Falsk 1855-daler

Bilder og informasjon om forfalskninger
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Falsk 1855-daler

Post by Kjetil Kvist »

Nok en falsk speciedaler selges på eBay. Dette er den tredje falske speciedaleren denne selgeren selger denne uka. Den ene auksjonen ble slettet av eBay, den neste ble solgt for latterlige 375 dollar og nå forsøker han seg med en 1855-variant:

eBay nummer 220272570382

Noen som tør gjette på når denne dukker opp på QXL?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Odd
Posts: 90
Joined: 02 Sep 2008 21:16
Location: Hjemme

Re: Falsk 1855-daler

Post by Odd »

User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 1855-daler

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote:Nok en falsk speciedaler selges på eBay. Dette er den tredje falske speciedaleren denne selgeren selger denne uka. Den ene auksjonen ble slettet av eBay, den neste ble solgt for latterlige 375 dollar og nå forsøker han seg med en 1855-variant:

eBay nummer 220272570382

Noen som tør gjette på når denne dukker opp på QXL?
har du bildet av denne?
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Falsk 1855-daler

Post by Flash »

Er det slutt på forfalskningene? Lenge siden jeg har sett noen.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Falsk 1855-daler

Post by jornkris »

nei, jeg så en for to uker siden en tidligere usolgt som igjen ble usolgt.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Falsk 1855-daler

Post by bengt »

Men er et poeng ja, den bølgen som skylte over oss tidligere i år ser ut til å ha avtatt...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 1855-daler

Post by Kjetil Kvist »

Så kan man jo ta en vurdering av denne mynten:

QXL Gjenstandsnummer 550779580

Dette eksemplaret er identisk med ett helin998 hadde for salg på eBay 2. oktober. Noe av den falske patinaen er renset vekk, men den har fremedels flere flekker som er identiske.
Attachments
helin998_a.jpg
helin998_a.jpg (263.05 KiB) Viewed 2598 times
helin998_r.jpg
helin998_r.jpg (275.48 KiB) Viewed 2598 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Falsk 1855-daler

Post by jornkris »

Den ligner mer enn litt.
Jeg la merke til den mynten når jeg var innom qxl sist. Men jeg tenkte den var ekte siden det er en selger som jeg oppfatter som seriøs og kunnskapsrik. Tydelig at det er lett å la seg lure.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Falsk 1855-daler

Post by jornkris »

Forøvrig ble auksjonen til helin998 den 2. oktober kansellert etter klager fra brukere.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0259749993" onclick="window.open(this.href);return false;
Så mynten har blitt solgt senere (av en annen selger?) eller har funnet veien til Norge på en annen måte.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 1855-daler

Post by Kjetil Kvist »

Selgeren på QXL er solid og har stor respekt i samlermiljøet. Jeg tror han har blitt lurt selv. Problemet er at han fremdeles holder fast ved at mynten er ekte. Jeg håper han tar til seg den informasjonen jeg nå har sendt ham. Jeg ønsker ikke å gjøre dette til en sak for sikkerhetsavdelingen i QXL med en gang.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Falsk 1855-daler

Post by ZZzzz »

Ser at den fortsatt ligger ute for salg? Har du fått noe annet svar enn det som ligger på qxl? Du kan jo henvise til oversikten din på norske mynter! Evt, henvis ham hit.

Alt stemmer overens med bildene av begge myntene. Alt fra hakk til patina/flekker!

Hvem er denne han har kjøpt mynten av?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 1855-daler

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har ikke fått noe annet svar fra selger enn det han har lagt ut. Jeg har likevel stilt et nytt spørsmål, men har ikke fått noen tilbakemelding ennå:

"Hei. Jeg har skrevet artiklene i NNF-nytt. De finnes ulike utgaver av forfalskningene, og mynten du selger er av den utgaven som dukket opp i sommer. Kjennetegnene er noe annerledes enn på de tidligere utgavene, men uansett om det er forfalskninger datert 1848, 1855 eller 1857, så har de alle sammen et hakk i randen utenfor N i NORGES og en skramme i randen over T i ST. Det finnes bilder av din mynt i oversikter over kinesiske forfalskninger. Din mynt kan spores til helin998 som forsøkte å selge den på eBay i begynnelsen av oktober. Jeg kan identifisere den fordi mynten har noen hakk i skjoldet på baksiden, og en ripe foran panna til kongen. Dessuten har den identiske patinaflekker. Jeg tror ikke du er ute etter å lure noen, men jeg tror du har blitt lurt selv. mvh, Kjetil."

Jeg vet ikke om han fortsatt holder på at mynten er ekte, men det får vi snart se. Jeg er ikke i tvil om at mynten er falsk, og skal sende en beskjed til sikkerhetsavdelingen i QXL i kveld. Jeg kommer til å be dem om å slette auksjonen om ikke selger gjør det selv. Det er ikke et godt tegn at mynten fremdeles ligger ute.

Hvor han har fått mynten fra er ukjent for meg. Han oppgir det selv til å være en "kjent handler", men det er ingen av de store aktørene, men det burde ikke være noe problem å få byttet inn mynten igjen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Falsk 1855-daler

Post by jornkris »

Når jeg sa "det er lett å la seg lure" mener jeg ikke at han lurer selgerne sine.
Men at "selv han" er blitt lurt, da kan de fleste bli det.

Når man kikker på bildene du har lagt ut på norskemynter er det desverre ikke tvil om denne.
Flere hakk går igjen på flere av de falske bl.a. den på skjoldet til venstre for forfoten til løven er på 5-6 av de fra 1855 (inkludert denne).
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk 1855-daler

Post by Kjetil Kvist »

QXL vil ikke stanse auksjonen umiddelbart. De vil vente til selgeren har uttalt seg. De velger å ikke "overstyre" en selger med 1000 positive karakterer.

Jeg reagerer med undring siden selgeren ikke har reagert i forhold til de opplysningene han har fått. Det er pussig, og bekymringsverdig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Falsk 1855-daler

Post by bengt »

Kan være en underbevisst stolthet som ligger bak. Hvis han har blitt lurt og er som han sier en erfaren samler så ønsker han ikke innse at han har blitt lurt...
Post Reply

Return to “Forfalskninger”