner senere!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by ZZzzz »

På grunnlag av hva Kjetil skriver i begynnelsen av dette innlegg, så har eg valgt å ta med denne mynten i falskmynt oversikten på Numismatikeren. Selvom vi ikke har sammenligningseksemplarer.

Nå har jeg fått en kraftig reaksjon fra den som selger denne på qxl. Selv finner jeg ikke mynten der akkurat nå i farten.

Jeg tror jeg vil beholde denne i oversikten, selv om vi ikke foreløpig har dette sammenlgningseksemplareret, før det er motbevist at denne er falsk!

Noen som har forslag om hvordan man kan få undersøkt mynten?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg mener vi ha god grunn til å mistenke mynten for å være falsk, men jeg vil ikke publisere den som falsk før jeg har sett et eksemplar til. Jeg bruker samme framgangsmåte på alle de andre myntene: Bare ved å sammenligne to ulike mynter kan man se om de har fellestrekk som beviser at de er falske. Slike fellestrekk er for eksempel riper og hakk.

Når vi ikke har dokumentasjon, men en mistanke, så er det beste vi kan gjøre å henvise eieren til en anerkjent mynthandler: Det er naturlig å peke på Oslo Mynthandel og Numisma i Oslo. Eieren av mynten bør også ha en stor interesse av dette, siden det er snakk om en mynt han har kjøpt fra en luguber eBay-selger.

Jeg tror bare det er et tidsspørsmål før vi finner en ny 1683-mynt på eBay.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by ZZzzz »

Takker for svar!

Jeg har henvist selgeren til dette forumet. Så han vil lese hva du skriver. Jeg har også lagt til en tilleggstekst under bildet på Numismatikeren, med hvorfor mynten er listet opp som falsk med en henvisning hit!

Så et generelt spørsmål til alle samlere: Er det ønskelig at jeg har gjort slik jeg har gjort, at misstanke kommer foran bevis?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by bengt »

Jeg personlig mener at alle fortjener å ha muligheten til å få høre at andre er mistenksomme, så kan en potensiell kjøper ta sin egen vurdering. Men det må selvsagt fremmes som en "mistanke" og ikke som en "garantert falsk mynt". Kjedelig for selger selvsagt, men han hadde den samme informasjonen tilgjengelig når han kjøpte - og da var det han som tok risikoen.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by ZZzzz »

Jeg tar selvkritikk for ikke å ha opplyst om at dette var en mistanke!

Eier av mynten har opplyst at han vil få mynten undersøkt, og så gi meg tilbakemelding!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er spent på hva han finner ut!
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg fikk anledning til å studere denne mynten i Numisma Mynthandel tidligere idag. Jeg fikk også anledning til å sammenligne den med et annet eksemplar - 4 mark 1681.

Denne mynten er meget god. Vekta er spot on, og den er bare 1 mm bredere og like tykk ved randen sammenlignet med 1681-versjonen. Det er ikke uvanlig med variasjoner i blankettstørrelsen. Det som virkelig skilte disse to myntene var overflatene. 1683-mynten manglet mange karakteristiske trekk som pregede mynter har: Overflaten var ikke jevn, men nesten littt "ruglete". Lamineringsfeil eller andre typiske feil manglet, noe som fantes på kontrollmynten, men det virket som det var jevnt med hull i hele overflaten. Det kan selvsagt skyldes korrosjon, men det kan også være et tegn på at mynten er støpt. Jeg skulle gjerne hatt anledning til å studere et annet eksemplar fra 1683 for å lære mer om nettopp dette.

1683-mynten ga meg ingen god følelse, og jeg gikk derfra overbevist om at det er noe galt med den. Mitt råd til eieren er å returnere den så snart som mulig til selgeren og få igjen pengene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by vivavegas »

Hva skjedde med auksjonen.
Ble den solgt, eller ble auksjonen fjernet fra QXL.

Forøvrig mener jeg at når man snakker om disse faste selgerne fra Kina at man absolutt kan ta utgangspunkt i at det er falskt. Synes Kvist og andre som avslører falske mynter absolutt forsøker og legge seg på den konservative siden og være 100% sikker før de avslører en mynt som falsk.

Men når det er de samme selgerne som går igjen gang på gang, så mener jeg at man kan gi en ganske sterk advarsel om dette.

Forøvrig så vil jeg absolutt ikke anbefale noen og kjøpe disse myntene. Selv om de skulle falle til 10 kr. stk. Hva skjer om 50 år når man selv faller fra og arvinger får tak i disse myntene....

Har vel forsåvidt vært diskutert tidligere på facebook-forumet, selv om meningen angående dette var delte.

Forøvrig så trur jeg vi "alle" en eller gang kan komme over en falsk mynt og de fleste kan nok bli litt unnvikende og sure og irriterte når man påpeker at mynten er falsk, så her gjelder det (mener jeg) og være høflig og forsøke og forklare det inn med teskjer. Med gjentatte advarsler så kan man selvsagt øke språkbruken.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg fikk forresten anledning til å undersøke et annet eksemplar av 4-marken 1683 også. Det blåste all tvil av banen: Den mynten som peterqny solgte til Norge er falsk. Det som avslører den er de åpne feltene som viser at mynten er støpt. På en ekte mynt er overflaten jevn og den gjenspeiler lyset på en helt spesiell måte.

Når det gjelder eBay: Mynten ble solgt for drøyt 6000 kroner. Det var ikke en særlig god pris. En mynt i tilsvarende kvalitet i Norge ville koste det samme. En mynt som er noe bedre går for 8000-9000 kroner avhengig om man kjøper på auksjon eller i butikk.

Man tar en stor sjanse når man kjøper på eBay. Selgere er ikke automatisk forpliktet til å ta mynten i retur, og det er flere som har blitt sittende med falske mynter til mangfoldige tusen kroner. Kjøper man av norsk mynthandler, eller til og med en norsk myntsamler, så er man lagt tryggere. Alle mynthandlere som er med i mynthandlerforeningen vil ta i retur alle mynter som er avslørt som falske. Det står om deres gode navn og rykte.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Falsk 4 mark 1683?

Post by Alex R »

Jeg kjøpte for lenge siden en toskilling 1667 dansk, av oslo mynthandel. Denne hadde de angivelig satt som RR. Jeg kjøpte den for 4000. men jeg stussa litt over at skjoldet var anderledes og teksten var anderledes. Og etter noen mnd fikk jeg det endelige svaret, det var den billige varianten til 250 kr. Så jeg dro inn til oslo, flere måneder etter jeg hadde kjøpt den og fikk pengene i retur.
Så det er som kjetil sier, de tar alltid myntene i retur. Flere mynthandlere har jo også livstidsgaranti på deres mynter så.
Post Reply

Return to “Forfalskninger”